פנחס יחזקאלי: תיאוריות קונספירציה – למה אנחנו מאמינים להן?

תקציר: מידי פעם אנחנו מתעוררים לתוך תיאוריות קונספירציה חדשה. ברובם המכריע של המקרים מדובר בדמיון מפותח הנאחז באי הוודאות המלווה אירועים חריגים. במקרים מסוימים מסתבר שהקונספירציה אמיתית; ואז - המציאות עולה על כל דמיון... הפעם, היתה זו חברת הכנסת טלי גוטליב שהחזירה את המושג לחיינו...

[בתמונה: קונספירציה... תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי knollzw לאתר Pixabay]

[בתמונה: קונספירציה... תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי knollzw לאתר Pixabay]

עודכן ב-27 בינואר 2024

[לאוסף המאמרים על תיאוריות קונספירציה, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על רצח תאיר ראדה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על התודעה - והניסיונות להשפיע עליה, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

מידי פעם אנחנו מתעוררים לתוך תיאוריות קונספירציה חדשה או ממוחזרת. ברובם המכריע של המקרים מדובר בדמיון מפותח הנאחז באי הודאות המלווה אירועים חריגים. במקרים מסוימים מסתבר, שהאמת עולה על כל דמיון...

תיאוריית הקונספירציה התורנית (?) הגיעה לחיינו בינואר 2024 מדוכן הכנסת, בעקבות נאומה של ח"כ טלי גוטליב:

לפי התקשורת, גוטליב טענה כי בעלה של ברסלר הוא בכיר בארגון מסווג, ושוחח טלפונית עם מנהיג חמאס יחיא סינוואר, וכי הוא נעצר בגין כך.

עקב כך נזעק ראש המוסד והוציא הודעה, לפיה גוטליב פגעה בביטחון המדינה, "פרסמה פרטים מלאים של איש שירות ובני משפחתו, וסיכנה את חייהם, בזמן שהאויבים פועלים להתחקות אחר זהותם". גם ברסלר עצמה פנתה לגוטליב באמצעות עורך דינה, ודרשה שתסיר את חסינותה כדי שתוכל לתבוע דיבה.

מה נכון ומה בדיה בסיפור הזה, נדע מן הסתם בהמשך...

המשגה

נגדיר קונספירציה (Conspiracy) כסוג של קנוניה/קשר - מזימה הנרקמת בחשאי בין מספר אנשים/גורמים שונים, להשגת מטרות שונות, כמו: מרידה נגד השלטון; פגיעה באדם אחר; עשיית רווחים שלא בצדק, וכדומה.

אופייה החשאי של הקונספירציה, המתובל במרכיבם משמעותיים של אי ודאות וחוסר אמון במערכות השלטוניות, מצמיחים תיאוריות קונספירציה או תיאורית קשר או טענת מזימה (Conspiracy Theory) - שלעיתים עולות על כל דמיון - הרואות קונספירציות גם במקומות שבהם אינן קיימות. תאוריות אלה, מסבירות מצב או אירוע באופן מהפכני, הנראה כסותר את הממצאים הגלויים לעין. זאת, על בסיס ההנחה, שגורמים רבי כוח מסתירים את האמת ומונעים את חשיפתה לציבור.

תיאוריות קונספירציה נקלטות פעמים רבות, על אוזן חפצה, כי אורח החשיבה של הציבור הוא ליניארי. יש לאנשים נטייה מולדת - בעיקר במצבים שבהם, הם אינם שולטים בכל הפרטים - לפשט בעיות ממורכבותן ולהפוך אותן ליחסים פשוטים של סיבה-תוצאה. למערכת ליניארית מתנהגת באופן צפוי.

כותב תומר לביא ב'מאקו': "... יש משהו בסיפור טוב, שפשוט מתעלה על כל עובדה. משחר ההיסטוריה התרבות האנושית מבוססת על סיפורים וגם היום, בעידן המדע והטכנולוגיה, נראה שרובנו הולכים שבי אחרי הנרטיב. יש שיטענו שתיאוריות הקונספירציה משגשגות סביב נושאים שהידע עליהם מצומצם מאוד; או תופעות חדשות שעדיין לא נחקרו די הצורך. אחרים טוענים, שתיאוריות קונספירציה הן כלי, שמאפשר לבני אדם לנהל בצורה יעילה יותר את החרדה הטבעית שמגיעה עם אי הוודאות הנלווית למשברים. כך, יכול האדם ש"חשף את המזימה" להרגיש שלפחות הכוחות שפועלים בעולם מובנים לו והוא, ורק הוא, מבין משהו, שאחרים עוד טיפשים ותמימים מדי כדי להבין. בשורה התחתונה - זה בכלל לא משנה אם אנחנו הספקנים הכי גדולים בפלנטה או אם אפשר לגרום לנו להאמין בהכול, יש משהו בכוח המפתה של תיאוריות קונספירציה, שקשה להישאר אדישים אליו."

הלוגו של 'מאקו'

כותב אהוד אמיר ב'הידען': "רוב האנשים שהולכים אחרי מעלי תיאוריות קונספירציה אינם קונספירטורים בעצמם. הם מהססים, מפקפקים ומבולבלים מהשפע האדיר, חסר התקדים, של מידע ברשת, מידע שרובו כוזב. מכיוון שהם מפחדים, הם לא נוטים אחר חדשות מרגיעות אלא אחר החדשות המפחידות, כדי לדעת ממה להיזהר (אמיר, 2021).

הלוגו של אתר 'הידען'

[בתמונה: קונספירציה... תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי alinkon לאתר Pixabay]

מהו המתכון היוצר אירוע קונספירטיבי?

אנו מצפים, למשל, שחקירת פרשית רצח תתנהל, כמו בסרטים, באופן צפוי, ושכל סימני השאלה יתכנסו לסוף הטוב, שבו האיש הרע נחשף ובא על עונשו. כשהתוצאה מאכזבת אותנו וכשמתקיימים חלק מהגורמים הבאים, יש סיכוי טוב לתיאוריות הקונספירציה ללבלב:

  1. בראש ובראשונה, חשיפה תקשורתית עצומה של האירוע;
  2. אכזבה ציבורית מהתוצאה;
  3. כשמעורבים בפרשה גורמים עתירי כוח;
  4. רמת אי ודאות גבוהה: כאשר המידע על ההתרחשויות לקוי בחסר או שמקורות שונים לגביו סותרים זה את זה, גם אם בפרטים זניחים ומעוטי חשיבות.
  5. התנהגות בעייתית ו/או שלומיאלית של הממסד, שיוצרת חשדנות כלפי גופים בצמרת השלטון או באמצעי התקשורת. ככל שהתאוריה מניחה שמסתירי האמת הם בעלי עוצמה גדולה יותר, היא נעשית חסינה יותר מפני הפרכה, משום שקל לה יותר להסביר ממצאים הסותרים אותה בפעילות מכוונת.
  6. ומזל, כדי שהתבשיל יהפוך לויראלי, ושכל בעלי האינטרס וה'מוזרים' ברשת יחברו אליו.

מרגע שמרכיבי התבשיל נרקחו והעניין 'נתפס', תיאוריית הקונספירציה 'תרוץ' באופן ויראלי, ו'תדביק' את אלה בציבור, שמבנה אישיותם מתאים לסיפורים כאלה, או שהם מזהים הזדמנות להעצמה עצמית, ו'תופסים טרמפ' על האירוע...

[בתמונה: תיאוריות קונספירציה... תמונה חופשית שהועלתה על ידי CHRISTOPHER DOMBRES לאתר flickr]

[בתמונה: תיאוריות קונספירציה... תמונה חופשית שהועלתה על ידי CHRISTOPHER DOMBRES לאתר flickr]

מאפיינים של תיאוריות הקונספירציה

לרוב תיאוריות הקונספירציה מספר מאפיינים משותפים, החוזרים פעם אחר פעם:
  • אישור ההשערה מראש: כמעט בכל תאוריית קשר ישנו בלבול בין השערה להוכחה. כלומר, מונח כי המשוער מוכח מראש. לרוב, תאוריות קשר אינן מנסות להעלות השערה ולהוכיחה או, לחלופין, להפריכה, אלא מניחות באופן סתמי כי ההשערה היא עובדה.
  • קבלת ממצאים תומכים בלבד: מאפיין מובהק של תאוריות קשר הוא נכונות הוגיהן לקבל כמעט כל ממצא התומך בתאוריה, בלי להתחשב במידת אמינותו. כל הממצאים הסותרים את התאוריה, לעומת זאת, נדחים מקדמית, אם משום שהם נחשבים לחלק מהקשר שנרקם להסתיר את העובדות, ואם סתם משום שהם סותרים את התאוריה.
  • ממסד סימבולי ואחיד: בלב כל תאוריות הקשר עומד קושר, שהוא לרוב גוף מופשט שכל חבריו פועלים באופן אחיד ועקבי לקידום מטרה אחת. לדוגמה, מונח שכל היהודים שותפים לקשר להשתלט על העולם, או שהממשל האמריקני כגוף אחיד פועל להסתיר עדויות על נחיתת חייזרים. הנחת הממסד הסימבולי והאחיד מאפשרת לדחות בקלות כל עובדה או טיעון הסותר את תאוריית הקשר באמצעות הטענה שהעובדה או הטענה באים מאנשי הממסד או עושי דברם.
  • ממסד כל-יכול: בתאוריות קשר מונח כי הממסד הסימבולי (הקושר) הוא כל יכול או בדומה לכך ופעולתו מאופיינת ביעילות גבוהה מאוד ובתיאום מושלם בין מערכותיו. היות הממסד כל-יכול מאפשרת להסביר מדוע ממצאים או עדויות שנטען שהן קיימות אינן בנמצא.
  • ממסד נטול מצפון: הממסד הסימבולי בתאוריות קשר פועל בלי שיקולים מוסריים וערכיים כלשהם ומטרתו מוגדרת בהיותה הניגוד האנטיפודי לזה של המאמין בתאוריה, בלי שתוכר האפשרות של גוני ביניים, ערפול מוסרי, שיקולים סותרים, וכדומה.
  • אנשים משוחררים מהכרה: בכל תאוריות הקשר מונח כי ישנו ממסד יעיל להפליא, אחיד במטרותיו, עקיב בפעולתו ונטול מצפון. במקביל, מונח כי ישנם אנשים שבזכות תכונה לא מוגדרת הצליחו להשתחרר מהצו המוסדי ולספק עדות 'מבפנים' על מערכת ההסתרה וההשתקה שביסוד הקנוניה. הנחה זו מאפשרת לקבל את עדותם של ה'בוגדים' בממסד באופן פשוט, כעובדות שאין עליהן מחלוקת, לצד המשך דחיית דבריהם של שאר אנשי הממסד.
[בתמונה: תושב תל שבע הבחין במחזה משונה ביותר בשמיים - העננים והאור יצרו מעין דימוי של דמות לא מזוהה. כצפוי, התמונה עלתה ברשת החברתית והתיאוריות התחילו להשתולל... (שמעון איפרגן)]

[בתמונה: תושב תל שבע הבחין במחזה משונה ביותר בשמיים - העננים והאור יצרו מעין דימוי של דמות לא מזוהה. כצפוי, התמונה עלתה ברשת החברתית והתיאוריות התחילו להשתולל... (שמעון איפרגן)]

מתי ניטה לדחות תיאוריית קונספירציה?

לעתים, די לרבים בהיגיון פשוט כדי לבטל תיאוריות קונספירציה. (וגם אז לפעמים, גם הבלתי יאומן מתגלה לעתים כאמיתי...). אבל, פעמים רבות קשה באמת לדעת:

  • תאוריה המבוססת על ממצאים נראית סבירה יותר מן ההנחה שאותם ממצאים עוותו על ידי התארגנות חשאית.
  • אופיים של ארגונים מוסדיים ביורוקרטים הופך אותם מועדים ל- שלומיאליות ממסדית. משמע, התופעה שלפיה, פועל הממסד באופן מטומטם, רשלני, לא מתואם, ונוטה לכישלונות במשימות הפשוטות ביותר. מכאן שסביר יותר שאירוע מסוים נגרם מטיפשות, מאשר מקונספירציה רבה היקף...

ויש, כמובן, את הקונספירציות המטומטמות ממש, שנובעות מכך שיוצר תיאוריית הקונספירציה איננו מכיר עובדות היסטוריות, או שהוא בונה על בורותנו...

[בתמונה: תיאוריות הקונספירציה: למה אנחנו מאמינים להן? תמונה חופשית שהועלתה על ידי new3dom3000 לאתר flickr]

[בתמונה: תיאוריות הקונספירציה: למה אנחנו מאמינים להן? תמונה חופשית שהועלתה על ידי new3dom3000 לאתר flickr]

דוגמאות נוספות של תיאוריות הקונספירציה

מאי 2022: שר החוץ הרוסי והיהודים...

בתחילת מאי 2022 השתמש שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, באחת מתיאוריות הקונספירציה הלעוסות והמוכרות כדי לחזק את הטיעון שהנהגה האוקראינית אנטישמית, למרות מוצאו היהודי של הנשיא זלנסקי: לברוב טען כי העובדה שהוא יהודי לא אומרת שבקייב לא קיימים גורמים נאצים: "האנטישמים הכי גדולים היו יהודים"; וגם בעורקיו של אדולף היטלר זרם דם יהודי.

הדברים הללו הביאו לתגובות חריפות בישראל; לתגובות נגד רוסיות ולהסלמה ביחסי ישראל רוסיה:

עופר אדרת ב'הארץ': למוצאו היהודי של היטלר אין הוכחות. תיאוריות קונספירציה יש בשפע רוב הטענות בדבר "דמו היהודי של היטלר", אותן הדהד שר החוץ הרוסי לברוב, נובעות מהעובדה שזהות סבו של הצורר הנאצי מצד אביו לא ידועה עד היום. נראה כי התשובה לשאלה נקברה עם סבתו

[לכתבה המלאה של עופר אדרת ב'הארץ', לחצו כאן]

2021: אוי הקורונה...

תיאוריות הקונספירציה הגדולות ביותר של השנים האחרונות עוסקות בקורונה; ומשפיעות על התנהגות הציבור בשמירה על ההנחיות, בכל מדינות המערב. חלק מהתיאוריות הללו קלות להפרכה. חלקן - מי יודע?? עליהן ניתן למנות, למשל את התיאוריות ש... (לביא, 2021):

  • הנגיף הונדס במעבדה בסין;
  • טכנולוגיית ה-G5 הפיצה את המגיפה;
  • הקורונה בכלל זוהתה לראשונה באיטליה כבר ב-2019;

  • (ועוד לא דיברנו על החיסונים...).

וכדומה... [למאמרו של ד"ר רועי צזנה: תגובה לסרטון על "הונאת הקורונה" של אורלי וגיא, לחצו כאן].

תומר לביא ב'מאקו': תיאוריות הקונספירציה הכי שכיחות על הקורונה טכנולוגיית ה-G5 הפיצה את המגיפה או הנגיף הונדס במעבדה בסין? תיאוריות הקונספירציה על מגפת הקורונה לא חסרות, והן רק הולכות ומתגברות. ומסתבר שיש להן השפעה על התנהגות הציבור בשמירה על ההנחיות...

[לכתבה המלאה של תומר לביא ב'מאקו', לחצו כאן]

2019: מי עודד את רצח יצחק רבין?

תיאוריית קונספירציה זו הועלתה ע"י יו"ר מפלגת הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', בנאומו בכנסת ביום הזיכרון לרצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל. לטענתו, שירותי הביטחון השתמשו במניפולציות כדי לעודד את עמיר לרצוח את יצחק רבין. אותם דברים מבוססים בין היתר על הפעלתו של סוכן השב"כ לשעבר, אבישי רביב ("שמפניה"), שהואשם על ידי המדינה כי ידע על כוונתו של יגאל עמיר לרצוח את רבין – וזוכה.

"שירותי הביטחון לא רק כשלו בשמירה, אלא גם השתמשו במניפולציות חסרות אחריות שעד היום לא נחשפו במלואן כדי לעודד את הרוצח לבצע את זממו", אמר סמוטריץ', ועורר עליו את זעמם של רבים, כולל שירות הביטחון הכללי, שטען כי "סמוטריץ מעודד קונספירציות".

אזולאי ואחרים בוואלה: סמוטריץ' לא חוזר בו: "היה מחדל של השב"כ והוא לא לוקח אחריות" עורך דינו של הסוכן "שמפניה" תקף בריאיון ב-103FM את דברי סמוטריץ' ואת שותפו, בן גביר: "אין מדינה בעולם שמי ששב"כ מגדיר כיעד שצריך לפקח עליו, יישב בממשלה". בצלאל סמוטריץ' השיב לביקורת בפוסט בפייסבוק: "אין שום קונספירציה"

[למאמר של אזולאי ואחרים בוואלה, לחצו כאן]

סמוטריץ' לא היה הראשון שהדהד את התיאוריה הזו על רצח רבין. ב- 29 באוקטובר 2019 דיבר ד"ר מרדכי קידר בהפגנת תמיכה בראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח תקווה; וטען כי יגאל עמיר הוא ככל הנראה לא האדם שרצח את ראש הממשלה יצחק רבין ז''ל; וכי הניסיון להסתיר את מה שקרה אז נמשך עד היום הזה"... (ערוץ 7, 2019).

2017: לא היפנים תקפו בפרל הארבור...

תיאוריית הקונספירציה בהקשר זה טוענת, שהתקפת היפנים על נמל הפנינים (פרל הארבור) שבהוואי, בבוקר יום ראשון, ה- 7 בדצמבר 1941 - שפתחה את החזית היפנית-אמריקנית במלחמת העולם השנייה - הייתה פרי מזימה של הנשיא דאז, פרנקלין דלאנו רוזוולט וממשלו, שחיפשו תירוץ להתגבר על התנגדות הבדלנים ולהיכנס למלחמה לצד בריטניה.

הנה לפניכם פרסום אחד מיני רבים מ- 2017, שבו נכתב: "פרל הארבור היה 'עבודה פנימית'. אין שום מצב שהמטוסים היפנים יכולים היו לטוס מרחק כזה ב- 1931... התעוררו והבינו שממשלתכם בגדה בכם ושהיפנים חפים מפשע..."

אבל, המתקפה הייתה בסוף 1941 ולא 1931 והמטוסים לא טסו את המרחק אלא הגיעו על גבי נושאות המטוסים: ב־26 בנובמבר עזב, תחת דממת אלחוט, צי של שש נושאות מטוסים בפיקוד סגן האדמירל היפני צ'ואיצ'י נגומו את מפרץ היטוקאפו שבאי איטורופ, כשפניו לפרל הארבור. נושאות המטוסים היפניות שהשתתפו בתקיפה היו אקאגי, היריו, קאגה, שוקאקו, סוריו וזואיקאקו. את כוח המשימה ליוו שתי אוניות קרב מהירות, שתי סיירות כבדות, תשע משחתות וצוללות רבות. בסך הכול היו 441 מטוסים, כולל מטוסי קרב, מפציצי טורפדו, מפציצי צלילה ומפציצי קרב.

אבל למי משנה האמת?

[לאוסף המאמרים על תיאוריות קונספירציה, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על רצח תאיר ראדה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על התודעה - והניסיונות להשפיע עליה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה