פנחס יחזקאלי: מניפולציה – רכישת עוצמה בדרכי עורמה

תקציר: נגדיר מניפולציה (Manipulation) כהפעלת עוצמה בדרכים של עורמה ותחבולה: שכנוע לא רציונלי של הזולת לעשות כרצוני, על ידי שכנועו שאין לו ברירה אחרת או אינטרס אחר. מניפולציות מתבצעת בימינו באופן יום יומי, ע"י גורמים פוליטיים ומדיניים, גורמי אקדמיה, בעלי עניין שונים וגורמי תקשורת מרכזיים במדינות המערב – בשאיפה לעצב סדר יום מנטלי מובהק להשגת מטרותיהם.

[בתמונה: מניפולציה... תמונה חופשית שהועלתה על ידי Double-M לאתר flickr]

[בתמונה: מניפולציה... תמונה חופשית שהועלתה על ידי Double-M לאתר flickr]

נגדיר מניפולציה (Manipulation) כהפעלת עוצמה בדרכים של עורמה ותחבולה: שכנוע לא רציונלי של הזולת לעשות כרצוני, על ידי שכנועו שאין לו ברירה אחרת או אינטרס אחר...

[לאוסף המאמרים על עורמה ותחבולה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים בנושא קבלת החלטות, לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 21 ביולי 2022

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

בבוסטון, בליל ה- 5 במרץ 1770, ניגש עובד צעיר בשם אדוארד גריש לקצין בריטי, כדי לגבות תשלום עבור מעבידו. התפתח ויכוח בטונים גבוהים, במהלכו הוכה הנער באלה, ע"י חייל בריטי. גריש שנפגע, קרא לחבריו לעזרה, ואלה החלו ליידות בחייל כדורי שלג, קרח ופסולת (ויקיפדיה: טבח בוסטון).

במקום התאסף קהל רב, וגם הבריטים מצידם עיבו את כמות חייליהם, שפתחו לבסוף באש על ההמון, הרגו חמישה אמריקאים ופצעו שישה נוספים. האירוע כונה בשם האמריקנים - ולא בכדי - טבח בוסטון (Boston Massacre).

האירוע תועד על ידי חרט בשם פול רוויר שגר בסמוך (ראו התמונה למטה), שביצע בתחריט מניפולציה, ושינה מעט את העלילה, באופן שהדגיש יותר את הטבח באזרחים חסרי ישע:

  • טווח הירי - בניגוד למציאות - מתואר כקרוב מאוד.
  • המפקד הבריטי עומד, כפחדן, מאחורי חייליו, ולא מקדימה.
  • אין עדות לשלג שירד, ונראה כאילו האירוע התרחש בשעות היום תחת שמים כחולים ובהירים.
  • אחד ההרוגים היה שחור, אך בתחריט הוא מופיע כאדם לבן.
  • בתחריט מופיע כלב, להמחיש את העובדה שנפגע, לכאורה, אזרח תמים, בעת שטייל עם כלבו ברחוב.
  • בשלט המתנוסס על בית המכס כתוב "Butcher's Hall" - "אולם הקצב".
  • אמן נוסף, כריסטיאן רמיק, שצבע את התחריט, צבע אותו כאילו

סמואל אדמס (Samuel Adams; ראו תמונה משמאל) - אחד ממנהיגי המהפכה האמריקנית (מארגן מסיבת התה של בוסטון ומחותמי הכרזת העצמאות של ארצות הברית) - עשה גם הוא שימוש רב ומניפולטיבי בתחריט, על מנת כדי להגביר את המרירות ולטפח אחדות בקרב המתיישבים האמריקניים, כנגד הכתר הבריטי; ולהפוך את האירוע לאירוע מכונן, שניצל את הטינה הרבה שחשו האמריקנים לבריטים, לקדם את פרוץ מלחמת העצמאות של ארצות הברית.

[תמונתו של סמואל אדמס משמאל היא נחלת הכלל]

[בתמונה: מניפוציה בתחריט שהפכה למניפולציה בתעמולה... טבח בוסטון - תחריט של פול רוויר. התמונה היא נחלת הכלל]

מניפולציה מהי? המשגה

נגדיר מניפולציה (Manipulation) כהפעלת עוצמה בדרכים של עורמה ותחבולה: שכנוע לא רציונלי של הזולת לעשות כרצוני, על ידי שכנועו שאין לו ברירה אחרת או אינטרס אחר. מניפולציות מתבצעת בימינו באופן יום יומי, ע"י גורמים פוליטיים ומדיניים, גורמי אקדמיה, בעלי עניין שונים וגורמי תקשורת מרכזיים במדינות המערב – בשאיפה לעצב סדר יום מנטלי מובהק להשגת מטרותיהם.

המניפולציה שביצע אדמס כדי להחיש את מלחמת האזרחים האמריקנית, קרויה גם יצירת 'פניקה מוסרית' או 'בהלה מוסרית' (Moral Panic) וגם הסתה רגשית. נגדיר 'פניקה מוסרית' ככלי להשגת מטרות דרך יצירה של 'מניפולציה מוסרית ורגשית' בדעת הקהל, שמחייבת את מקבלי ההחלטות לעשות מעשה. היא כוללת מעשים. החוצים כל אמת מידה מוסרית (הכל למען המטרה).

דוגמה נוספת להפעלת מניפולציות בתחום הביטחון לאומי היא השתלטות היטלר וגרמניה הנאצית על אוסטריה וצ'כוסלובקיה - לכאורה מרצון, מבלי לירות אף יריה אחת - בדרכי עורמה ותחבולה, מבלי להשתמש בכוח, ערב מלחמת העולם השנייה.

[לאוסף המאמרים על עורמה ותחבולה, לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'עוצמה', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על עורמה ותחבולה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על ההיבטים השונים של מטרה, לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'פניקה מוסרית', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים בנושא קבלת החלטות, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא השואה ומלחמת העולם השנייה, לחצו כאן]

[בתמונה: מניפולציה... תמונה חופשית שהועלתה על ידי shelby hall לאתר flickr][בתמונה: מניפולציה... תמונה חופשית שהועלתה על ידי shelby hall לאתר flickr]

[לאוסף המאמרים על עורמה ותחבולה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים בנושא קבלת החלטות, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

Comments are closed.