מורל קרבי

תקציר: מורל קרבי או רוח לחימה (Morale או Combat Morale) הוא נכונותם של חיילים להילחם בעוז להשגת המטרה. מילון מונחי צה"ל מגדיר זאת כרצון בוטח ונחוש של כל חייל ושל יחידה צבאית, המלווה ברוח התקפית ובנכונות לצאת למלחמה על האויב ולנצח בה. פעולותיו של חייל בעל רוח לחימה ניכרות ביוזמה וביכולת ההקרבה העצמית, מתוך הזדהות עם יחידתו ועם משימותיה ומתוך דבקות בהן, כדי למלאן או לקדמן לאור המטרה.מורל קרבי

[התמונה היא נחלת הכלל ולקוחה מתוך האתר: Paratroopers' Odyssey; שם הצלם אינו מוזכר]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

מורל קרבי או רוח לחימה (Morale או Combat Morale) הוא נכונותם של חיילים להילחם בעוז להשגת המטרה. מילון מונחי צה"ל מגדיר זאת כרצון בוטח ונחוש של כל חייל ושל יחידה צבאית, המלווה ברוח התקפית ובנכונות לצאת למלחמה על האויב ולנצח בה. פעולותיו של חייל בעל רוח לחימה ניכרות ביוזמה וביכולת ההקרבה העצמית, מתוך הזדהות עם יחידתו ועם משימותיה ומתוך דבקות בהן, כדי למלאן או לקדמן לאור המטרה.

רצון זה קיים למרות עקות שדה הקרב, למרות כישלונות קודמים בו ולמרות אבדות כבדות בפרקי זמן ממושכים - הכל בזכות קור רוח, תכנון שקול ובחירה בדרך היעילה ביותר (אגם תוהד, 1998, ע' 578).

ולהפך: נפילה במורל הקרבי היא מצב שבו פוחת נכונותם של החיילים להילחם, והם נכנסים לפאסיביות. פון קלאוזביץ הגדיר תופעה זו כ-הרפיית המאמץ. תופעה זו יכולה לנבוע מתבוסה (למרות שתבוסה יכולה גם לגרום לעליה במורל ולדרבן את החיילים להילחם ביתר עוז); אבל גם מניצחון: חיילים שניצחו חשים שכבר עשו את שלהם, והם נזהרים עתה שלא להסתכן יתר על המידה (לוטוואק, 2002, עמ' 37-36).

אדוארד לוטוואק

[בתמונה: אדוארד לוטוואק וספרו "אסטרטגיה של מלחמה ושלום", שראה אור בהוצאה מערכות ב- 2002. תמונתו של לוטוואק נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידו. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

מקורות

  • אג"ם-תוה"ד (1998), המילון למונחי צה"ל, תל אביב: צה"ל, מטכ"ל.
  • לוטוואק אדוארד (2002), אסטרטגיה של מלחמה ושלום, תל אביב: מערכות.