פנחס יחזקאלי: יכולת מכה שנייה – ההרתעה האולטימטיבית

תקציר: המושג יכולת מכה שנייה (Second-Strike Capability) נוצר בימי 'המלחמה הקרה' - בין הגוש המערבי לגוש הסובייטי מאז תום מלחמת העולם השנייה ועד קריסת ברית המועצות - שזכה לחיים חדשים בתקופתנו. משמעותו היא בעיקרה הרתעתיתהרתעתית: היכולת של הצד המגן להגיב - לאחר שספג הפצצה אטומית - במכה אטומית נגדית. מטבע הדברים, יכולתו של מגן לעשות כן, מפחיתה מאוד את המוטיבציה של התוקף לעשות שימוש בנשק אטומי.

[בתמונה: צוללת גרעינית. על שכמותה מבוססת, בין היתר, יכולת המכה השנייה... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Clker-Free-Vector-Images לאתר Pixabay]

[בתמונה: צוללת גרעינית. על שכמותה מבוססת, בין היתר, יכולת המכה השנייה... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Clker-Free-Vector-Images לאתר Pixabay]

יכולת מכה שנייה (Second-Strike Capability) היא מושג מימי 'המלחמה הקרה' - בין הגוש המערבי לגוש הסובייטי מאז תום מלחמת העולם השנייה ועד קריסת ברית המועצות - שזכה לחיים חדשים בתקופתנו. משמעותו היא בעיקרה הרתעתית: היכולת של הצד המגן להגיב - לאחר שספג הפצצה אטומית - במכה אטומית נגדית. מטבע הדברים, יכולתו של מגן לעשות כן, מפחיתה מאוד את המוטיבציה של התוקף לעשות שימוש בנשק אטומי.

[לאוסף המאמרים אודות 'הרתעה', לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 18 בספטמבר 2021

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

יכולת מכה שנייה (Second-Strike Capability) היא מושג מימי המלחמה הקרה - בין הגוש המערבי לגוש הסובייטי מאז תום מלחמת העולם השנייה, ועד קריסת ברית המועצות - שזכה לחיים חדשים בתקופתנו. 

משמעותו היא היכולת של הצד המגן להגיב - לאחר שספג הפצצה אטומית - במכה אטומית נגדית. מטבע הדברים, יכולתו של מגן לעשות כן, מפחיתה מאוד את המוטיבציה של התוקף לעשות שימוש בנשק אטומי.

יכולת המכה השנייה היא ההרתעה האולטימטיבית כנגד פגיעה אנושה של אויב במרקם החיים של מדינה שיש לה יכולת כזו. משרתת את הרעיון של מה שמכונה: ההיגיון הפרדוקסלי של השימוש בנשק גרעיניככל שעוצמת האיום חמורה יותר; כך קטנה מעשיות השימוש בו; כיוון שכמו בומרנג, אם יש למותקף יכולת מכה שנייה, אתה תחטוף חזרה את מה שעשית לאחרים; ואז גם כל היתר יוכלו להתנפל עליך ולסגור חשבון... (יחזקאלי, 2021).

כותב תא"ל ד"ר דב תמרי (2020): "כתופעה פרדוקסלית, האיזון הגרעיני שהתהווה אחרי מלחמת העולם השנייה, הנשק האיום ביותר, מחריב עולם ואנושות, הביא להקטנת, לדעיכת, להגבלת המלחמות הגדולות, מלחמות עולם".

[לאוסף המאמרים: 'הכל על מוטיבציה', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים אודות 'הרתעה', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא השואה ומלחמת העולם השנייה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על ההיגיון הפרדוקסלי של מערכת מורכבת, לחצו כאן] [למאמרו של תא"ל, ד"ר דב תמרי: 'ההיגיון הפרדוקסלי של הנשק האטומי – מי מפחד מפצצה גרעינית?', לחצו כאן]

[בתמונה: אקולה, הצוללת הגרעינית הכבדה בעולם; הצילום הועלה לויקיפדיה ע"י Bellona Foundation, והיא מורשית לשימוש חופשי][בתמונה: אקולה, הצוללת הגרעינית הכבדה בעולם; הצילום הועלה לויקיפדיה ע"י Bellona Foundation, והיא מורשית לשימוש חופשי]

יכולת המכה השנייה בתקופת 'המלחמה הקרה'

החל מ-1959 היו ברשות ארצות הברית צוללות לשיגור טילים בליסטיים, אשר הבטיחו יכולת לייצר מכה גרעינית שנייה, במידה וארצות הברית תותקף באמצעות נשק גרעיני. גם ברית המועצות ייצרה יכולת מכה שנייה, באמצעות ממגורות טילים שפוזרו ברחבי סיביר הגדולה, בתקופה בה לא היו לוויינים שיכלו לגלות אותם.

יכולת המכה השנייה הייתה הגורם העיקרי שריסן את מנהיגי ארצות הברית וברית המועצות במשבר הטילים בקובה (16–28 באוקטובר 1962), וכפה עליהם מוצא מהמשבר, שנראה, לכאורה, בלתי פתיר. [בתמונה: מסוק אמריקאי מעל צוללת פוקסטרוט B-59 סיבייטית במי קובה, בעת משבר הטילים בקובה, 29 באוקטובר 1962. התמונה היא נחלת הכלל]

[בתמונה: מסוק אמריקאי מעל צוללת פוקסטרוט B-59 סיבייטית במי קובה, בעת משבר הטילים בקובה, 29 באוקטובר 1962. התמונה היא נחלת הכלל]

יכולת המכה השנייה לישראל, בעקבות האיום האיראני

בעידן של מאות אלפי טילים במזרח התיכון, שהולכים והופכים מדויקים - אין כבר צורך בפצצת אטום כדי להחזיר מדינה – כולל ישראל - למאה ה- 16.
  • לסעודים ולמפרציות אין דרך להגן על בסיסי הצבא על מתקני הנפט ועל מרכזי הסחר שלהם מהטילים;
  • כמו שלישראל אין שום יכולת אמתית להגן על תשתיותיה.
  • והאמת, אפילו לארצות הברית אין דרך למנוע פגיעה במחנות הצבא שלה - כפי שכבר קרה, לא מזמן, במרץ 2020 - ואפילו לא בנושאות המטוסים שלה.
הסיבה לכך היא הזנחה של כחמש עשרה שנים בתחום הטילאות והלייזר הכימי; אבל זה כבר נושא לשיחה אחרת. נותרה רק הרתעה אפקטיבית בפני מכה, שתחזיר את ישראל ובנות בריתה הרחק אחורה. וההרתעה הזו נשענת על צי של צוללות. הנה, ראו את הכתבה למטה:

[למאמרו של ד"ר פנחס יחזקאלי: 'דוקטרינת המכה השנייה הגיעה למזרח התיכון', לחצו כאן] [להרחבת המושג 'אפקטיביות', לחצו כאן]

כתבה של סוכנות רויטרס בחדשות וואלה: צוללת ישראלית עברה לראשונה בתעלת סואץ, בדרכה לים האדום

[לכתבה המלאה של סוכנות רויטרס בחדשות וואלה, לחצו כאן]

יכולת המכה השנייה לאוסטרליה, בעקבות האיום הסיני הגדל והולך על המערב

בספטמבר 2021 התבשרנו כי במסגרת ברית AUKUS - בין ארצות הברית, אוסטרליה ובריטניה, אוסטרליה תרכוש 8 צוללות גרעיניות נושאות טילים בליסטיים - כנראה אטומיים - שמקנות לה יכולת מכה שנייה, ביחסיה המידרדרים עם סין. . הביצוע מהיר מאוד: בתוך 18 חודש יתחיל הייצור. במסגרת הברית הזו, תוענק לה באופן חריג מאוד גישה לטכנולוגיה אמריקנית לבניית הצוללות (ראו כתבה למטה) (בר און, 2021).

הסיבה לכך היא האיום הסיני המתעצם על בנות בריתה של ארה"ב הקרובות לסין - כאוסטרליה, יפן, דרום קוריאה, הפיליפינים, ויטנאם, טיואן, אינדונסיה, תאילנד ועוד - הפך בלתי נסבל. האיום מתחיל להיות מורגש גם בארצות הברית גופא, ששוכנת גם היא לחוף האוקינוס השקט (קליפורניה); ומשם הותקפו גבולותיה (פרל הארבור...) במלחמת העולם השנייה. לכן, אזור האוקינוס השקט הוא האזור החשוב ביותר לבטחונה של ארה"ב (בר און, 2021)

לכן, ארה"ב ובריטניה - שלה אינטרסים עוד מהתקופה האימפריאלית בדרום מזרח אסיה - מחמשות בעוצמה גרעינית את אוסטרליה, מדינה קטנה מבחינת גודל האוכלוסיה במונחים בינלאומיים ועדיין מדינת יבשת השולטת בשטח גיאוגרפי אדיר. בכך תהיה אוסטרליה תהיה המדינה הקטנה (באוכלוסייה...) הראשונה בעולם, שתחומש ע"י ארה"ב ביכולת מכה שנייה אדירה כזו (בר און, 2021)

[למאמרו של אלי בר און: שוב ‘מלחמה קרה’ בין מזרח למערב, לחצו כאן]

כתבת ynet: בצל המתיחות עם סין: ארה"ב תעזור לאוסטרליה לפתח 8 צוללות גרעיניות במסגרת ברית ביטחונית חדשה, שלה שותפה גם בריטניה, תוענק לקנברה באופן חריג מאוד גישה לטכנולוגיה אמריקנית לבניית הצוללות. הרקע הוא ההתעצמות הצבאית של סין, שהגיבה בכעס: "מנטליות של המלחמה הקרה". גם צרפת זועמת לאחר שאוסטרליה ביטלה איתה עסקת צוללות ענקית: "סכין בגב"

[לכתבה המלאה ב- ynet, לחצו כאן]

[בתמונה: היכולת של הצד המגן להגיב - לאחר שספג הפצצה אטומית - במכה אטומית נגדית... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי WikiImages לאתר Pixabay]

[בתמונה: היכולת של הצד המגן להגיב - לאחר שספג הפצצה אטומית - במכה אטומית נגדית... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי WikiImages לאתר Pixabay]

בתמונה: האיום במכה שנייה בא למנוע את הגרוע מכל... התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Comfreak לאתר Pixabay

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Comfreak לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים אודות 'הרתעה', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה