פנחס יחזקאלי: הלם מערכתי

תקציר: הלם (Shock) הוא זעזוע פסיכולוגי, הנוצר כתוצאה מ- תוצאה בלתי צפויה (תב"ץ), שנגרמה למשל משימוש מפתיע באמצעי לחימה או בדרך לחימה מסוימת. הלם מערכתי (Operational Shock) הוא מנגנון הכרעה המבקש למוטט צבאות ולשתקם כמערכת לוחמת, במקום להשמידם...

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי mikegi לאתר Pixabay]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

מילון מונחי צהל (1998, ע' 137) מגדיר הלם (Shock) כזעזוע פסיכולוגי, הנוצר כתוצאה מ- תוצאה בלתי צפויה (תב"ץ), שנגרמה למשל משימוש מפתיע באמצעי לחימה או בדרך לחימה מסוימת.

הגדרה דומה בהקשר המערכתי מביא עידו הכט בספרו ההבקעה המערכתיתהלם מערכתי (Operational Shock) הוא מנגנון הכרעה המבקש למוטט צבאות ולשתקם כמערכת לוחמת, במקום להשמידם. זאת, בשתי דרכים שניתן לשלב ביניהן:

האחת, לפגוע בקשר שבין גופי הצבא לבין המערכת הצבאית שאליה הם משתייכים. זאת, כיוון ש- מטרה הינה המהות של מערכת מורכבת, ואין לה קיום בלעדיה. משמע, לבטל את נכונות רכיבי המערכת לחתור להשגת מטרתה (הכט, 1999, ע' 84).

השנייה, לפגוע ביכולת של גופי צבא אלה לפעול ב- שיתוף פעולה, ולפורר את קשרי הגומלין המאפשרים את תפקודו היעיל כמערכת (הכט, 1999, ע' 72), למשל, בדרך של ביתור צבא האויב למספר גופים המנותקים זה מזה, אשר יאבדו עקב כך את יכולתם לפעול כמערכת אחת (הכט, 1999, ע' 99). זאת, כיוון ש- שיתוף פעולה בין מרכיביה של מערכת מורכבת חיוני לתפקודה האפקטיבי של המערכת.

מקורות

ההבקעה המערכתית

  • הכט עידו (1999), ההבקעה המערכתית בחשיבה הצבאית הגרמנית 1945-1870, תל אביב: מערכות.
  • אג"ם-תוה"ד (1998), המילון למונחי צה"ל, תל אביב: צה"ל, מטכ"ל.

Comments are closed.