אסלאם

אסלאם

אִסְלַאם משמעו: התמסרות וכניעוּת כלפי האל. זוהי דת מונותאיסטית המבוססת על הקוראן, שלפי מאמיניה הורד מהשמים על ידי האלוהים (אַלְלַּה), באמצעות המלאך ג'יבריל, לידיו של הנביא מוחמד (ויקיפדיה).

הדת החלה להתפתח במאה השביעית בחצי האי ערב תחת הנהגתו של מוחמד. המוסלמים מאמינים שמוחמד הוא הנביא האחרון ("חותם הנביאים"), אולם על פי הסופים, מורי ההלכה הקדושים מחוברים אליו בקשר מיסטי ומדברים בשמו. מרבית הזרמים באסלאם מתייחסים לחדית'ים, המספרים על חייו ומעשיו של מוחמד, ככלי מרכזי לפירוש הקוראן ודרכו לפירוש דרכי האסלאם (ויקיפדיה).

מספרם הכולל של המוסלמים מוערך על פי אומדנים שונים בים 1.4 ל- 1.6 מיליארד. בכך, הם מהווים את הקהילה הדתית השנייה בגודלה בעולם. מרבית המוסלמים חיים במזרח התיכון, בצפון אפריקה, דרום אסיה ודרום-מזרח אסיה. רק כ־20 אחוזים מהם חיים בארצות ערב (ויקיפדיה).

כאשר מוחמד מת, אי שם לפני 1400 שנה, נבחר לו בכל פעם יורש ("ח'ליף"). בשלב מסוים התחיל קרב ירושה והאסלאם התפצל לשני פלגים – הסונים והשיעים. גם אלה וגם אלה הנהיגו שלטון איסלאמי תחת הנהגה העוברת בירושה (מנהיג הסונים נקרא "ח'ליף" ואילו מנהיג השיעים נקרא "אימאם"). כיום הסונים הם 83% מהמוסלמים בעולם, ואילו השיעים רק 16% (המדינות היחידות בעלי רוב שיעי הן איראן, עיראק, אזרביג'אן ובחריין). הזרם הקיצוני של הסונים נקרא "סלפים" (בכור, 2015).

אחת הבעיות הקשות של האסלאם בן ימינו היא תופעת האסלאם הקיצוני (radical islam). כמה מתוך 1.6 מיליארד המוסלמים מאמינים בדעותיו? בהקשר זה, ראו את הסרטון של רחל ראזה, מוסלמית ונשיאת הארגון "מוסלמים פונים אל המחר" (Muslims Facing Tomorrow):

מקורות והעשרה

  • ד"ר מרדכי קידר- למה המוסלמים נאבקים כנגד תפילת יהודים בהר הבית?
-

Comments are closed.