הכל על אזורי הסְפַ‏ר באתר 'ייצור ידע'

תקציר: אזור סְפַ‏ר או מרחב סְפַ‏ר (Frontier) הוא מונח פוליטי וגאוגרפי, המציין אזורים מחוץ לערים הגדולות - בדרך כלל, בסמוך לגבול ואף מעבר לו - שהם שונים תכלית שינוי מהערים, הן בשירותים שמקבלים התושבים, הן ברלוונטיות של החוק; והן ביכולת לאכוף אותו. ריכזנו עבורכם את כל המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע', אודות הסְפַ‏ר והשלכותיו, על פי הכותבים (בסדר הא"ב). קריאה נעימה!

[תמונה חופשית שהועלתה על ידי Ryan Godfrey לאתר flickr]

[תמונה חופשית שהועלתה על ידי Ryan Godfrey לאתר flickr]

עודכן ב- 22 באפריל 2023

אזור סְפַ‏ר או מרחב סְפַ‏ר (Frontier) הוא מונח פוליטי וגאוגרפי, המציין אזורים מחוץ לערים הגדולות - בדרך כלל, בסמוך לגבול ואף מעבר לו - שהם שונים תכלית שינוי מהערים, הן בשירותים שמקבלים התושבים, הן ברלוונטיות של החוק; והן ביכולת לאכוף אותו.

יש מקרים, שבהם אזור הסְפַ‏ר הוא 'מחוץ לתחום' לרשויות השלטון. רמת השליטה או ההשפעה התרבותית, החברתית והפוליטית בהם, שונה מאשר באזורים אחרים, ומתפתחות בהם חברות בעלות מאפיינים אחרים (הקרויות 'חברות ספר'). אזורים אלה יכולים להישלט על ידי גורמים חוץ שלטוניים, לעתים קרובות, חמושים.

כשמדובר האזורים דומים בתוך הערים, קרויים האזורים האסורים הללו בשם אזורים אסורים (No-go areas או No-go zones).

ריכזנו עבורכם את כל המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע', אודות הסְפַ‏ר והשלכותיו, על פי הכותבים (בסדר הא"ב). קריאה נעימה:

אוספי מאמרים רלוונטיים נוספים:

גרשון הכהן

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

פנחס יחזקאלי

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

יאיר רגב

עו"ד יאיר רגב הוא קצין משטרה בגמלאות, שמילא תפקידים רבים במערך החקירות והמודיעין. בין היתר שימש כעוזר לראש האגף לחקירות ולמודיעין, ראש מפלג חקירות כלכליות וביטחוניות ביאחב"ל, ראש לשכת החקירות במרחב השפלה ועוד. רגב ניהל מספר רב של חקירות - בישראל ובחו"ל - כנגד ארגוני הפשיעה הפעילים בישראל, ופענח מקרי שוד ורצח רבים. הוא משמש כיום כעורך דין פרטי (משרד עורכי-דין‏ יאיר רגב ושות'); וכמרצה בסוגיות של חוק ופשיעה.

[לקובץ המאמרים על 'הדרום הפרוע' ב'ייצור ידע', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא 'חקלאות וביטחון לאומי', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

מקורות והעשרה