פנחס יחזקאלי: פרדוקס השיטור – אין שיטור ללא הפרה מסוימת של חוק

תקציר: בבסיסו של השיטור המודרני קיים פרדוקס מובנה. הוא מקור החיים של השיטור ומקור צרותיו כאחד: שיטור מיועד לאכוף חוק, אולם אין שיטור ללא הפרה מסוימת של חוק. אסביר: מקצוע השיטור הוא מקצוע מסוכן ושוטר חייב לדעת על מנת לתפקד באפקטיביות, שבן הזוג שלו מחפה עליו. כיוון שזירות עבירה דינאמיות מאוד, וספוגות בלהט ובלחצים רבים; וכיוון שבלהט העשייה נעשות טעויות, אם היו השוטרים מדווחים כל פעם על מעשי חבריהם היה מתערער האמון שביניהם, ועקב כך יכולתם לתפקד. לכן, שיטור מחייב רמה מסוימת של חיפוי הדדי. המבחן הוא מבחנן המינון, והמבחן הזה תמיד סובייקטיבי!

פרדוקס השיטור

[בתמונה: אזרחים מצלמים אלימות שוטרים, המנסים להתנכל להם. מתוך האתר: NEWSTONE, שם האזרח שצילם אינו מופיע]

בבסיסו של השיטור המודרני קיים פרדוקס מובנה. הוא מקור החיים של השיטור ומקור צרותיו כאחד: שיטור מיועד לאכוף חוק, אולם אין שיטור ללא הפרה מסוימת של חוק. אסביר: מקצוע השיטור הוא מקצוע מסוכן ושוטר חייב לדעת על מנת לתפקד באפקטיביות, שבן הזוג שלו מחפה עליו. כיוון שזירות עבירה דינאמיות מאוד, וספוגות בלהט ובלחצים רבים; וכיוון שבלהט העשייה נעשות טעויות, אם היו השוטרים מדווחים כל פעם על מעשי חבריהם היה מתערער האמון שביניהם, ועקב כך יכולתם לתפקד.  לכן, שיטור מחייב רמה מסוימת של חיפוי הדדי. המבחן הוא מבחנן המינון, והמבחן הזה תמיד סובייקטיבי!

[לאוסף המאמרים על ההיגיון הפרדוקסלי של מערכת מורכבת, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על קוד הנאמנות, לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 13 בספטמבר 2021

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

בבסיסו של השיטור המודרני קיים פרדוקס מובנה. הוא מקור החיים של השיטור ומקור צרותיו כאחד: שיטור מיועד לאכוף חוק, אולם אין שיטור ללא הפרה מסוימת של חוק. אסביר:

מקצוע השיטור הוא מקצוע מסוכן ושוטר חייב לדעת על מנת לתפקד באפקטיביות, שבן הזוג שלו מחפה עליו. כיוון שזירות עבירה דינאמיות מאוד, וספוגות בלהט ובלחצים רבים; וכיוון שבלהט העשייה נעשות טעויות, אם היו השוטרים מדווחים כל פעם על מעשי חבריהם היה מתערער האמון שביניהם, ועקב כך יכולתם לתפקד.

לכן, שיטור מחייב רמה מסוימת של חיפוי הדדי ("הגָנה על חברים, על מפקדים ועל המערכת, מתוך הסתרת האמת, העלמת עין") (מילון אבניאון) המבחן הוא מבחנן המינון, והמבחן הזה תמיד סובייקטיבי!

לכן, תרבות השוטרים הבלתי כתובה מעלה גם לדרגות גבוהות קודים כמו "חברות". 

[להרחבה על ערך החברות והחיפוי בקוד התרבותי של השוטרים, לחצו כאן]

פרדוקס השיטור: בבסיסו של השיטור המודרני קיים פרדוקס מובנה, שהוא מקור החיים של השיטור, ומקור צרותיו כאחד: שיטור מיועד לאכוף חוק, אולם אין שיטור ללא הפרה מסוימת של החוק! 

[הכרזה: ייצור ידע]

כיוון שהחוק והאתיקה כאחד אינם מעוניינים "לפתוח" את הבעיה הזאת ולתת לה מענה (למשל, מתן חיסיון למה שמתרחש בתוך צוותי פעולה של שוטרים, משהו שמזכיר אולי את החיסיון שיש לדברי לקוח אצל עורך דינו או את הכלל שאשה שבן זוג אינו חייב להעיד כנגד בן זוגו), מתפתח שקר, שנמצא בבסיס יחסי השוטרים עם החוק ועם הקהילה, ומרעיל אותם.

הבעיה העיקרית עם החיפוי היא היא שאין ארוחות חינם. אם אתה משקר קצת, ואם השקר הופך לערך, אח"כ תשקר הרבה.

בעיה נוספת אופיינית לישראל בגלל שיטת המינויים היא החיפוי על המפקדים שסרחו. שוטרים נמנעים מלדווח על מפקדיהם כיוון שזה עלול להתפרש כפגיעה בקוד הנאמנות המקודש.

[להרחבת המושג: 'אין ארוחות חינם', לחצו כאן]

[בתמונה: שוטרים משקרים... התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: שוטרים משקרים... התמונה היא צילום מסך]

[לאוסף המאמרים על ההיגיון הפרדוקסלי של מערכת מורכבת, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על קוד הנאמנות, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

 

Comments are closed.