לגיטימציה של צבא

[בתמונה: חיילת צה"ל בפינוי משפחה מהיישוב שירת הים, בעת ההתנתקות בקיץ 2005. ההתנתקות עוררה שאלות של לגיטימציה. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי דובר צה"ל. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 2.0]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

לֵגִיטִימַצְיָה (Legitimacy) היא מַתַּן הֶכְשֵׁר או הַקְנָיַת כַּשְׁרוּת: ההכרה שגורם מסוים שאי לבצע פעולה או להחזיק בזכות כלשהי. היא יכולה להינתן על ידי קבוצה מצומצמת, על ידי חברה לאומית או דתית, ואף על ידי מדינות החברות בקהילה בינלאומית (ויקיפדיה) 

המושג הזה חשוב בעיקר לארגונים החמושים של הביטחון הלאומי: הצבא, המשטרה, השב"כ והמוסד אינם יכולים לתפקד ללא לֵגִיטִימַצְיָה.

לגיטימציה בהקשר הצבאי

צה"ל רגיש מאוד לסוגיית הלגיטימציה שלו בקרב רובם המכריע של אזרחי ישראל. כך למשל, היו קולות רבים בציבור שטענו - ערב ההתנתקות מרצועת עזה ומצפון סיני בקיץ 2005 - שאסור להטיל על צה"ל משימה מפלגת, כיוון שיאבד את הלגיטימציה שלו אצל אנשי הציונות הדתית.

דוגמה נוספת לצורך בלֵגִיטִימַצְיָה היא אירועי הגדר שיזמו הפלסטינים העזתים לאורך הגדר. למרות קולות בציבוריות הישראלית שתקפו את הפעילות הצה"לית ותוצאותיה (מותם של פלסטינים רבים כתוצאה מירי),

[זוהי תמונה חופשית מאתר Pixabay]

מקורות

  • Factora Roni, Carlos Castilob Juan,  Rattner Arye (2014), Procedural justice, minorities, and religiosity, Police Practice and Research, 2014, Vol. 15, No. 2, 130–142. To download press here: Factor, et al., 2014.
  • Kochel, T. R. (2012). Can police legitimacy promote collective efficacy?, Justice Quarterly, 29(3), 384-419.
  • Holmes, M. D. (2000). Minority threat and police brutality: Determinants of civil rights criminal complaints in US municipalities, Criminology, 38(2), 343-368.
  • Tal Jonathan-Zamir, Amikam Harpaz (2014), POLICE UNDERSTANDING OF THE FOUNDATIONS OF THEIR LEGITIMACY IN THE EYES OF THE PUBLIC, British Journal of Criminology Advance Access, January 27. to download: לגיטימיות המשטרה בעיני קציני משטרה- הרפז
   

Comments are closed.