פנחס יחזקאלי: הרשעת שווא

תקציר: הרשעת שווא (False Conviction), פירושה כי הקביעה שאליה הגיעה מערכת המשפט בנוגע לנאשם מסוים, כי הוא אשם מעבר לכל ספק סביר, היא קביעה שגויה, שהספק רב יותר ולכן איננו מאפשר הרשעה (סנג'רו, 2014; ראה תמונת הכריכה משמאל). הרשעה של חפים מפשע, גוררת עוול נוראי הנעשה לאותם האנשים שהורשעו על לא עוול בכפם ולמשפחותיהם. בנוסף, הרשעת שווא, מובילה להשלכות חמורות על פעילותה של מערכת אכיפת החוק: הרשעה של חפים מפשע עשויה להעיד על בעייתיות מובנית בשיטת המשפט, האשמים האמיתיים מתחמקים מעונש ומהווים, בעודם חופשיים, סכנה לציבור והאמון שנותן הציבור בהחלטותי...

[תמונה חופשית שהועלתה על ידי Ged Carroll לאתר flickr]

[לאוסף המאמרים אודות הודאות שווא, הרשעות שווא והשלכותיהן, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

הרשעת שווא (False Conviction), פירושה כי הקביעה שאליה הגיעה מערכת המשפט בנוגע לנאשם מסוים, כי הוא אשם מעבר לכל ספק סביר, היא קביעה שגויה, שהספק רב יותר ולכן איננו מאפשר הרשעה (סנג'רו, 2014; ראה תמונת הכריכה משמאל).

הרשעה של חפים מפשע, גוררת עוול נוראי הנעשה לאותם האנשים שהורשעו על לא עוול בכפם ולמשפחותיהם. בנוסף, הרשעת שווא, מובילה להשלכות חמורות על פעילותה של מערכת אכיפת החוק: הרשעה של חפים מפשע עשויה להעיד על בעייתיות מובנית בשיטת המשפט, האשמים האמיתיים מתחמקים מעונש ומהווים, בעודם חופשיים, סכנה לציבור והאמון שנותן הציבור בהחלטותיה ובדרך פעולתה של מערכת אכיפת החוק הולך ונסדק.

סנג'רו (2014), טוען כי בימנו, רווחת העמדה המסורתית לפיה הרשעת אדם חף מפשע הינה מצב נדיר, אך למעשה לא כך הדבר. לטענתו, לפחות חמישה אחוזים מההרשעות בבתי המשפט בישראל, הן הרשעות שווא. כלומר, לדעתו, מתוך כ-20,000 האסירים השוהים בבתי הסוהר בישראל בכל רגע נתון, כ-1,000 אסירים הינם חפים מפשע ועובדת הימצאותם מאחורי סורג ובריח, היא טרגדיה נוראה. לדידו, יש לאשר הרשעות בפלילים, רק אם אשמתו של הנאשם הוכחה מעבר לספק סביר ובנוסף ננקטו כל האמצעים הסבירים להבטיח שלא תתרחש הרשעה שווא (סנג'רו, 2014).

מהפיכת ה- DNA ופרויקט החפות האמריקני, מפריכים את העמדה המסורתית לפיה, הרשעת אדם חף מפשע הינה מצב נדיר. מהפכת ה- DNA החלה בסוף שנות ה-80 ויצרה אפשרות לבצע בדיקות מדויקות על בסיס דגימה קטנה של רקמה אנושית מזירת העבירה. במסגרת פרויקט החפות האמריקני, שיוסד ב-1992 על ידי בארי שק ופיטר ניופלד, נבדקו בדיקות DNA לאסירים שטענו לחפותם. ממצאי הפרויקט העלו כי מאז 1992, זוכו על בסיס הבדיקות, למעלה מ-300 אסירים שהורשעו בעבירות חמורות ונידונו לעונשים חמורים ובכללם מאסר עולם או עונש מוות (Garrett, 2011, בתוך: סנג'רו, 2014). 

     

[לאוסף המאמרים אודות הודאות שווא, הרשעות שווא והשלכותיהן, לחצו כאן]

מקורות והעשרה