פנחס יחזקאלי: הונאת פורקס – הפרה החולבת של ארגוני הפשיעה

תקציר: הונאות פורקס הן אחד ממקורות ההכנסה הצומחים של ארגוני הפשיעה. הם עושים שימוש בשוק הפורקס - שוק המסחר במטבע חוץ, שהוא השוק הפיננסי-הספקולטיבי הגדול בעולם - להונאה ברשת, על מנת להוציא כספים במרמה מאנשים תמימים, דרך חברות מסחר מקוונות. חברות אינטרנטיות מציעות היום תוכנות מקוונות למסחר בפורקס מאפשרות לכל אחד להפוך למשקיע פרטי ולסחור במט"ח בזמן אמתי דרך אתר האינטרנט, בכל שעות היממה. כיום פועלות בישראל עשרות חברות, המונות מאות עובדים, וקצב הצמיחה של ענף זה מדהים. כמות ההונאות צומחת גם היא בהתאמה. [בתמונה: הונאות פורקס הן אחד ממקורות ההכנסה הצומחים של ארגוני הפשיעה... תמונה חופשית שהועלתה על ידי Jim Makos לאתר flickr]

[בתמונה: הונאות פורקס הן אחד ממקורות ההכנסה הצומחים של ארגוני הפשיעה... תמונה חופשית שהועלתה על ידי Jim Makos לאתר flickr]

הונאות פורקס הן אחד ממקורות ההכנסה הצומחים של ארגוני הפשיעה. הם עושים שימוש בשוק הפורקס - שוק המסחר במטבע חוץ, שהוא השוק הפיננסי-הספקולטיבי הגדול בעולם - להונאה ברשת, על מנת להוציא כספים במרמה מאנשים תמימים, דרך חברות מסחר מקוונות.

המאמר עודכן ב- 5 בנובמבר 2021

 ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

בתחילת אוקטובר 2021 פרסמה המשטרה כי התנהלה חקירה סמויה חובקת עולם בשיתוף ה-FBI, במסגרתה נעצרו 26 תושבי גוש דן - השייכים לפי החשד לארגון פשיעה.

הללו נעצרו,  בחשד לביצוע עבירות מרמה והלבנת הון - במסווה של עסקאות פורקס במטבעות דיגיטאליים, כלפי אזרחים בחו"ל - בהיקף של עשרות מיליוני שקלים (ראו הכתבה למטה).

זוהי דוגמה אחת מיני רבות להונאות הפורקס שצצות ועולות כפטריות אחרי הגשם, והופכות למקור לא אכזב להכנסות, עבור ארגוי הפשיעה...

אלון חכמון ב'מעריב': הוארך מעצר שני החשודים בהונאת פורקס; זה המשרד ממנו בוצעו עפ"י החשד העבירות בית משפט השלום בתל אביב האריך את מעצרם של שני תושבי גוש דן בשנות ה-30 לחייהם, החשודים בביצוע עבירות מרמה והלבנת הון כלפי אזרחים בחו"ל בהיקף של מיליונים

[לכתבה המלאה של אלון חכמון ב'מעריב', לחצו כאן]

מהו פורקס ומהי הונאת פורקס? המשגה

פורקס (Forex, קיצור של Foreign Exchange) הוא מסחר במטבע חוץ (מט"ח). משמע, החלפה של מטבע אחד במטבע אחר במטרה להרוויח משינויים יומיים בשערי המטבע. לדוגמה, אם אנו מניחים שהשווי של היורו יעלה לעומת הדולר, ולכן ניקח 1000 דולרים ונקנה בהם יורו, כשהשער יעלה - אם יעלה - היורו שקנינו יהיה שווה יותר מאלף דולר, וכשנמכור את הסכום הזה, נהיה ברווח.

הונאת פורקס היא שימוש בשוק הפורקס על מנת להוציא כספים במרמה מאנשים תמימים ברחבי העולם, דרך חברות מסחר מקוונות.

שוק המט"ח הוא השוק הפיננסי-הספקולטיבי הגדול בעולם והוא מבוסס על מעבר מהיר ועסקאות בלתי פוסקות. קונים רבים מחזיקים את המט"ח שקנו פחות משבוע לפני שהם מוכרים אותו כדי לממש את הרווח. האינטרנט גרם למהפכה בעולם הפורקס. אם עד אז רק לברוקרים (סוחרי מט"ח מקצועיים) הייתה גישה לאינפורמציה ולכלי המסחר, חברות אינטרנטיות המציעות תוכנות מקוונות למסחר בפורקס מאפשרות לכל אחד להפוך למשקיע פרטי ולסחור במט"ח בזמן אמתי דרך אתר האינטרנט. מערכת המסחר אונליין עובדת בלי הפסקה, בכל שעות היממה. כיום פועלות בישראל עשרות חברות, המונות מאות עובדים, וקצב הצמיחה של ענף זה מדהים (בן ישראל, 2014).

עדי בן ישראל ב'גלובס': "30-40 חברות פורקס ישראליות מבצעות עושק בינלאומי" אריאל מרום, שעבד ב-4 חברות פורקס, חושף לטענתו את שיטות ההונאה שלהן: "הן פועלות כפירמידה פיננסית, 95% מלקוחותיהן מפסידים. כשעולים על חברה היא נעלמת עם כספי הלקוחות, משנה שם וחוזרת לעוד סיבוב"

[למאמר המלא של עדי בן ישראל ב'גלובס', לחצו כאן]

עם הזמן מצטברות ידיעות רבות על הונאות בתחום זה. מסתבר כי חברות פורקס רבות פועלות כפירמידה פיננסית לכל דבר. 95% מלקוחותיהן מפסידים, והחברות לא מאפשרות במקרים רבים הוצאת כספים לזוכים. כשעולים על חברה היא נעלמת עם כספי הלקוחות, משנה שם וחוזרת לעוד סיבוב  (בן ישראל, 2014).

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

העשרה