פנחס יחזקאלי: חיסול יוני אלזם

תקציר: פרשת רצח העבריין יוני אלזם בכלא, היא אחת הפרשות החמורות והמטרידות בהיסטוריה של הפשע המאורגן. בדצמבר 2005 נמצא העבריין, יוני אלזם, מת בתאו, ערב לפני שאמור היה להעיד נגד עבריין אחר, שמעון זריהן, שהיה הנאשם העיקרי, יחד איתו, ברצח העבריין, חנינה אוחנה, במרס 2003. חוות דעת רפואית, שניתנה לאחר מכן, קבעה כי אלזם מת מהרעלה חריפה של ציאניד, שניתנה לו בבקבוק משקה. בעקבות מותו הופסקו ההליכים המשפטיים נגד זריהן, והוא שוחרר...

[התמונה: יוני אלזם, צילום מסך מתוך כתבת הערוץ הראשון, 21/5/15]

[לקובץ המאמרים: 'הכל על הפשע המאורגן', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על תיאוריות קונספירציה, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

אחת הפרשות החמורות והמטרידות בהיסטוריה של הפשע המאורגן:

בדצמבר 2005 נמצא העבריין, יוני אלזם, מת בתאו, ערב לפני שאמור היה להעיד נגד עבריין אחר, שמעון זריהן, שהיה הנאשם העיקרי, יחד איתו, ברצח העבריין, חנינה אוחנה, במרס 2003.

חוות דעת רפואית, שניתנה לאחר מכן, קבעה כי אלזם מת מהרעלה חריפה של ציאניד, שניתנה לו בבקבוק משקה. בעקבות מותו הופסקו ההליכים המשפטיים נגד זריהן, והוא שוחרר.

אין כמו פרשת רצח יוני אלזם בתוך הכלא על מנת להמחיש את האינטראקציה שבין חיי עברייני הפשע המאורגן בתוך הכלא ומחוצה לו: בדצמבר 2005 נמצא העבריין, יוני אלזם, מת בתאו, שעות בודדות לפני שאמור היה להעיד נגד עבריין אחר, שמעון זריהן, שהיה הנאשם העיקרי, ביחד איתו, ברצח העבריין חנינה אוחנה במרס 2003, במסגרת סכסוכים בעולם התחתון.

המשטרה עצרה את אלזם וזריהן בדצמבר 2002, בחשד למעורבות ברצח; ובנובמבר 2005 הוא הורשע, והיה אמור להעיד נגד זריהן, שהיה נאשם מרכזי ברצח. שב"ס הכריז על אלזם כאסיר טעון הגנה בהפרדה ארצית, עקב חשש ממשי לחייו. למרות זאת, הצליחו המחסלים להגיע אליו לכלא, והוא חוסל לפני עדותו. חוות דעת רפואית שניתנה לאחר מכן קבעה כי אלזם מת מהרעלה חריפה של ציאניד. בעקבות מותו הופסקו ההליכים המשפטיים נגד זריהן, והוא שוחרר.

חקירת נסיבות מותו של אלזם הוטלה על היאחב"ל. במארס 2006 עצרה המשטרה את יעקב אברג'יל, בחשד במעורבות בהברחת הציאניד שגרם למותו של אלזם. בניגוד להצהרות המשטרה אז, שלפיהן אברג'יל נעצר בחשד לסיוע לרצח, הוחלט בסופו של דבר שהעילה למעצר תהיה שידול להתאבדות. במשטרה העריכו אז כי נאמר לאלזם כי הוא בולע תרופה שתגרום להחמרה במצבו הרפואי, כך שלא ייאלץ להעיד למחרת, ואולם בפועל הוא הורעל למוות מבלי שידע על כך. בסופו של דבר שוחרר אברג'יל מבלי שהוגש נגדו כתב אישום בפרשה.

על הפרשה ראו את כתבת הערוץ הראשון:

.

250px-Shabas

פרשת מותו של אלזם חשפה שורה של ליקויים בשיתוף הפעולה בין המשטרה לשב"ס ובהעברת המידע ביניהם: כך, למשל, התברר כי השב"ס והמשטרה כשלו באיתור סימנים מקדימים שהעידו על הלחץ הנפשי הכבד שבו היה נתון אלזם ערב מתן עדותו, כפי שסיפר לאסירים אחרים בכלא. ליקוי נוסף שהתגלה קשור בעובדה שאף גורם משטרתי לא דרש מהשב"ס לאסור ביקורים של חברים או קרובי משפחה שאינם מדרגה ראשונה אצל אלזם, מחשש שיפגעו בו

במאי 2015, במסגרת חקירה של יחידת להב 433 נעצר חשוד בחיסול אלזם, אהרון נועם, האיש שהותר לו לבקר את אלזם ערב עדותו הקריטית, אולם לאחר שמיצה את ימי מעצרו והתעמת עם עד המדינה שגייסה המשטרה - שוחרר.

זוהי אחת הפרשיות המטרידות של שירות בתי הסוהר, המהווה תעלומה עד היום: עד מפתח במאבק בפשיעה המאורגנת מחוסל במקום השמור ביותר בישראל, בתוככי הכלא, כשמישהו נותן לו משקה עם ציאניד - בערב לפני עדותו המכרעת בבית המשפט - ומשכנעו לשתות. למרות שהתמונה המודיעינית ברורה למדי (ואולי לא?), התמונה הראייתית בעייתית מאוד.

האם יתכן חיסול כזה ללא סיוע משמעותי מבפנים? מה משמעות העובדה שהגורם המסייע מבפנים לא נתגלה עד היום?

העשרה

Comments are closed.