פנחס יחזקאלי: הרפורמה המשפטית וההיגיון הפרדוקסלי של העלות השקועה

תקציר: המושג עלות שקועה (sunk cost) הוא מושג ידוע בכלכלה, בתמחיר, ובתהליכי קבלת החלטות, ומבטא ומבטא את 'ההיגיון הפרדוקסלי של מערכת מורכבת'.. זוהי הוצאה שגויה, שכבר בוצעה ולא ניתנת להחזר; ולכן לכאורה, כבר אינה רלוונטית לקבלת החלטות עתידיות. אולם, ככל שהוצאה זו הייתה משמעותית יותר, כך תהיה השפעתה הפסיכולוגית גדולה יותר על ההחלטות הבאות, גם אם הדבר יגרום להחלטות הללו להיות לא רציונליות ורעות עבור המחליט ("השקענו כל כך הרבה, אז נוותר עכשיו??") ...

[בתמונה: ההיגיון הפרדוקסלי של העלות השקועה... התמונה המקורית עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

[בתמונה: ההיגיון הפרדוקסלי של העלות השקועה... התמונה המקורית עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

[לאוסף המאמרים על ההיגיון הפרדוקסלי של מערכת מורכבת, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים בנושא קבלת החלטות, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים: 'בין רפורמה משפטית למהפכה משטרית', לחצו כאן]

עודכן ב- 15 ביוני 2023

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

כלל חשוב באסטרטגיה אומר: מרגע שהבנת שהפסדת, עצור וחתוך. המחיר שתשלם יהיה קטן בהרבה מזה שייגרם כתוצאה מההשתהות.

בתחילת מרץ 2023, היה ברור לכל אדם שהבין משהו באסטרטגיה כי המאבק על הרפורמה המשפטית / המהפכה המשטרית הוכרע, וכי הנזקים שישראל סופגת בתוך המדינה ומחוץ לה הם אינם הפיכים.

האלוף במיל' גרשון הכהן, למשל, כתב על סרבנות טייסי המילואים כך: מחאת טייסי המילואים היא סחיטה אפקטיביות מאוד. אין לנו טייסים אחרים; כי לא הקפדנו לגוון מקורות אנושיים; וגם אם נגוון היום את מקורות כוח האדם לקורס הטייס, יהיו לנו טייסים אחרים רק בעוד שלוש שנים... ובינתיים, הרמטכ"ל זקוק לטייסים השובתים, ומדינת ישראל זקוקה להם. הסחיטה הזו ממקמת אותנו היום בחצי הדרך להפיכה צבאית; ואין לנו אלטרנטיבה." (הכהן, 2023).

המושג עלות שקועה (sunk cost) הוא מושג ידוע בכלכלה, בתמחיר, ובתהליכי קבלת ההחלטות, ומבטא את 'ההיגיון הפרדוקסלי של מערכת מורכבת'.

זוהי הוצאה שגויה, שכבר בוצעה ולא ניתנת להחזר; ולכן לכאורה, כבר אינה רלוונטית לקבלת החלטות עתידיות. אולם, ככל שהוצאה זו הייתה משמעותית יותר, כך תהיה השפעתה הפסיכולוגית גדולה יותר על ההחלטות הבאות, גם אם הדבר יגרום להחלטות הללו להיות לא רציונליות ורעות עבור המחליט, ולהצטברות 'מפעל זבל' גדל והולך בארגון.

'מפעל הזבל של ארגון' (גם מדינה היא ארגון גדול) הוא כינוי למכלול פעולות הסרק המבוזבזות של ארגון, שאינן מייצרות ערך: כשלים ונפל בפס הייצור; בזבוז בחומר, באנרגיה, בזמן, במקום, ובמאמצים פקידותיים וניהוליים. הארגון 'שורף' כסף רברבה על פעולות סרק ומכלה את משאביו... [להרחבת המושג של: 'מפעל זבל' של ארגון, לחצו כאן].

לעלות השקועה יש השפעה מטעה על קבלת החלטות שלנו, משום שהיא גורמת לנו להתייחס לעבר במקום לעתיד. בדרך כלל נוטים מקבלי ההחלטות לתת משקל מוגזם לעלות השקועה בשיקוליהם, ובכך פוגעים ביכולתם לקבל את ההחלטות המיטביות.

מפעל הזבל של הארגון

[מפעל הזבל של הארגון... התמונה המקורית היא חופשית, והועלתה על ידי Brad Perkins לאתר flickr

דוגמאות:

  • הדוגמה היומיומית הטובה ביותר לעלות שקועה היא ההתעקשות שלנו להמשיך ולהמתין בתור גם כאשר נדמה שהוא איננו זז, וזאת בגלל שאיננו מוכנים שהזמן הרב שהשקענו בהמתנה עד כה ירד לטמיון.
  • אם הצענו סכומים גדלים והולכים במכירה פומבית, הרי שפרישה שתעצור את ההפסדים הגדלים והולכים, היא הצעד הנכון — ולא משנה כמה כבר הפסדנו עד כה. אך ככל שהצענו יותר, אנו מגדילים את ההפסד בהתאמה.
  • דוגמה הרת גורל יותר היתה השהות הישראלית בדרום לבנון במשך כמעט 18 שנה: בכל פעם שראש ממשלה ישראלי שקל לצאת מלבנון, חזרה ועלתה הטענה בדבר חיי האדם שהוקרבו למען כיבוש השטח והשמירה עליו. "כל כך הרבה חיילים נפלו בהגנה על רצועת הביטחון. האם כל זה היה לשווא?" שאלו המתנגדים לנסיגה — וראשי הממשלה השונים דחו עוד ועוד את ההחלטה.
  • ההסתבכות האמריקנית בווייטנאם והקושי להתנתק שהסתיים בבריחה;
  • ההסתבכות האמריקנית באפגניסטן והקושי להתנתק שהסתיים בבריחה.
ועוד... [בתמונה: ההיגיון הפרדוקסלי של העלות השקועה... התמונה המקורית עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

[בתמונה: ההיגיון הפרדוקסלי של העלות השקועה... התמונה המקורית עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

[לאוסף המאמרים על ההיגיון הפרדוקסלי של מערכת מורכבת, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים בנושא קבלת החלטות, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים: 'בין רפורמה משפטית למהפכה משטרית', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות

Comments are closed.