יחזקאלי ואונגר משיח: closeness – המדד שבודק גמישות אסטרטגית

תקציר: Closeness Centrality הוא אחד החשובים במדדי הרשתות המורכבות. הוא מודד את מספר האנשים הממוצע שעליך לעבור, כדי להגיע לכל שאר העובדים בארגון. המדד מתאר את המידה שבה אדם נמצא ליד כל אנשים אחרים ברשת (במישרין או בעקיפין). הוא משקף את היכולת לגשת למידע דרך רשת חברי הרשת; ואת אלה האוחזים במידע הזה. הוא מודד את רמת הגמישות האסטרטגית (האג'יליות) של ארגון; ואת יכולת החדשנות שלו; כמו גם את העובדים המשפיעים בארגון.

[התמונה: היכולת להשפיע... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

המאמר עודכן ב- 26 באפריל 2021

ד"ר פנחס יחזקאלי ואינג' שרית אונגר-משיח הם מומחים לניתוח רשתות ארגונית (Organizational Network Analysis). ושותפים בחברת 'ייצור ידע'. *  *  * Closeness Centrality הוא אחד החשובים במדדי הרשתות המורכבות. בשל שימושיו המגוונים, הוא מתורגם לעברית בשמות רבים: closenest מודד את מספר האנשים הממוצע שעליך לעבור, כדי להגיע לכל שאר העובדים בארגון. המדד מתאר את המידה שבה אדם נמצא ליד כל אנשים אחרים ברשת (במישרין או בעקיפין). הוא משקף את היכולת לגשת למידע דרך רשת חברי הרשת; ואת אלה האוחזים במידע הזה.

[לקובץ המאמרים על גמישות אסטרטגית, ארגונית ואישית, לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'חדשנות', לחצו כאן]

[הכרזה: ייצור ידע]

מדד הגמישות האסטרטגית / האג'יליות

מסביר Jeppe Vilstrup Hansgaard, מנכ"ל חברת Innovisor - שצברה בעשור האחרון ניסיון בשינויים עסקיים, בניתוח רשתות ארגוניות (Organizational Network Analysis - ONA), במיזוגים וברכישות ביותר מ- 35 מדינות (ראו תמונה משמאל): מסביר Hansgaard: מדד זה מודד מספר האנשים הממוצע שעליך לעבור כדי להגיע לכל שאר העובדים בארגון. ככל שעליך לעבור פחות אנשים; כך יש יותר סיכוי, שלא רק תמצא פתרון בר ביצוע בעצמך כשיש לך בעיה; אלא אף תלך למומחה, שיש לו את הפיתרון הנכון, כי אתה מכיר ובוטח במומחה. לכן לדעתי, זהו אחד המדדים החשובים ביותר הבוחן גמישות אסטרטגית (אג'יליות); ויכולת חדשנות.

[למאמרו של Jeppe Vilstrup Hansgaard, בהקשר זה: 'בארגון מעל 150 איש תמיד תהיינה ממגורות!', לחצו כאן]

מדד המשפיעים / מדד סוכני השינוי

השפעה היא היכולת לגרום לעובד אחר לעשות דבר מה מבלי להשתמש בסמכות (בעוצמה ישירה) (אדיג'ס, 2010, ע' 131).

משפיע הוא אדם עם קירבה גבוהה יותר לעובדים ברשת יותר מאחרים. לכן, הוא נוטה יותר לדעת מה קורה בארגון. אנשים אלו עשויים להוות "סוכני שינוי" עבור הנהלת הארגון. מומלץ לשמור עימם על קשר רציף, להתייעץ עימם ולעודד אותם להעלות בעיות המציקות לעובדים.

בהיבטים הטכניים, המדד בודק את מספר הגורמים ברשת שעל אדם לעבור על מנת להתחבר עם כל אדם אחר בה. "קירבה" מתארת כמה קל לאדם לגשת לכל הרשת. במילים אחרות: עד כמה הוא קרוב לכל אדם אחר בארגון.

מדד 4

[תמונה חופשית שהועלתה על ידי Lainey Powell לאתר flickr]

'שש דרגות של הפרדה'

הבסיס התאורטי שהביא ליצירת המדד הוא התובנה המכונה "שש דרגות של הפרדה" (“The Six Degrees of Separation”). משמעות הביטוי היא, שכל שני אנשים בעולם מקושרים ביניהם על ידי חמישה אנשים אחרים לכל היותר. משמע, ככל שמספר האנשים בין האדם הנבדק לאחרים מתקצר, תגדל יכולת ההשפעה שלו עליהם!

[להרחבת המושג: 'רשת העולם הקטן', לחצו כאן]

.

.

מקורות