קובי ביטר: "ומה טעם פתח בבראשית?"

תקציר: "ומה טעם פתח בבראשית?" משום "כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גוים" שאם יאמרו אומות העולם לישראל ליסטים אתם שכבשתם ארצות שבעה גוים, הם אומרים להם:  כל הארץ של הקב"ה היא, הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו ברצונו נתנה להם וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו.

[בתמונה: מה טעם פתח בבראשית? התמונה מאושרת לשימוש ע"י היוצרים. המקור: freebibleimages]
[בתמונה: מה טעם פתח בבראשית? התמונה מאושרת לשימוש ע"י היוצרים. המקור: freebibleimages]

[לקובץ המאמרים על פרשת בראשית, לחצו כאן]

עודכן ב- 11 באוקטובר 2023

קובי ביטר הוא איש הי-טק לשעבר (שימש כ‏מנכ"ל‏ בינת סמך - Bynet Semech). כיום, הוא מקדיש את זמנו לחינוך ולהוראה.

 

 

קובי ביטר הוא איש הי-טק לשעבר (שימש כ‏מנכ"ל‏ בינת סמך - Bynet Semech). כיום, הוא מקדיש את זמנו לחינוך ולהוראה.

*  *  *

פרשת בראשית, ראשי פרקים:

1. לאחר שחגגנו את חג שמחת תורה בו סיימנו לקרוא את הפרשה האחרונה בספר דברים, פרשת "וזאת הברכה", נתחיל השבת לקרוא מהתחלה או בלשון אחרת מבראשית, שזהו גם שמה של פרשת השבוע וכן של הספר הראשון בחמשת חומשי תורה. (לקום מחר בבוקר ולהתחיל מבראשית)

2. נשאלת השאלה מדוע התורה שלכאורה הינה ספר מצוות, מספרת לנו את כל קורות חייהם של האבות? מדוע לא התחילה התורה במצווה הראשונה שלנו כעם והיא מצוות קידוש החודש והמצוות הקשורות בחג הפסח (כפי שמסופר בספר שמות בעת יציאת מצרים)? על כך עונה רש"י (רבי שלמה יצחקי שהיה מגדולי הפרשנים של תורת ישראל) שהסיבה שהתורה התחילה בכל אותם סיפורים היא:

"ומה טעם פתח בבראשית?" משום  "כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת  גוים" שאם יאמרו אומות העולם לישראל ליסטים אתם שכבשתם ארצות שבעה גוים, הם אומרים להם:  כל הארץ של הקב"ה היא, הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו ברצונו נתנה להם וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו.

[בתמונה: מה טעם פתח בבראשית? התמונה מאושרת לשימוש ע"י היוצרים. המקור: freebibleimages]
[בתמונה: מה טעם פתח בבראשית? התמונה מאושרת לשימוש ע"י היוצרים. המקור: freebibleimages]

במילים שלנו, שלא יבואו אומות העולם לעם ישראל ויגידו לו שהוא גזלן שלקח ארץ שלא מגיעה לו וכבש שטחים של עם אחר (מוכר במקצת?!), באה התורה ומספרת לנו ולכל העולם וכידוע התנ"ך הינו הספר הנפוץ ביותר בעולם שארץ ישראל אכן שייכת לעם ישראל על בסיס ההבטחות שנתן בורא העולם לאברהם יצחק ויעקב. אקטואלי לימים אלו שישנם אנשים שלא מאמינים בכך... אגב, יש לשים לב שרש"י אומר כח מעשיו הגיד לעמו, היה צריך להיות כתוב כח מעשיו הגיד לאומות העולם, אלא שיש פה מסר חשוב: קודם "לעמו", קרי, כולנו צריכים להכיר ולהאמין בכך ורק אחר כך אומות העולם. האמת היא שגם ראשי הציונות הבינו שהמקום של העם היהודי הוא אך ורק בארץ ישראל ולא באוגנדה. וזה המסר העיקרי שצריך להגיד בכל רם מבלי להתבלבל ומבלי להתנצל בכל בימה בינלאומית.

3. כהמשך לרעיון זה אנו מוצאים את שמעון בן מתיתיהו שהיה מנהיג היהודים בימי היוונים (ראו תמונה למטה) ומעשה שהיה כך היה. באנטיוכיה עלה לשלטון אניטיוכוס השביעי שלאחר התבססות שלטונו החלו לעלות תביעות ביחס למדינת יהודה ולשמעון שכללו דרישה לוויתורים טריטוריאליים בארץ ישראל ותשלומים כספיים. תגובתו של שמעון לכך הייתה: "ויען שמעון ויאמר לו, לשליחו של אנטיוכוס "לא ארץ נוכריה לקחנו ולא ברכוש זרים משלנו, כי אם נחלת אבותינו, אשר בידי אויבינו בעת מן העיתים בלא משפט נכבשה. ואנחנו כאשר הייתה לנו עת, הושיבונו נחלת אבותינו" (מקור: ספר מכבים א') משפט חובה לכל ילד וילדה בישראל.

4. בששת ימי הבריאה ברא הקב"ה את השמים ואת הארץ, את היום ואת הלילה, את הימים והיבשות, את הצמחייה, את השמש, הירח וכל הכוכבים, את כל היצורים ולבסוף את האדם. ישנן דעות אשר מקשרות ללא סתירות את המתואר בספר בראשית לבין התגליות המדעיות ("המפץ הגדול", תקופת הקרחונים וכו')

5. לפני מספר שנים נערך בשוויץ ניסוי במאיץ החלקיקים הגדול בעולם שבו ניסו מדענים לשחזר את הנקודה בה אירע "המפץ הגדול" שלטענת מדענים רבים זוהי נקודת הזמן בה החל להיווצר היקום. כשנשאל פרופסור משה קווה נשיאה לשעבר של אוניברסיטת בר-אילן שהוא פרופסור לפיזיקה כיצד מתיישבים הדברים עם האמונה ועם מה שמתואר בפרשתינו ענה בפשטות שבעזרת הניסוי נבין כולנו יותר את מעשה הבריאה של הקב"ה. נקודה חשובה בניסוי זה שחלק נכבד מהמדענים המשתתפים בו הינם ישראלים.

6. נאמר לגבי הבריאה ביום הרביעי: "וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים, אֶת שְׁנֵי הַמְּאֹרֹת הַגְּדֹלִים. אֶת הַמָּאוֹר הַגָּדֹל, לְמֶמְשֶׁלֶת הַיּוֹם, וְאֶת הַמָּאוֹר הַקָּטֹן לְמֶמְשֶׁלֶת הַלַּיְלָה, וְאֵת הַכּוֹכָבִים" נשאלת השאלה: בהתחלה נאמר המאורות הגדולים (ברבים) ובהמשך נאמר מאור גדול ומאור קטן? ועל כך אומר רש"י שהירח בא לקב"ה ואמר לו שלא יתכן שיהיו שני מלכים מושלים בכתר אחד (שלא יתכן שגם השמש וגם הירח יהיו בעמדה שווה) ולכן הירח מבקש להיות המלך היחיד. אמר הקב"ה ללבנה(ירח) "לכי ותתכווצי" ולכן יש מאור קטן (ירח) ומאור גדול (שמש).  מספר לנו המדרש שהפיצוי לכך שהקב"ה המעיט בגודלה של הלבנה הוא שכל מועדי ישראל והחודשים נקבעים על פי הירח.

[בתמונה: המפץ הגדול ובריאת העולם. התמונה מאושרת לשימוש ע"י היוצרים. המקור: freebibleimages]
[בתמונה: המפץ הגדול ובריאת העולם. התמונה מאושרת לשימוש ע"י היוצרים. המקור: freebibleimages]

7. ביום הששי לאחר שנבראו כל בעלי החיים, נברא האדם וכך נאמר: "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ". נשאלת השאלה מדוע כתוב "נַעֲשֶׂה" ולא "אעֲשֶׂה"? מדוע בלשון רבים? ועם מי הקב"ה רצה לבצע את המשימה? על כך עונה רש"י שהקב"ה נועץ במלאכים, ללמדינו שגם מנהל גדול שיודע הכל ראוי לו להתייעץ עם צוות עוזריו.

8. לאחר סיום הבריאה הגדיר הקב"ה את היום השביעי, את יום השבת, כיום מנוחה (שבת מלשון שביתה) וכך נאמר: "וַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ, וְכָל צְבָאָם. וַיְכַל אֱלֹהִים בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה; וַיִּשְׁבֹּת בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי, מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה. וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ, כִּי בוֹ שָׁבַת מִכָּל מְלַאכְתּוֹ, אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹהִים לַעֲשׂוֹת". (ויש השואלים מדוע אין שבת פעמיים בשבוע?...)

9. היות והקב"ה לא רצה להשאיר את האדם לבדו, יצר הקב"ה את האשה, שנאמר: "לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ; אֶעֱשֶׂה לּוֹ עֵזֶר, כְּנֶגְדּוֹ". על כך אומרים הפרשנים שבמידה והאדם מתחתן עם אשה טובה הרי היא כעזר לו ובמידה והתחתן עם אשה לא טובה הרי היא כנגדו. ("לא טוב היות האדם לבדו", השיר שפרסם את יהודית רביץ ודני ליטני).

10. המקור הקדום לבעיותיה של האמא הפולניה לגבי מערכת היחסים עם כלתה בכך שהכלה (האשה) לקחה לאמא את הבן יקיר לה, מצוי בפרשתינו ובה מצווה האדם ללכת עם אשתו אפילו במחיר שעוזב את הוריו, שנאמר "עַל כֵּן, יַעֲזָב אִישׁ אֶת אָבִיו וְאֶת אִמּוֹ; וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ"

המקור הקדום לבעיותיה של האמא הפולניה לגבי מערכת היחסים עם כלתה בכך שהכלה (האשה) לקחה לאמא את הבן יקיר לה, מצוי בפרשתינו ובה מצווה האדם ללכת עם אשתו אפילו במחיר שעוזב את הוריו, שנאמר "עַל כֵּן, יַעֲזָב אִישׁ אֶת אָבִיו וְאֶת אִמּוֹ; וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ"
בתמונה: המקור הקדום לבעיותיה של האמא הפולניה לגבי מערכת היחסים עם כלתה בכך שהכלה (האשה) לקחה לאמא את הבן יקיר לה, מצוי בפרשתינו ובה מצווה האדם ללכת עם אשתו אפילו במחיר שעוזב את הוריו, שנאמר "עַל כֵּן, יַעֲזָב אִישׁ אֶת אָבִיו וְאֶת אִמּוֹ; וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ"... התמונה מאושרת לשימוש ע"י היוצרים. המקור: freebibleimages]

11. הנחש שהיה החיה הערמומית ביותר שכנע את האשה לאכול מפרי עץ הדעת למרות האיסור של הקב"ה. נשאלת השאלה כיצד הצליח הנחש לשכנעה?מסבירים המפרשים שהאיסור של הקב"ה היה לא לאכול ואילו היא אמרה לנחש שהאיסור הוא לא לאכול ולא לגעת. ללמדנו שכל המוסיף גורע הנחש דחף אותה לעבר עץ הדעת ולא קרה לאשה כלום, כך הסביר לה הנחש שכמו שכלום לא אירע בנגיעה בעץ כך לא יקרה כלום באכילה. כשהקב"ה "תישאל" את האדם מדוע אכל מעץ הדעת אנו מוצאים תהליך של גילגול אחריות מאחד לשני. האדם טוען שהאשה אשמה והאשה מטילה את האשמה על הנחש. בעקבות האירוע גורשו אדם וחוה מגן עדן כשהעונש לאדם היה "בְּזֵעַת אַפֶּיךָ, תֹּאכַל לֶחֶם" שיש להתאמץ בשביל לחיות. העונש לחוה היה יסורי לידה ("בְּעֶצֶב, תֵּלְדִי בָנִים") ועונשו של הנחש היה שיזחל על הגחון ויפחד מהאנשים שלא יהרגוהו.

12. לאדם וחוה נולדו שני ילדים. קין שהיה עובד אדמה והבל שהיה רועה צאן. שניהם הקריבו קרבן לה'. ה' קיבל את קורבנו של הבל שהיה מהעידית (מהטוב) שבצאנו, ולא קיבל את קרבנו של קין. קין נעלב והרג את הבל. עונשו של קין היה להיות נע ונד בדרכים וכדי להגן עליו טבע בו הקב"ה אות במצחו ("אות קין", לימים התפרש מושג זה כדי לסמן אדם שעשה מעשה רע). סופו של קין שנהרג בטעות על ידי למך שהיה מצאצאיו של קין.

13. בהמשך, התורה מספרת לנו על תולדותיהן של בני אדם ומונה 10 דורות עד נח. אנו רואים שבני האדם האריכו ימים רבים כשהשיא שייך למתושלח שחי 969 שנים.

14. הקב"ה ראה שיש קצת בעיה עם חייו הארוכים של האדם ולכן צמצם את חיי האדם למאה ועשרים שנה "וְהָיוּ יָמָיו, מֵאָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה".  מכאן הביטוי שמאחלים לאדם ביום הולדתו "עד מאה ועשרים".

[בסרטון: להקת הנח"ל - עד מאה ועשרים]

"אמרי אמיר"

1. "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ" (א' , א') – משמו של הגאון מווילנא אומרים שהעולם מתקיים על ידי שישה דברים המרומזים במילה "בראשית":

  • ב – ביאה (חיי אישות)
  • ר – רחיצה
  • א – אוכל
  • ש – שתייה
  • י – ישיבה
  • ת – תרדמה (שינה)

מוסיף רבי זאב וולף מסטריקוב:

שהמילה "בְּרא" בארמית משמעה בן, הפועל "ברא" משמעו בריאות והאותיות "בר" משמעותם שם כולל לתבואה. יש בכך רמז לשלושת הדברים שמצויים במרכז שאיפותיו ומאווייו של האדם: צאצאים טובים, בריאות טובה ופרנסה טובה.

2. "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ" (א', א') – התורה שבכתב מתחילה באות ב', "בראשית..." והתורה שבעל פה מתחילה באות מ': "מאמתי קורין את שמע בערבית...". הוא שדרשו חכמינו ז"ל: "ודברת בם" – יש לך רשות לדבר בתורה שבכתב ובתורה שבעל פה ולא בדברים בטלים. עוד אמרו חכמים שהתורה מתחילה באות ב' ומסתיימת באות ל' ("לעיני כל ישראל"), אותיות לב, לומר לנו שאין התורה נקנית אלא בלב – בכוונות טובות וטהורות הנובעות מהלב.

בתמונה: מעשה הבריאה... התמונה מאושרת לשימוש ע"י היוצרים. המקור: freebibleimages]
בתמונה: מעשה הבריאה... התמונה מאושרת לשימוש ע"י היוצרים. המקור: freebibleimages]

[לאוסף המאמרים על פרשת בראשית, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *