רועי צזנה: בינה מלאכותית מתרגמת כמו מתרגמים אנושיים!

[זוהי תמונה חופשית מאתר Pixabay]

רועי צזנה

המחבר (ראו תמונה משמאל), רועי צזנה, הוא דוקטור לננו-טכנולוגיה; עמית בסדנת יובל נאמן למדע, טכנולוגיה וביטחון באוניברסיטת תל אביב, ומרצה בפקולטה להנדסה ביו-רפואית בטכניון. בוגר קורס המנהלים של אוניברסיטת הסינגולריות ומחבר הספר המדריך לעתיד.

[התמונה משמאל: מאלבום התמונות הפרטי של המחבר]

האתרים של ד"ר רועי צזנה   

*  *  *

בשבוע האחרון קרו שני דברים גדולים בבינה מלאכותית:

  • על האחד כולם שמעו: רכב אוטונומי דרס אשה בארצות הברית [להרחבה על פרשה זו, לחצו כאן].
  • השני נעלם בין כל הרעש שעשה הראשון, אבל הוא עשוי להיות חשוב לא-פחות: לראשונה, בינה מלאכותית הצליחה לתרגם טקסט מסינית לאנגלית, באותה רמה של הצלחה כמתרגמים אנושיים.

המבחן היה פשוט למדי: אלפיים משפטים נקטפו ממאמרים שהופיעו בעיתוני סין, וניתנו לשני מתרגמים אנושיים מצד אחד, ומצד שני - למנוע בינה מלאכותית שפיתחה מיקרוסופט במיוחד למטרה זו. צוות של בוחנים לא-תלויים בדק את התוצאות, והמסקנה הסופית הייתה שהבינה המלאכותית מוצלחת כמו המתרגמים האנושיים.

[לכתבה המלאה לחצו כאן]

חשוב להיות מודעים למגבלות ההצלחה. ראשית, תרגום משפט אחד נטול-קונטקסט אינו זהה לתרגום של מאמר שלם או פרק בספר. זהו אתגר שעדיין קיים. שנית, קיים שפע גדול של תרגומים מסינית לאנגלית (ובחזרה) שאפשר לאמן עליו את הבינה המלאכותית. בשפות אחרות - עברית, למשל - קשה למצוא את הכמות הנדרשת של תרגומים כדי לאמן את הבינה המלאכותית באותה הרמה. מכיוון שכך, קרוב לוודאי שעבור השפות שאינן נכללות ברשימת השפות הרשמיות של האו"ם - ערבית, אנגלית, צרפתית, מנדרינית (סינית), רוסית וספרדית - יהיה קושי גדול יותר להגיע לתרגומים ברמה גבוהה.

ובכל זאת, מדובר בסימן לעתיד אליו אנו נכנסים, בו בינות מלאכותיות מצליחות להגיע להישגים מקבילים לאלו האנושיים ביותר ויותר תחומים.

One thought on “רועי צזנה: בינה מלאכותית מתרגמת כמו מתרגמים אנושיים!

  1. שלום….האם לדעתך בינה מלאכותית בעתיד הלא רחוק תוכל לייצר ידע מתקדם יותר משל ידע האדם ? האם הבינה המלכ. תוכל בשלב מסוים להגן על עצמה מפני האדם? בשלבים מאד מתקדמים האם הבינה המלכותית תוכל לפעול עצמאית נגד האדם? היתכן שהאדם לא יוכל או להגיב או שיהיה מאוחר מידי מלהגיב…למשל הבינה המלכותית שלחה על דעת עצמה טיל בליסטי גרעיני לאי שם בתבל….מה עושים?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *