אבי הראל: מגילת אסתר והיחס לבית שאול

[בתמונה: מגילת אסתר... תמונה חופשית שהועלתה על ידי Gal Ashkenazi לאתר flickr][בתמונה: מגילת אסתר... תמונה חופשית שהועלתה על ידי Gal Ashkenazi לאתר flickr]

מחבר מגילת אסתר נוקט  עמדה שונה, שלא השלימה עם עליית בית דוד. על פי הנראה, אותה אסכולה הודתה אמנם בחטאו של שאול - חטא שגרם להדחתו מן המלוכה. ברם, תיקון החטא בידי מרדכי ואסתר מתיר לצאצאי שאול לחזור להנהגת עם ישראל...

[לאסופת המאמרים אודות פורים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים: 'הכל על עמלק', לחצו כאן]

עודכן ב-21 במרץ 2024

אבי הראל הוא בעל תואר שלישי בפילוסופיה והיסטוריה יהודית, שירת בצה"ל מג"ב ומשטרת ישראל שלושה עשורים, בתפקידי פיקוד שונים. בתפקידו האחרון היה ההיסטוריון של משטרת ישראל. פרסם ארבעה ספרים ועשרות מאמרים בתחומי עיסוקו.

אבי הראל הוא בעל תואר שלישי בפילוסופיה והיסטוריה יהודית, שירת בצה"ל מג"ב ומשטרת ישראל שלושה עשורים, בתפקידי פיקוד שונים. בתפקידו האחרון היה ההיסטוריון של משטרת ישראל. פרסם ארבעה ספרים ועשרות מאמרים בתחומי עיסוקו.

* * *

מגילת אסתר היא אחת מחמש המגילות המצויות במקרא. היא מספרת את סיפור ניסיון השמדתם של יהודי ממלכת פרס בימי המלך אחשוורוש והצלתם. מאורע זה, לפי המגילה, שימש יסוד לקביעת חג הפורים. במוקד המגילה עומדת מזימתו של המן, בכיר השרים בממלכה, להשמיד את כל היהודים, כשמולו עומדים מרדכי היהודי ודודניתו אסתר, אשר נבחרת בראשית הסיפור להיות למלכה, והודות למעמדה ותושייתה מצליחה לסכל את מזימתו של המן.

ברם, סיפור המגילה מעורר קושי גדול, בהתייחסותה לשאול וביתו. המגילה הינה החיבור היחיד במקרא, המציג את בית שאול באור חיובי. זאת לעומת הקונצנזוס השולט בו בית דוד נעשה למודל המלוכה הראוי, שממנו אף עתיד לצאת מלך המשיח. בית שאול, לעומת זאת מוצג כאמור בספרי המקרא המאוחרים באור שלילי פרט למגילת אסתר.

מדוע אם כן, מחבר המגילה מתעקש להכניס לחיבורו פרטים המשמשים להצגת בית שאול באור חיובי? הרי  הוא יכול היה,  בקלות, לשנות את אופי הסיפור ולא לפרגן כלל לבית שאול. שהרי מצאנו במקרא סיפורים לא מעטים  בהם נעשה  שינוי עובדות היסטוריות, כדי להתאימן להשקפה השלטת.

[בתמונה: מגילת אסתר. [תמונה חופשית שהועלתה על ידי e-codices לאתר flickr]

[בתמונה: מגילת אסתר. [תמונה חופשית שהועלתה על ידי e-codices לאתר flickr]

התשובה האפשרית לכך היא ההסבר הבא, שננסה להוכיחו בהמשך - בעל המגילה מחזיק בדעה, שמלכות שאול נלקחה ממנו כדין, בגלל אי ציותו לדבר נביא האל ובגין חטאיו. אולם לדעתו, בתקופת המלך אחשוורוש צריכה מלכות עם ישראל לחזור לבית שאול, בעזרתם של יוצאי ירכו, אסתר ומרדכי, שתיקנו את חטאיו של שאול.

ראשית, נראה את הקשר הישיר בין מרדכי לשאול. קשר זה בא לידי ביטוי בשמות אבותיו של מרדכי - קיש ושמעי, שניהם משבט בנימין. הסיפור הידוע בספר שמואל על המאבק בין שאול בן קיש משבט בנימין לאגג מלך עמלק נמשך גם בעלילת המגילה בעימות המתמשך שבין מרדכי בן קיש להמן האגגי. המדרש כבר הבחין בקשר זה כדלקמן:" מלחמה לה' בעמלק מדור דור, רבי אליעזר אומר מדורו של משה עד דורו של שמואל. ר' יהושע אומר מדורו של שמואל ועד דורו של מרדכי ואסתר. ר' יוסי (=בן חלפתא) אומר: מדורו של מרדכי ואסתר עד דורו של מלך המשיח"[1].

מחבר מגילת אסתר גם משמיט את שמו של האל ממנה ולא בכדי. הוא מעוניין להראות שבזמן שאין דיבור ישיר עם האל, מי שקובע את פני הדברים וכיצד הם יעוצבו הם אותם אנשים או מנהיגים שנמצאים באותו זמן היסטורי. מרדכי פועל באופן שכזה ובסופו של דבר עם ישראל ניצל מגזירת השמד של המן. לשון אחר, מרדכי מראה קבל עם ועולם כי הוא מנהיג ראוי ושקול, וזה דפוס המנהיגות הראוי והתיקון של מנהיגותו של שאול.

נחזור לחטאו של שאול. על פי המסופר, שאול חטא פעמיים בכך שלא הרג את אגג מלך עמלק, ובנוסף לקח שלל דבר שנאסר עליו. בשני דברים אלה עבר שאול על הנחייתו של שמואל הנביא [2]. לכן בעל המגילה מעצב אותה באופן הבא לתקן את חטאי שאול. ההתנהלות של מרדכי ואסתר מביאה לתוצאה בה המן צאצאו של אגג העמלקי מוצא את מותו, ומנגד, כאשר היהודים קיבלו אישור לעמוד על נפשם הרי שאין הם נוגעים בביזה של תוקפיהם שנהרגו על ידם [3], זאת חרף העובדה שדבר זה הותר להם באופן מפורש באיגרת המלך.

[ציורי תנ"ך/ המלכת שאול למלך/ ציירה: אהובה קליין (c)]

[ציורי תנ"ך/ המלכת שאול למלך/ ציירה: אהובה קליין (c)]

המחבר מעביר גם מסר סמוי אודות התיקון של חטאו של שאול על ידי אסתר. בשאול נכתב כי:" ויאמר שמואל קרע ה' את ממלכות ישראל מעליך ונתנה לרעך הטוב ממך"[4], ומאידך באסתר נאמר:" ומלכותה יתן המלך לרעותה הטובה ממנה"[5], כלומר גם אסתר הינה דמות שבאה לטהר את מעשיו של שאול.

מעבר לעובדה כי מחבר המגילה הוא בעד החזרת בית שאול למלוכה על עם ישראל, הרי יש בדבריו רובד רעיוני נוסף. לדעתו אירועים היסטוריים יכולים להיות הפיכים. אם עובדים נכון אפשר להחזיר את הגלגל בחזרה, ולתקן את אשר עוות קודם לכן. לשון אחר - תפיסת מימד הזמן אינה תפיסה ליניארית. הזמן נע על פי תפיסה זו לפנים ולאחור בהתאם לצרכי האל והאדם ועל פי התנהגותו של זה האחרון. הכרה בחטא ותיקונו יכולים לשנות את העונש ואת המציאות, כדוגמת חטאו של שאול, והתיקון שנעשה בידיהם של מרדכי ואסתר. מרדכי ואסתר כנצר לבית שאול תיקנו את חטאיו, ובשל כך הם סוללים את הדרך של חזרת בית שאול להנהגה [6].

אחרית דבר

מחבר מגילת אסתר נוקט עמדה שונה, שלא השלימה עם עליית בית דוד. על פי הנראה, אותה אסכולה הודתה אמנם בחטאו של שאול - חטא שגרם להדחתו מן המלוכה. ברם, תיקון החטא בידי מרדכי ואסתר מתיר לצאצאי שאול לחזור להנהגת עם ישראל. מגילת אסתר מציגה עמדה מנוגדת לעמדה הדומיננטית במקרא, בה בית דוד נבחר על-ידי אלוהים למשול בישראל במקום שאול. בנוסף, תפיסת הזמן ההיסטורי של מחבר מגילת אסתר אומרת שהזמן אינו זורם באופן לינארי, אלא הזמן יכול לקפוץ קדימה ואחורה על פי מעשי האדם וצרכי האל.

[בתמונה: מרדכי זוכה לכבוד... חיתוך עץ משנת 1860. היוצר: יוליוס שנור פון קרולספלד. התמונה היא נחלת הכלל]

[בתמונה: מרדכי זוכה לכבוד... חיתוך עץ משנת 1860. היוצר: יוליוס שנור פון קרולספלד. התמונה היא נחלת הכלל]

[לאסופת המאמרים אודות פורים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים: 'הכל על עמלק', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

[1]  תנחומא, מהדורת בובר, ניו יורק, 1972, צ"ד.

[2] שמואל א', פרק ט"ו, פסוקים - י-י"ט.

[3] מגילת אסתר, פרק ט – י,פסוקים ט"ו; ט"ז בהתאמה.

[4] שמואל א', פרק ט"ו.

[5] מגילת אסתר, פרק א', פסוק י'.

[6] ראה - שלמה, ב. גילויי אהדה לבית האב של שאול בנוסח המסורה של מגילת אסתר, בית מקרא, 2002, גיליון 48, א'.

.

One thought on “אבי הראל: מגילת אסתר והיחס לבית שאול

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *