פנחס יחזקאלי: קמפיין MeToo#: הצלחת יתר (?) ומתריעות בשער

קתרין דנב בנושא השיימינג על הטרדות מיניות: "... זוהי פוריטניות לשמה כאשר משתמשים בשם טובת הכלל לכאורה, בטיעונים של הגנה על נשים ושחרורן, כשבפועל כובלים אותן לסטטוס של קורבנות נצחיים, הנתונים להשפעתה של דרך החשיבה הגברית, כמו בימי ציד המכשפות..."

[בתמונה: קתרין דנב בפסטיבל הקולנוע בקאן, 2000. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי ריטה Molnár 2000, וג'ון מון רול.  קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 2.5-2.0-1.0]

תהליכים רבים של צבירת עוצמה סבלו וסובלים מתסמונת של 'הצלחת יתר': הצלחה מהירה שגררה התארגנות נגדית, שבעקבותיה מצא עצמו הגורם ה'מצליח' במקום גרוע יותר מנקודת ההתחלה שלו. האם גם המהפכה הנשית - ששיאה, עד כה, היה קמפייןMeToo# - תסתיים כך? 

[לתופעת הצלחת היתר באתר ייצור ידע, לחצו כאן] [לריכוז המאמרים אודות תופעת ה- MeToo# והשלכותיה, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על מורכבות האהבה, לחצו כאן]

עודכן ב- 20 באוקטובר 2021

[ד"ר פנחס יחזקאלי, העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע']

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

תהליכים רבים של צבירת עוצמה סבלו וסובלים מתסמונת של 'הצלחת יתר': הצלחה מהירה שגררה התארגנות נגדית, שבעקבותיה מצא עצמו הגורם ה'מצליח' במקום גרוע יותר מנקודת ההתחלה שלו. האם גם המהפכה הנשית - ששיאה, עד כה, היה קמפיין MeToo# - תסתיים כך? 

בניתוח לאחור של מקרים כאלה, אחד הסימנים הבולטים של 'הצלחת יתר' הוא ריבוי 'מתריעים בשער', שמנסים לצנן מעט את ההתלהבות, בהצביעם על התוצאות הצפויות.  

ככל שתהליך ההעצמה הנשי מתפתח - כששיאו הנוכחי הוא קמפיין MeToo# - מתרבים גם 'המתריעים בשער', שמזכירים ש'אין ארוחות חינם' ואת המחירים הללו תשלמנה, בערבו של יום, הנשים בעצמן.

[לריכוז המאמרים על 'עוצמה', לחצו כאן] [להרחבה בנושא 'הצלחת יתר', לחצו כאן] [להרחבה בנושא 'אין ארוחות חינם', לחצו כאן]

[בתמונה: הצלחת יתר... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Comfreak לאתר Pixabay]

[בתמונה: סופה של הצלחת יתר - דווקא כשאתה בשיא, הכל מתמוטט... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Comfreak לאתר Pixabay]

מחאת 100 הנשים הצרפתיות כמקרה בוחן

כך למשל, ב- 9 בינואר 2018, הצטרפו ל'מתריעים בשער' מאה שחקניות, יוצרות ואקדמאיות צרפתיות וביניהן השחקנית קתרין דנב (Catherine Deneuve; ראו תמונה בראש המאמר) שפרסמו עצומה בעיתון 'לה מונד' (Le Monde; ראה למטה) חלקים מהעצומה בעברית, התפרסמו גם בעיתון הארץ  (אנדרמן, 2018)

דנב לא כתבה את העצומה. היא רק חתמה עליה, אבל עצם נוכחותה בין החותמות הפכה את האירוע לויראלי, ואותה, לדוברת העיקרית של המחאה (Guerrin, 2018).

כך למשל, ב- 9 בינואר 2018, הצטרפו ל'מתריעים בשער' מאה שחקניות, יוצרות ואקדמאיות צרפתיות וביניהן השחקנית קתרין דנב (Catherine Deneuve; ראו תמונה בראש המאמר) שפרסמו עצומה בעיתון 'לה מונד' (Le Monde; ראה למטה) חלקים מהעצומה בעברית, התפרסמו גם בעיתון הארץ  (אנדרמן, 2018).   דנב לא כתבה את העצומה. היא רק חתמה עליה, אבל עצם נוכחותה בין החותמות הפכה את האירוע לויראלי, ואותה, לדוברת העיקרית של המחאה (Guerrin, 2018).

[לעצומה המקורית בצרפתית בעיתון, לה מונד, לחצו כאן]

בנוסף לדנב, חתמו על עצומה זו שורה ארוכה של נשים מתחומי הבידור, האמנויות, התקשורת והאקדמיה. בין השמות המוכרים ברשימה נמצאות בין היתר השחקנית כריסטין בויסון, העיתונאית השמרנית אליזבת לוי, מנחת תוכנית אירוח בריז'יט לאהיי, ומבקרת האמנות והעורכת קתרין מילה (אנדרמן, 2018).

מחאת הנשים הצרפתיות גורסת, שגברים צריכים להיות חופשיים להתחיל עם נשים: "אונס הוא פשע, אבל ניסיון חיזור, גם אם הוא עיקש או לא מוצלח, אינו כזה, וגם גבר שמנסה להיות ג'נטלמן אינו תוקפן... היצר המיני הוא מטבעו פרוע ואגרסיבי, אבל אנחנו מספיק חדות אבחנה כדי לא לבלבל בין ניסיון להתחיל עם מישהי לבין תקיפה מינית..." (אנדרמן, 2018).

"... זוהי פוריטניות לשמה כאשר משתמשים בשם טובת הכלל לכאורה, בטיעונים של הגנה על נשים ושחרורן, כשבפועל כובלים אותן לסטטוס של קורבנות נצחיים, הנתונים להשפעתה של דרך החשיבה הגברית, כמו בימי ציד המכשפות..." (אנדרמן, 2018).

"... בפועל, MeToo# הוביל, בתקשורת וברשתות החברתיות, לקמפיין הלשנות והאשמות פומביות של אנשים, שמבלי לאפשר להם לענות או להגן על עצמם, קיבלו מיד יחס זהה לזה של עברייני מין. לצדק המהיר הזה יש כבר קרבנות: גברים שסבלו מסנקציות מקצועיות, או אולצו להתפטר, בעוד שכל חטאם היה נגיעה בברך, ניסיון לגנוב נשיקה, שיחה על נושאים 'אינטימיים' בארוחת ערב מקצועית או משלוח הודעות בעלות קונוטציה מינית לאשה שלא הביעה בהם עניין..." (אנדרמן, 2018).

"... טירוף שליחת 'החזירים' (השוביניסטים) לבית המטבחיים משרת למעשה את אויבי החופש המיני – קיצונים דתיים, ריאקציונרים מהסוג הגרוע ביותר, ומי שחושבים בהתאם למוסר הוויקטוריאני שנשים הן ישויות 'מסוג אחר', כילדים בעלי חזות מבוגרת, שיש להגן עליהם..." (אנדרמן, 2018).

חותמות העצומה קישרו את קמפיין MeToo# לדרישות המתחזקות והולכות לצנזר יצירות אמנות: "לצונאמי המטהר אין גבולות. כאן מצנזרים כרזה עם ציור עירום של אגון שילה, שם קוראים להסרת ציור של באלתוס מתערוכה במוזיאון בטענה שהוא תומך בפדופיליה. בבלבול של האדם והיצירה, יש מי שדורשים לבטל את הרטרוספקטיבה ליצירתו של רומן פולנסקי בסינמטק, ודוחים את הרטרוספקטיבה המוקדשת לז'אן קלוד בריסו..." (אנדרמן, 2018).

"... כבר כיום, עורכים מבקשים מאיתנו להפוך את הדמויות הגבריות שלנו לפחות סקסיסטיות, לדבר על מיניות או אהבה בצורה מדודה יותר, או להפוך את 'הטראומה ממנה סובלות הדמויות הנשיות' למובהקת יותר. אנחנו מגיעים לגבול הגרוטסקה כאשר בשבדיה הצעת חוק מבקשת לחייב פרטנרים להסכים מפורשות או בכתב ליחסי מין. עוד קצת ונגיע לעולם בו שני מבוגרים שמעוניינים לשכב זה עם זה יצטרכו לסמן וי דרך אפליקציה, ולאשר מסמך המפרט את התנוחות שהם מסכימים להן, ואלה שלא" (אנדרמן, 2018).

נירית אנדרמן ב'הארץ': מאה נשים צרפתיות נגד השלכות MeToo#: "מאיים על החופש המיני" בעצומה שהתפרסמה אתמול בעיתון הצרפתי "לה מונד", עליה חתמו מאה שחקניות, יוצרות ואקדמאיות צרפתיות וביניהן קתרין דנב, נטען כי "ציד המכשפות" שבא בעקבות פרשות התקיפה וההטרדה המינית בהוליווד מאיים על החופש המיני

[לכתבה המלאה בהארץ, לחצו כאן]

הלוגו של עיתון הארץ

מתריעה בשער משלנו: הסופרת מיכל שלו

הסופרת מיכל שלו, התראיינה בסוגיה זו ב- 15/4/16 לעיתון ישראל היום. , הרבה לפני שפרצה קמפיין MeToo#, אבל הדברים שאמרה רלוונטיים היום, כמו אז: 

"המצב הנוכחי מזכיר לי את המהפכה הצרפתית: נכונה וצודקת, אבל במסגרתה נערפו מאות אלפי ראשים של חפים מפשע... הרי כל תופעת השיימינג ברשתות החברתיות בסוף תפגע בנו, הנשים, כבומרנג. כי אם אנחנו כל כך חלשות ולא מסוגלות להתמודד בצינורות המקובלים של הגשת תלונה בשמנו, עם הריקושטים שנקבל, עם לשון הרע וההשמצות, וגם אחרי 20 שנה לא מצליחות להשתחרר מכל מי שפגע בנו, אז אולי הגברים צודקים? אולי צריך להגן עלינו - להלביש אותנו, שלא נלך חשופות, להגביל את שתיית האלכוהול, כי הרי אישה ששתתה לא יודעת מה היא עושה... באצטלה של רצון להשתחרר מהטראומה אנחנו מוסרות הלאה את הבינה שלנו, וזה רעיון מסוכן מאוד חברתית..." (הלפרין, 15/4/16).

[להרחבה בנושא 'שיימינג', לחצו כאן]

נטע הלפרין מראיינת את מיכל שלו בישראל היום:  חדשות ועדכונים - ישראל היום 20.10.2021י״ד חשוון תשפ״ב| Englishהפוך לדף הבית facebook   tweeter   instegram חיפוש בחירות 2021 חדשות כל הכותרות דעות ספורט העולם תרבות רכילות לייף סטייל מזג אוויר מבזקים בריאות בעלי חיים הורוסקופ אוכל טכנולוגיה כלכלה נדל"ן תיירות יהדות עיצוב רכב שישבת ישראל השבוע כדאי להכיר   תרבות ספרים "תופעת השיימינג תפגע בנו הנשים כבומרנג" על היחס הממסדי לנשים: "שקול בעיניי ליחס האנטישמים כלפי היהודים" * על מירי רגב: "היא לא מבינה את המצב שקדם לחוק הספרים; את מרוויחה 42 אלף שקלים לחודש, לפנסיה דאגת - באיזו זכות את לוקחת את הכבוד הזה ממני?" * מיכל שלו מוציאה ספר חדש, ומדברת על הכל

[למאמר המלא של הלפרין ב'ישראל היום', לחצו כאן]

הלוגו של העיתון, ישראל היום

"... אני בן אדם מתון. ברור שאני בעד לפתוח את הפה, אבל בצורה הוגנת. אני לא אוהבת את הערמומיות והמכות מתחת לחגורה. אני אוהבת ישר. אני בסך הכל אומרת שצריך לבחון כל מקרה לגופו. לינץ' בכיכר העיר הוא אחד הדברים בהיסטוריה שהכי מפחידים אותי, אנשים שוכחים שזה הולך לשני הכיוונים".

מיכל שלו על השיימינג בנושא הטרדות מיניות: באיצטלה של רצין להשתחרר מהטראומה, אנחנו מוסרות הלאה את הבינה שלנו, וזה רעיון מסוכן מאוד חברתית... כל תופעת השיימינג ברשתות החברתיות בסוף תפגע בנו, הנשים, כבומרנג. כי אם אנחנו כל כך חלשות ולא מסוגלות להתמודד בצינורות המקובלים של הגשת תלונה בשמנו, עם הריקושטים שנקבל, עם לשון הרע וההשמצות, וגם אחרי 20 שנה לא מצליחות להשתחרר מכל מי שפגע בנו, אז אולי הגברים צודקים? אולי צריך להגן עלינו - להלביש אותנו, שלא נלך חשופות, להגביל את שתיית האלכוהול, כי הרי אישה ששתתה לא יודעת מה היא עושה... באצטלה של רצון להשתחרר מהטראומה אנחנו מוסרות הלאה את הבינה שלנו, וזה רעיון מסוכן מאוד חברתית..." [תמונה: צילום מסך מתוך סרטון היו-טיוב: "סופרים קוראים" - מיכל שלו]

[תמונה: צילום מסך מתוך סרטון היו-טיוב: "סופרים קוראים" - מיכל שלו]

[לתופעת הצלחת היתר באתר ייצור ידע, לחצו כאן] [לכתבה המלאה בישראל היום, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על מורכבות האהבה, לחצו כאן] [לריכוז המאמרים אודות תופעת ה- MeToo# והשלכותיה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

2 thoughts on “פנחס יחזקאלי: קמפיין MeToo#: הצלחת יתר (?) ומתריעות בשער

  1. ד"ר יחזקאלי,
    כתבה מעולה וכה נכונה.
    במסגרת הרצאותיי הרבות לקהל הרחב אני מרצה גם על שינויים חברתיים וגם על החוק למניעת הטרדה מינית. מסביר את מקורו ואת ההליכים הרבים שעבר עד לקבלתו בקרב האוכלוסיה כחוק נכון וצודק ( והוא כזה).
    לדאבוני, רבים ורבות עברו את גבול הליגטימיות תוך שימוש בNew Media ובאמצעים אחרים. חבל, כי בכך החוק מחטיא את מטרתו כפי שציינה בפני אחת מיוזמות וכותבות החוק לא מכבר.
    כל הכבוד לגישה "הצרפתית" ואני מניח שעוד רבים יצטרפו אליה כפי שקורה גם באיטליה. ( חזרתי משם לא מכבר ומציע לך לקרוא מעט מהכתבות בנושא זה שם).
    תודה רבה על המאמר המעניין שישמש גם אותי בהרצאותיי.
    ד"ר אבי זלבה, קרימינולוג ואחד מאלו שהיה לו העונג והכבוד לשרת במחיצתך במשטרת ישראל 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *