פנחס יחזקאלי: קוטייר עודה – אין קווים אדומים!

[בתמונה: עודה קוטייר (במרכז) מובא לבית המשפט. התמונה: צילום מסך מתוך חדשות וואלה]

[בחזרה לתוכן העניינים של עברייני ישראל] [לריכוז המאמרים על המגזר הערבי בישראל, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

הפעילות האגרסיבית של המשטרה נגד ארגוני הפשיעה היהודיים, יצרה וואקום שלתוכו נכנסו ארגוני הפשיעה הערביים, שמשמשים כמוציאים לפועל של הארגונים היהודיים מחד גיסא; ובונים להם אימפריות עצמאיות לחלוטין מאידך גיסא. הארגונים הללו מתאפיינים באג'נדה שונה ובתעוזה רבה יותר, שאינה נקייה ממוטיבים פלסטיניים לאומיים. קצת מהתעוזה הזו טעמנו בירי הפרוע של אנשי קוטייר עודא לעבר מתחם בתי הסוהר איילון ברמלה בליל ה- 23-22 בנובמבר 2018.

קוטייר עודה המכונה קוקו תושב ג'לג'וליה בשנות השלושים לחייו - הוא ראש משפחת פשע עצמאית (משפחת עודה), שיצאה בשנים האחרונות לדרך עצמאית, ושמפעילה עשרות 'חיילים' (כהן, 2018ב), ושולטת באזור המשולש. עיקר עיסוקה הוא סחר בסמים, סחיטה, גביית דמי חסות, ומתן הלוואות בשוק האפור (אשכנזי, 2018)

עודה צמח התפתח כחלק ממשפחת חרירי, ורכש את מעמדו כאשר שימש כאיש הביצוע (בעיקר בגבייה אגרסיבית של חובות) של איתן חייא... 

[בתמונה: איתן חייא. צילום מסך מכתבת ערוץ 10]

[להרחבה בנושא איתן חייא, לחצו כאן]

... וגם של יוסי מוסלי (זוהר ופרוסמושקין, 2018). בנוסף, הוא מקיים קשרי חברות טובים - ועסקי פשיעה מסועפים - עם איציק בר מוחא, איתו נעצר בינואר 2018 עם מעבר חקירת המשטרה לגלויה (כהן, 2018ב). שיתופי הפעולה שלו עם משפחות פשע יהודיות הפכה אותו למוכר, גם בקרב המגזר היהודי.

אם היו יחסי ערבים ויהודים מתנהלים ברמה שבה משתפות משפחות פשע ערביות ויהודיות פעולה ביניהן, חיינו היו טובים עשרות מונים... רק ששיתוף הפעולה הזה בא על חשבוננו...

[בתמונה: יוסי מוסלי. המקור: משטרת ישראל]

[להרחבה בנושא יוסי מוסלי, לחצו כאן]

בריתות וקשרי עבודה יריבויות משמעותיות
 איציק בר מוחא, איתן חייא, יוסי מוסלי

הצמיחה של משפחות הפשע הערביות

משפחת עודא היא אחת ממשפחות הפשע, שצמחו מאוד בשנים האחרונות במגזר הערבי, המאוגדות על בסיס חמולתי.

הלחץ המשטרתי הגדול שבו נתונים ארגוני הפשע היהודיים בישראל, בעשור האחרון, היווה הזדמנות צמיחה אדירה למשפחות הפשע הערביות:

  • המשפחות היהודיות נזקקו לבעלי ברית במלחמותיהן נגד משפחות יהודיות אחרות, ו'אין ארוחות חינם'...
  • התערערות מעמד המשפחות היהודיות והיחלשותן, אפשר לנגוס בטריטוריות שלהן.
  • הקשיים שעומדים בפני המשטרה בפיצוח המשפחות הללו גדולים הרבה יותר מהקשיים שבהתמודדות עם המשפחות היהודיות: המבחנה החמולתי מקשה על החדרת סוכנים ו/או גיוס עדי מדינה, וכל חיכוך איתם מהווה מבצע צבאי ממש. איפרגן (2017) מצטט, למשל, גורם במשטרה שטען - בהקשר למשפחת ג'רושי - כי "כל מבצע בשכונה מאלצת אותנו להפעיל לא פחות ממאה שוטרים כולל לוחמי מג"ב, יס"מ ויחידות מיוחדות כדי להתגבר על ההתנגדויות של חברי הארגון".

[להרחבה על משפחת ג'רושי, לחצו כאן]

הידע הציבורי הקיים על המשפחות הללו קטן בהרבה מזה הקיים על משפחות הפשע היהודיות. שכן, הם מצויות 'מתחת לרדאר' ולתחומי ההתעניינות של הציבור היהודי, והתקשורת אינה עוסקת בהן באינטנסיביות שבה מסוקרים הארגונים היהודיים. לכן, רק הנעלם על הנגלה. בניגוד ליחס הסקרני שנותנים כלי התקשורת לעבריינים הבכירים היהודים, אין בידנו פרטים על ילדותו של עודא ועל תהליך התבססותו. מה שיש מתייחס בעיקר למעצרים של אנשי המשפחה בגין פעילות בערים הגדולות, או באינטראקציה שלהם עם עבריינים יהודיים.

2010: מטען חבלה והמלחמה עם ארגון אברג'יל

בשנת 2010 הואשם קוטייר עודא יחד עם קובי לוי ו איציק בר מוחא בהעברת מטען חבלה שיועד לפגוע באנשי ארגון אברג'יל(פרוסמושקין, 2016).

2014: רימון על ביתה של שופטת וירי על חייבים...

בספטמבר 2014 נעצר קוטייר עודה ביחד עם עבדאללה אגברייה-חרירי בחשד למעורבות בהשלכת רימון (בטעות) לבית של שופטת, וירי בכביש שש על מכוניתו של חייב שלא שילם,כחלק מגביית החובות עבור איתן חייא. המשטרה טענה בהארכות המעצר, שמדובר בראיות פורנזיות, הקושרות את החשודים  ישירות לחייא.

סיפור החוב החל בשנת 2011, עת נפגש קבלן מאזור המרכז עם איתן חייא, ולווה ממנו 300 אלף שקל. אחד הערבים בהלוואה הזו היה אחיו של הלווה, אף הוא קבלן. בתחילה הלווה עמד בתשלומים אולם בחלוף זמן מה התקשה לשלם את הריביותאחיו של הלווה וערב נוסף החזירו לחייא 340 אלף שקל, אולם אז חייא טען כי הלווה חייב כבר מעל מיליון שקל, ודרש מהם, כערבים, לשלם, אבל אחיו של החייב שסירב לשלם יותר. בתגובה, נטען בכתב האישום, הושלך על ביתו בפתח תקווה רימון אשר נפל בטעות בחצר הבית השכן שם מתגוררת שופטת (זוהר, 2014).

פה נכנסו גובי החובות של איתן חייא - קוטייר עודה ו- עבדאללה אגברייה-חרירי - לתמונה: בספטמבר 2012, בעת שהאח, הקבלן, הערב לחוב, נסע ברכבו בכביש 6, עקפו אותו שני רוכבי קטנוע וירו שלושה כדורים לעבר רכבו. בעקבות האיומים על חייו של האח נערכה בוררות בין חייא לבין האח, במסגרתה נקבע כי עליו לשלם לחייא 110 אלף שקלים נוספים, אותם הוא אכן שילם (זוהר, 2014).

ההלוואה הזו, והאירועים שהתרחשו לכאורה בעקבותיה, עומדים במרכזו של האישום התשיעי בכתב האישום החמור שהוגש נגד איתן חייא ו-15 אחרים (זוהר, 2014).

בתחילה, שוחררו קוטייר עודה ו- עבדאללה אגברייה חרירי מחוסר ראיות, אולם, ימ"ר תל אביב המשיך למנהל חקירה סמויה, שהסתיימה במעצר שישה חשודים בפרשה, שהואשמו בניסיון רצח, קשירת קשר לביצוע פשע וסיכון חיי אדם. כולם מזוהים כאנשים של חייא מהמשולש ובראשם קוטייר, עבדאללה ועלי יונס מטייבה; ו- אסמר עודההאני אחמד ורועי כהן מרמת גן (זוהר, 2014).

בסופו של דבר, לא הניב התיק את שצופה ממנו, וקוטייר עודה, רועי כהן והאני אחמד שוחררו למעצר בית והפקידו ערבות כספית (זוהר, 2014).

2016: המטען ביבנה

ב–16 מאי 2016 הבחין בלש משטרה בעבריין בשם אושר סיבוני חבוש קסדה על אופנוע, כשהוא מאיר עם פנס של מכשיר טלפון סלולארי לעבר אזור סמוך. חיפוש באזור לעברו האיר החשוד בפנס גילה מטען חבלה וציוד נלווה במרחק שלושה מטרים מהאופנוע, שהיה רשום על שמו של החשוד קובי לוי. מסתבר שקודם למציאת המטען, ביקר סיבוני ביתו של איציק בר מוחא, שכפי הנראה הכין את המטען (פרוסמושקין, 2016).

ביוני 2016 נעצרו בפרשה קוטייר עודה ביחד עם איציק בר מוחא וקובי לוי בחשד לעבירות נשק וקשירת קשר לפשע, אולם התיק לא הניב את שציפו חוקרי המשטרה, ועודה החליק' ממנו (פרוסמושקין, 2016)

ספטמבר 2017: עניבת החנק נסגרת על קוטייר 

בחודש ספטמבר 2017 הגישה הפרקליטות הצהרת תובע נגד קוטייר עודה ונגד שישה חשודים נוספים מאנשיו, בעבירות אלימות, נשק וסמים. כן נחקר קוטייר בגין סחיטה באיומים של מארגן קו הימורים, בשם אלעד סרדניוף, עבריין מצפון תל אביב, אשר נקלע לחובות כבדים שלא היה מסוגל לעמוד בהם (כהן, 2018ב) (פרוסמושקין, 2017) (זוהר ופרוסמושקין, 2018).

הנסחט היה חשוד ארבע וחצי שנים לפני כן בסחיטתו של הכדורגלן עומרי קנדה ואחיו. כזכור, בדצמבר 2013 הואשם אלעד סרדניוף, כדורגלן מתל אביב ששיחק אז בהפועל כפר שלם מליגה א', בשורה של אירועי סחיטה כלפי האחים קנדה (ראה במסגרת למטה) (פרוסמושקין, 2017).

המשטרה ייחסה לקוטייר ולאנשיו שורה של מעשי סחיטה כלפי סרדניוף ובני משפחתו - סחיטה שבשלב מסוים אף הובילה על פי החשד לירי על ביתו של סרדניוף. בידי המשטרה מצויות הקלטות האזנות סתר שבוצעו לטלפונים של חלק מהמעורבים (פרוסמושקין, 2017).

החקירה הזו הביאה ל'התהדקות הטבעת' סביב צווארו של עודא. השוטרים הצליחו לגייס כעד מדינה את אחד העבריינים הקרובים אליו, בשנות ה- 30 לחייו מאזור המשולש, שהיה ברוב הפגישות בהם תוכננו המעשים הפליליים. כתוצאה מעדותו, שוחררו קוטייר ואנשיו במפתיע, רק כדי להכין בנחת את החומר ולעוצרם מחדש בזמן הנוח למשטרה (ראו בהמשך) (כהן, 2018ב) (זוהר ופרוסמושקין, 2018).

כתבי הפלילים אמיר זוהר ומיכאל פרוסמושקין מדווחים, כי במהלך החקירה הסמויה, ובמטרה להבין את המתרחש במתחם של קוטייר בג'לג'וליה - שהוא, מכל בחינה, איזור עוין למשטרת ישראל, חברו בלשי משטרת תל אביב לאנשי חברת החשמל, ולאחר סדרה של נפילות מתח בעמודי החשמל הסמוכים למתחם, הגיעו "לתקן את הקו", והתקינו על עמודים שונים מצלמות משוכללות אשר שידרו ישירות מחצר המתחם של משפחת עודה למטה המשטרה בימ"ר תל אביב (זוהר ופרוסמושקין, 2018).

כך תועדו העבריינים שביקרו בבית משפחת עודא, וביניהם איציק בר מוחא, יוסי מוסלי וערן חייא תועדו כאורחים קבועים במתחם. עוד תועדו עבירות שונות כמו הטמנת מצבורי סמים ונשק, שנתפסו; או החלפת סימני זיהוי של כלי רכב לקראת יציאה לביצוע עבירות פליליות חמורות. בידי המשטרה יש גם האזנות סתר וראיות נוספות, המבססות את התשתית הראייתית נגד רוב החשודים. בדרך זו, סוכלו מספר ניסיונות חיסול במגזרים, היהודי והערבי (זוהר ופרוסמושקין, 2018).

עוד סיפרו זוהר ופרוסמושקין כי מוסלי, חייא ואנשיהם הרבו להופיע בבית המשפט בדיונים על הארכות המעצר של קוטייר, אבל, כשהתחזק החשד, שהמשטרה גייסה עד מדינה, מקרב אנשיו של קוטייר, החלה בריחה מהירה לחו"ל (זוהר ופרוסמושקין, 2018).

הארכת המעצר חשפה גם פרטים אודות פעילות משפחת עודא ב- 2017, כמפורט (כהן, 2018א):

  1. בתאריך 27.2.17 תייר עינאש (32 מג'לגוליה), האשם סדה (23 מיפו) וחמדאן מחמוד (21 מיפו) ואחרים חיו מעורבים ברציחתו של אביחי ועקנין בבת ים, כאשר בר מוחא ומחמוד וותד (55 מג'ת) סייעו לרצח.
  2. בתאריך 30.5.17 שרחביל עודה, עינאש ומוג'הד פריג' (27 מכפר קאסם) היו מעורבים ברציחתם של מריה גאנם ופיראס נאדי ביפו, כאשר מספר מחבריהם מסייעים לרצח.
  3. בתאריך 10.6.17 עודה וסדה ניסו לרצוח אדם בעיר יפו.
  4. בתאריך 25.5.17 עינאש, סדה, איברהים קזמר (20 תושב השומרון), מוחמד עראר (32 מג'לג'וליה), בר מוחא, מוחמד בלאלו (29 מג'לג'וליה) ניסו לרצוח עבריין באזור צומת כנות.
  5. בתאריך 24.5.17 עודה, סדה ולואי מגארי (20 מג'לג'וליה) ניסו לרצוח מספר אנשים בעיר בת ים.
  6. במהלך אפריל 2016 חשודים עודה, עינאש ומג'די שמלי (34 מג'לגוליה) ניסו במספר הזדמנויות לרצוח מסי אנשים בג׳לג׳וליה.
  7. בתאריך 14.7.17 שמלי ניסה לרצוח מספר אנשים בג׳לג׳וליה.
  8. במהלך חודש מאי  2017, עודה, סדה, קזמאר, שמלי ועראר חטפו אדם לשם סחיטה .
  9. בתאריך 21.5.17 עודה, סדה, קזמאר ומגארי ניסו לרצוח אדם בעיר טירה .
  10. במהלך חודש יולי 2017 סדה, קזמאר, ברמוחה, בלאלו ואיימן ג'אבר (19 מג'לג'וליה) ניסו לרצוח אדם באמצעות מטען חבלה.
  11. במהלך חודש ינואר 2017 חשודים עינאש, ברמוחה, ג'אבר ובלאלו קשרו ביניהם קשר פלילי במסגרתו סחטו באיומים ובכוח מס׳ אנשים בעיר נהריה. במסגרת הסחיטה החשודים  פגעו ברכוש באמצעות חומר נפץ וביצעו ירי לעבר הנסחטים.
  12. במהלך החודשים האחרונים , חשודים עודה, קזמאר, מגארי ואמין ג'אבר (22 מג'לג'וליה) סחטו באיומים מס׳ אנשים וגרמו לאותם אנשים לשלם כספים.
  13. במהלך חודש פברואר 2017 הם היו מעורבים בחטיפתם של מספר אנשים ביפו.
  14. בתאריך 9.9.17 עלי סרייפי (22 מג'לג'וליה) ואמין ג'אבר חטפו אדם מיפו לג׳לג׳וליה.

ינואר 2018: 

בינואר 2018 הביאה המשטרה קץ לשמועות על גיוס עד מדינה נוסף - ולבריחת עבריינים לחו"ל - ועברה לחקירה גלויה עם מעצרם של 19 חשודים בחשד לפעילות בארגון פשע, מקרי רצח, חטיפות ועבירות אלימות קשות. בין העצורים בלטו בעיקר שניים, אחד ערבי ואחד יהודי (מעין סמל לדו קיום השורר, מזה זמן, בעולם הפשע בין משפחות פשע ערביות ויהודיות: קוטייר עודה ו- איציק בר מוחא (כהן, 2018א).

[בתמונה: איציק בר מוחא. צילום מסך מכתבת הערוץ הראשון]

[להרחבה בנושא איציק בר מוחא, לחצו כאן]

קוטייר עצמו נחשד בביצוע שורת פשעים, בהם שלושה מעשי רצח עשרה ניסיונות רצח ומספר רב של מקרי סחיטה, חטיפה, אלימות, סחר בסמים ובאמל"ח ועוד (אשכנזי, 2018).

נובמבר 2018

היחס שלו זוכה קוטייר עודא בשב"ס זהה ליחס החמור והקפדני שאותו מקבלים ראשי ארגוני פשיעה יהודיים. אבל תגובת אנשיו לכך אגרסיבית הרבה יותר:
  • הסנונית הראשונה הייתה פיצוץ מטען ברכבה של קצינת שב"ס ב- 7 לאוקטובר 2018, בעת שחנה בסמוך לביתה ברחוב איתמר בן אב"י בנתניה. פיצוץ בקנה מידה קטן כזה ועיתוי ביצועו מעידים שמדובר באזהרה ולא בניסיון חיסול. הנה ראש אג"מ בשב"ס, שמדבר על פיצוץ המטען ברכבה של קצינת שב"ס:
  • לאחר שנמנע מקוטייר עודה לצאת להלוויית אחיו; ונשללו ממנו שיחות טלפון, הסלימו אנשי הארגון את מלחמתם בשב"ס: ב- 21 בנובמבר 2018, לפנות בוקר, נורתה אש מרכב חולף לעבר בית המעצר הדרים, שהוא חלק ממתחם בתי כלא הכולל גם את כלא השרון, כלא רימונים ובית הסוהר אופק לבני נוער.  גם הפעם היה זה ירי אזהרה, . לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
  • ב- 23 לנובמבר 2018 חלה הסלמה: שוב ירו אנשיו של עודא מרכב חולף אל מגדל השמירה בכלא גבעון במתחם בית כלא איילון; אבל הפעם לעבר מגדל השמירה. הכדורים חלפו ס"מ בודדים מסוהר שהיה שם. אם היה הסוהר נהרג, היינו כבר מוצאים עצמנו במציאות שונה לחלוטין...

[בתמונה: הפגיעה במגדל. הכדור החטיא את ראשו של השומר כחוט השערה... התצלום: דוברות שב"ס]

[בחזרה לתוכן העניינים של עברייני ישראל] [לריכוז המאמרים על המגזר הערבי בישראל, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *