אבי הראל: משנתו המשיחית של שלמה מולכו

[בתמונה: חתימתו של שלמה מולכו. התמונה היא נחלת הכלל]

[בתמונה: חתימתו של שלמה מולכו. התמונה היא נחלת הכלל]

שלמה מולכו נולד בסביבה נוצרית מובהקת. האם היה נוצרי במקור או בן אנוסים על כך הדעות חלוקות. בבגרותו, הוא נפגש עם דוד הראובני פגישה ששינתה את חייו. הוא מל את עצמו ועזב את ארץ מולדתו פורטוגל. במקומות מגוריו הבאים, סלוניקי וערי צפון איטליה הוא השתלם והעשיר את ידיעותיו התורניות והתמסר ללימוד תורת הסוד...

[לאוסף המאמרים על משיח ומשיחיות, לחצו כאן]

עודכן ב- 30 באוגוסט 2022

אבי הראל הוא בעל תואר שלישי בפילוסופיה והיסטוריה יהודית, שירת בצה"ל מג"ב ומשטרת ישראל שלושה עשורים, בתפקידי פיקוד שונים. בתפקידו האחרון היה ההיסטוריון של משטרת ישראל. פרסם ארבעה ספרים ועשרות מאמרים בתחומי עיסוקו.

אבי הראל הוא בעל תואר שלישי בפילוסופיה והיסטוריה יהודית, שירת בצה"ל מג"ב ומשטרת ישראל שלושה עשורים, בתפקידי פיקוד שונים. בתפקידו האחרון היה ההיסטוריון של משטרת ישראל. פרסם ארבעה ספרים ועשרות מאמרים בתחומי עיסוקו.

* * *

שלמה מולכו נולד בשנת 1501 בפורטוגל, בשם דיוגו פירס. פרט לכך שאר פרטי חייו המוקדמים לוטים בערפל. יש מקורות שהוא מכונה גר צדק, כלומר נוצרי שהתגייר, ויש מקורות אחרים שבהם נרמז שהוא מבני האנוסים. בבגרותו הוא נשא במשרה מכובדת ורשמית במערכת המשפט הפורטוגלית לאחר סיום לימודי המשפטים, באוניברסיטת קואימברה, הסמוכה לליסבון. מקום לימודיו ידוע מכיוון שבאחד מהמקורות המאוחרים בתולדותיו, מצורף התואר ד"ר לשמו, ותואר שכזה ניתן באותם שנים בפורטוגל רק באוניברסיטה זו בלבד [1].

[בתמונה: רחוב שלמה מולכו, בשכונת נוה צדק, בתל אביב. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי דוד שי. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]

בין אם היה בן אנוסים ובן אם היה גר צדק, מולכו גילה בקיאות וידע מרשים במסורת ישראל בכלל ובספרות הקבלה בפרט. האנוסים בני התקופה לא היו מורשים, ולכן גם לא היו יכולים לרכוש השכלה תורנית שכזאת, באופן גלוי. במקביל, מולכו לא היה יכול לרכוש השכלה שכזאת בלימודיו האקדמיים, שכן באקדמיה שבה למד משפטים, נכנסו לתוכנית הלימודים האקדמית המקצועות עברית וכתבי הקודש, רק לאחר שנים רבות מסיום חוק לימודיו של מולכו. שאלה זו נותרה בלתי פתורה, למרות שמולכו, בהמשך חייו, טען שטיב ידיעותיו בתורת ישראל הגיע אליו בהתגלות של "מגיד" או מלאך אלוהי [2].

המפנה בחייו של מולכו מגיע בעקבות מפגש עם דוד הראובני [3] בסף שנת 1525 [4]. לאחר המפגש האמור, מולכו החליט למול את עצמו, ובעקבות כך הוא נאלץ לברוח מפורטוגל, מפחד שיבולע לו מאת נציגי השלטון והכנסייה.

לאחר שהצליח לצאת מפורטוגל, הוא החל לחיות כיהודי בגלוי. אולם, עזיבתו זו מותירה אותנו עם שלוש שנים עלומות בחייו שבהן הוא נעלם. אם בעבר סברו החוקרים כי מולכו הגיע היישר מפורטוגל לטרטוריה של האימפריה העות'מאנית, ושם רכש את השכלתו התורנית, הרי כיום מקובל כי מפורטוגל יצא מולכו דווקא לארץ המגף איטליה, שם יצר קשרים עם מלומדים יהודיים בהם כאלה שהיו ידועים בפעילותם המשיחית, פעילות שמולכו נתפס בה מאז ועד יום מותו. רק לאחר כשנתיים נסע מולכו מאיטליה לסלוניקי [5].

[בתמונה: האינקוויזיציה הפורטוגזית, תחריט נחושת מ-1685, התמונה היא נחלת הכלל]

[בתמונה: האינקוויזיציה הפורטוגזית, תחריט נחושת מ-1685, התמונה היא נחלת הכלל]

[בתמונה משמאל: כריכת ספר המפואר לשלמה מולכו. התמונה היא נחלת הכלל]

בעיר סלוניקי הוא למד קבלה והחל ליצור קשרים ענפים ואמיצים עם המקובלים המקומיים. בהקשר זה יש להדגיש את קשריו של מולכו עם החוגים של ר' יוסף טאיטאצאק [6], ור' יוסף קארו [7] מקובל מפורסם ואיש הלכה ידוע. במקביל לקשרים אלו, מולכו החליט להפיץ באופן פומבי את התפיסה המשיחית שלו, בספר שכתב הנקרא ספר המפואר [8] (ראו תמונת כריכה משמאל).

[בתמונה משמאל: כריכת 'ספר המפואר' לשלמה מולכו. התמונה היא נחלת הכלל]

ספר זה כלל בין השאר את חישוב הקץ – מתי תתרחש הגאולה, תוך התייחסות מעמיקה ונרחבת לדמותם של משיח בן יוסף ומשיח בן דוד שיבוא אחריו. תפקידו של משיח בן יוסף הוא להכשיר את הקרקע לבואו של משיח בן דוד. זה הראשון אמור לפעול במציאות הפוליטית וההיסטורית בכדי לסיים את הגלות עם בואו של משיח בן דוד, כדברי מולכו הבאים:" משיח בן אפרים...יפתח הפתח ויעשה למשיח בן דוד... ולזה נאה למשיח בן יוסף לעשות הדרך לצדיק שהוא פתיחת הפתח הסתום והתר מוסדות האסור"[9], כלומר – דמותו של משיח בן יוסף כפי שעולה מכתביו ודבריו של מולכו אינה דמות של משיח גואל אל אשל משיח המכשיר את הקרקע לקרת הגאולה הסופית.

[בתמונה: המשיח הגואל... תמונה חופשית שהועלתה על ידי Sam Town לאתר flickr]

[בתמונה: המשיח הגואל... תמונה חופשית שהועלתה על ידי Sam Town לאתר flickr]

יתרה מזאת. תפקידו של משיח בן יוסף הוא לגשר בין המציאות ההיסטורית לעידן המשיחי הסופי המאט – היסטורי, שיחול עם בואו של משיח בן דוד. הביטוי הבולט בהבדל בין משיח בן יוסף לבין משיח בן דוד, הוא במותו של הראשון, קודם השלמת משימתו. משיח בן דוד הוא בן אלמוות והוא אשר יחיה את משיח בן יוסף. משיח חזה עתיד ללחום כנגד שלוש אומות – אדום, מואב ועמון. אומות אלה רמוזות לפי מולכו בשלושת רעיו של איוב: אליפז המייצג את אדום, בלדד השוחי מייצג את ישמעאל, ואילו צופר הנעמתי מייצג את בני עמון ומואב.

אם לדעת מולכו, משיח בן יוסף נהרג קודם השלמת משימתו, מה פועלו עד לכתו? לדעתו של מולכו משיח בן יוסף בא בעקבות חטא גן עדן וחטא העגל. המשותף לשני חטאים אלה הוא הבחירה בעליונות החומר על הרוח.

כדי להחזיר עטרה ליושנה, צריך תיקון קוסמי, שיניע את התהליך שיגיע לשיאו ולסיומו בעידן משיח בן דוד. זה התפקיד אותו אמור למלא משיח בן יוסף.

[בתמונה משמאל: כריכת ספרו של אהרן אברהם קבק, "שלמה מולכו", שראה אור בהוצאת עם עובד ב- 1988. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

הדמות אותה משרטט מולכו לדמותו של משיח בן יוסף שונה מהמקורות הידועים לנו. במקורות אלה משיח בן יוסף הוא דמות אפוקליפטית שבתקופתו יקרו אסונות קשים. אצל מולכו מדובר בסוג של רפורמטור דתי, המשלב יכולת צבאית מובהקת, וככזה הוא ילחם עם אויבי עם ישראל.

[בתמונה משמאל: כריכת ספרו של אהרן אברהם קבק, "שלמה מולכו", שראה אור בהוצאת עם עובד ב- 1988. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

תפיסה משיחית זו של מולכו, הינה ייחודית, כאמור, והוא הושפע מתפיסות משיחיות שהיו נחלתם של יהודי איטליה, והאימפריה העות'מאנית עם אנקדוטות נוצריות, תבנית נוף ילדותו. כך למשל אומר מולכו בכתביו כי בעידן המשיחי יחולו שינויים בהבנתה של התורה, בדומה לעמדתו של פאולוס השליח לגויים [10]. כמו כן הדגש על החטא הקדמון אותו בא משיח בן יוסף לתקן הוא מוטיב נוצרי מובהק. עם זאת צריך לראות את התמונה כולה, וככזאת, התפיסה המשיחית של מולכו, מושפעת מהקתוליות רק בפרטים מקומיים ושוליים, והן אינן המוטיב המרכזי או כגורם המהותי בעיצוב משנתו המשיחית [11].

המתח המשיחי שאחז במולכו הוא אמנם בעל צביון ייחודי אולם מולכו לא הגה את תורתו בחלל הריק. בתקופתו התרחשה בעם היהודי תסיסה משיחית, זאת בעקבות שמועות על חזרתם של עשרת השבטים, שגלו בידי ממלכת אשור. אולם תסיסה זו, שהתרחשה בשלהי המאה ה-15, ובמחצית הראשונה של המאה ה-16, לא ידועה כמו התסיסה המשיחית שהתחוללה בעם ישראל בשלהי בית המקדש השני, במאה הראשונה לספירה, או בימיו של שבתאי צבי, במחציתה של המאה ה17.

האם מולכו ראה בעצמו את התגלמותו של משיח בן יוסף? לפי החזון הראשון [12] שראה מולכו בעיני רוחו עוד ששהה בפורטוגל, הוא עבר את "ההסמכה" שלו לתפקיד זה. במהלך החזון האמור, ראה מולכו את פועלו כמשיח בן יוסף, את מלחמתו בצבא הגויים, את מותו בקרב, ואת הקמתו לתחייה בידי משיח בן דוד [13]. החזון השני שבא בעקבותיו איששו את הדבר ומולכו ראה בעצמו את התגלמותו של משיח בן יוסף.

אחרית דבר

שלמה מולכו נולד בסביבה נוצרית מובהקת. האם היה נוצרי במקור או בן אנוסים על כך הדעות חלוקות. בבגרותו, הוא נפגש עם דוד הראובני פגישה ששינתה את חייו. הוא מל את עצמו ועזב את ארץ מולדתו פורטוגל. במקומות מגוריו הבאים, סלוניקי וערי צפון איטליה הוא השתלם והעשיר את ידיעותיו התורניות והתמסר ללימוד תורת הסוד. מולכו הדהים את שומעיו בידע האישי שלו, ובאישיותו הכריזמטית. בשל היותו מקובל ומגיאקון, שחזה את השיטפון ברומא, הופעת כוכב השביט האלי ואת רעש האדמה בפורטוגל, הוא זכה להיפגש עם האפיפיור הקתולי, שרצה את קרבתו מטעמי תועלתנות צרופה – חיזוי העתיד של שלטונו. האפיפיור נתן למולכו כתב הגנה, לבל יהינו לגעת בו, דבר נדיר בתולדות יחסי הכנסייה הקתולית עם היהודים.

[בתמונה משמאל: קרל החמישי, קיסר האימפריה הרומית הקדושה. התמונה היא נחלת הכלל]

אולם, הדבר לא סייע למולכו בהמשך חייו. בקיץ של שנת 1532, יצא שלמה מולכו לרגנסבורג, שם ביקש להיפגש עם קרל החמישי, קיסר האימפריה הרומית הקדושה, במטרה לשכנעו לשתף יהודים במלחמה נגד הטורקים.

[בתמונה משמאל: קרל החמישי, קיסר האימפריה הרומית הקדושה. התמונה היא נחלת הכלל]

היות והקיסר קרל החמישי היה מצוי בקונפליקט מתמשך עם האפיפיור, מולכו נעצר מיד בהגיעו  לרגנסבורג בידי נציגי המלך, הובא לעיר מנטובה שבאיטליה והועלה שם על המוקד. ברם, מותו של מולכו לא נתפס כסוף פסוק. הוצאתו להורג על קידוש השם, יצרה סביב דמותו הילה משיחית שטעמה לא פג. במהלך המאה ה-16, האמינו יהודים רבים כי מולכו לא מת כלל, או שהוא חזר לחיים בדרך פלא. על אמונה בסיסית זו נוספו במשך השנים אין ספור מיתוסים, והדבר בא לידי ביטוי בין השאר בשמירת חפציו של מולכו, דגל, מעיל וטלית, בקהילת פראג. אין ספק, כי כאשר פרצה התסיסה המשיחית הבאה בעם ישראל על ידי שבתאי צבי, הייתה לדמותו של שלמה מולכו השפעה עצומה הן על התופעה בכללה, ועל נתן העזתי "נביא" התנועה השבתאית בפרט.

[בתמונה: שבתאי צבי. אשר פרצה התסיסה המשיחית הבאה בעם ישראל על ידי שבתאי צבי, הייתה לדמותו של שלמה מולכו השפעה עצומה הן על התופעה בכללה, ועל נתן העזתי "נביא" התנועה השבתאית בפרט. הצילום הוא נחלת הכלל]

[בתמונה: שבתאי צבי. אשר פרצה התסיסה המשיחית הבאה בעם ישראל על ידי שבתאי צבי, הייתה לדמותו של שלמה מולכו השפעה עצומה הן על התופעה בכללה, ועל נתן העזתי "נביא" התנועה השבתאית בפרט. הצילום הוא נחלת הכלל]

[לאוסף המאמרים על משיח ומשיחיות, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות

[1] בנמלך, מ. שלמה מולכו חייו ומותו של משיח בן יוסף, יד בן צבי, ירושלים, תשע"ז, עמודים 123 – 127. (להלן בנמלך,מולכו).

[2] בנמלך מולכו, עמודים 127 – 142.

[3] דוד הראובני, נוסע יהודי, פעל למען גאולת ישראל בעיקר על ידי מגעים עם האליטה הנוצרית, שמטרתם הסופית הקמת מדינה יהודית  בארץ ישראל. 1490 – 1538.

[4] בנמלך מולכו, עמודים 146 – 151. 

[5] בנמלך מולכו, עמודים 154 – 170.

[6] ר' יוסף טאיטאצאקפוסקמקובל וראש ישיבה, מראשי הפזורה הספרדית במאה ה־16 תחת האימפריה העות'מאנית בעיר סלוניקי. 1465 – 1546.

[7] ר' יוסף קארו, מגדולי הרבנים ופוסקי ישראל בכל הדורות, מחבר השולחן ערוך. היה ידוע גם בבקיאותו הרבה בספרות הקבלה. 14881575.

[8] ספר המפואר - קובץ דרשות על דרך הקבלה והסוד, מרביתו עוסק בביאת המשיח וגאולת ישראל, נדפס לראשונה עוד בחיי המחבר בסלוניקי בשנת 1527.

[9] בנמלך מולכו, עמוד 197.

[10] על כך ראה למשל – ויינשטיין, י. שברו את הכלים – הקבלה והמודרניות היהודית, , תל אביב, תשע"א, עמודים 242 – 253.

[11] בנמלך מולכו, עמוד 214.

[12] בנמלך מולכו, עמודים 224 – 228.

[13] על מולכו כמשיח בן יוסף ראה – ש"ץ-אופנהיימר, ר. השפעת הספרות הגנוסטית על ספר המפואר של שלמה מולכו, מחקרי ירושלים במחשבת ישראל, כרך י', תשמ"ז, עמודים 235 – 263.

3 thoughts on “אבי הראל: משנתו המשיחית של שלמה מולכו

      • ד"ר אבי הראל כתב:
        "למרות שהמחקר אודות שלמה מולכו עדיין מקוטע, הרי שהוא נולד בליסבון למשפחת אנוסים בשנת 1500.לפי הידוע היא לא ביקר בארץ ישראל, והטעות של חשיבה שכזאת הוא המפגש, שהיה ככול הנראה, עם ר' יוסף קארו בסלוניקי, שהפך לאחד ממקובלי צפת ומורי ההלכה לאחר מכן, בחיבורו שלחן ערוך. ר' קארו מזכיר את מולכו בספרו הנקרא מגיד מישרים. מולכו נדד בין פורטוגל, מקדוניה, ואיטליה. גם הפגישה עם דוד הראובני, בשנת 1523, יצרה מיתוס שמולכו ביקר בארץ ישראל, ולא היא. הראובני ביקר בארץ ישראל ולא מולכו. לסיכום, כרגע הידיעה המחקרית קובעת כי שלמה מולכו לא ביקר בארץ ישראל בכלל ובצפת בפרט. לפרטים נוספים ראה – שלמה מולכו, מאת מוטי בנמלך, הוצאת יד בן צבי, תשע"ז."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *