רן כוכב: חיל המשטרה הצבאית – התפתחות היסטורית

[בתמונה: סיור של המשטרה הצבאית בזמן מלחמת העצמאות. התמונה היא נחלת הכלל]

[לתוכן העניינים של 'משטרה צבאית הלכה למעשה']

המשטרה הצבאית (Military Police - MP) היא אחד הגופים המרתקים בעולם השיטור. למרות זאת, אין כמעט בנמצא חומרים על הארגון הזה, דרכי עבודתו והדילמות שעמן הוא מתמודד. מרתקת גם ההקבלה שבין מקצוע השיטור הצבאי לזה של השיטור האזרחי...

בקיץ 2016 הגיש מפקד המשטרה הצבאית הנוכחי, תת-אלוף רן כוכב (רנכו) (ראו תמונה משמאל), את עבודת הגמר שלו לאוניברסיטת חיפה ולמכללה לביטחון לאומי של צה"ל. כיוון שהעבודה מסווגת כבלמ"ס, והפרקים הרלוונטיים מבחינתי אינם נוגעים לענייני השעה אלא להבנת מקצוע השיטור הצבאי, אני מנצל את זכותי כמנחה להעלות כאן סדרת פרקים המבוססת על העבודה. זהו השני שבהם.

[מקור התמונה של תא"ל רן כוכב משמאל: דובר צה"ל]

רן כוכב הוא בוגר תואר שני באסטרטגיה וניתוח מערכות מטעם האקדמיה הגבוהה של חיל האוויר אמריקאי במונטגומרי, אלבמה; וכן בוגר תואר שני נוסף מטעם אוניברסיטת חיפה במדעי המדינה. בנוסף, הוא בוגר המכללה לביטחון לאומי של צה"ל.

*  *  *

תפקידי המשטרה הצבאית

חיל המשטרה הצבאית (להלן, חמ"ץ) אחראי באופן מסורתי למספר תחומים במגוון עיסוקים רחב:

  • אכיפת משמעת חיילי צה"ל;
  • אכיפת תקנות התעבורה ופקודות הצבא, הקשורות לכלי רכב צבאיים.
  • איתור ומעצר עריקים ומשתמטי גיוס חובה;
  • חמ"ץ חוקר גם את הטיפול בעבירות פליליות ותאונות דרכים צבאיות.
  • חמ"ץ משמש עבור צה"ל גם כשירות בתי סוהר צבאי. הוא אמון על החזקת כלואי צה"ל במשמורת חוקית והפעלת מתקני מעצר לפלסטינאים: הוא מפעיל כיום בתי סוהר וכליאה צבאיים: כלא 4 (בסיס כליאה 394) וכלא 6 (בסיס כליאה 396). בנוסף, החיל מפעיל חדרי מעצר, משמורת ומתקני מעצר לחשודים פלשתינאים, עד הבאתם לכליאה ביטחונית לאחר משפט.
  • חמ"ץ קלט ב- 2004 את משימת הבידוק הביטחוני במעברי קו התפר, ומפעיל לצורך כך שתי יחידות ייעודיות (גדוד ארז וגדוד תעוז).
  • בזמן חירום משתנים חלק מתפקידי החיל, על מנת לסייע במאמץ המלחמתי (יפורט בהמשך).

צמיחה והתבססות

נהוג לציין את הקמת חילות צה"ל בשנת 1948, עם הכרזת מדינת ישראל. אולם, כבר בשלהי 1947 ולאחר קבלת "תכנית החלוקה", החל ארגון חיל המשטרה הצבאית. הוא פעל במלחמת העצמאות תחת השם "שירות המשטרה הצבאית" ושימש בסיס להקמה מאוחרת יותר של חמ"ץ.

[בתמונה: חיילי המשטרה הצבאית במצעד צה"ל הראשון לכבוד יום המדינה, 27 ביולי 1948. תמונתו זו נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי לשכת העיתונות הממשלתית. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

את שורשיו של החיל ניתן למצוא במחלקות המשטרה הצבאית בחטיבה היהודית הלוחמת (הבריגדה היהודית) בצבא הבריטי, במלחמת העולם השנייה, בחזית האיטלקית: בבריגדה שירתה מחלקה ייעודית לשיטור צבאי, שהוקמה ביולי 1944, לקראת סוף מלחמת העולם השנייה. אנשיה נשלחו להכשרה לבית הספר לשוטרים ליד נאפולי. השוטרים הצבאיים הראשונים מילאו את כל תפקידי המשטרה הצבאית: אסרו וחקרו גרמנים ואיטלקים, אנשי גסטפו ומפקדי מחנות עבודה (דניאלי, 2011).

בתחילת 1948 בוצע קורס השוטרים הצבאיים הראשון, שנמשך כחודש ימים. בשל היעדר ידע ותכני הדרכה מתאימים, כלל רובו של הקורס תרגילי סדר ומשמעת.  מיד לאחר הקמת המדינה, מונה סא"ל דני מגן כמפקד חיל המשטרה הצבאית, והוא זה שהחליט כי יוקם גם מטה ארצי כמפקדה ייעודית לחמ"ץ.

שיטת הפעולה קבעה כבר אז, כי חלק מהמשימות יבוצעו בראייה ארצית, מטכ"לית ובאופן מערכתי ורחב וחלק מהמשימות תבוצענה באופן גיאוגרפי, בהתאמה לפיקוד המרחבי. בכל מחוז צבאי תשולב יחידה מבצעית של המשטרה הצבאית.

החיל כלל אז את:

  • "המשטרה הצבאית העירונית" שביצעה משימות פיקוח על משמעת.
  • מחלקות בתי הכלא שיועדו לכליאת חיילים.
  • משטרה צבאית חוקרת - מצ"ח.
  • משטרת גיוס, הממונה על לכידת העריקים והמשתמטים.

מאז הקמתו של חיל המשטרה הצבאית היו אלה משימותיו המסורתיות של החיל. ברבות השנים, התווספו לחיל משימות נוספות כגון: כליאת עצורים ביטחוניים, גדודים לבידוק במעברים, ליווי מסתננים זרים לגבולות מדינת ישראל וכדומה.

תפקידי המשטרה הצבאית הוגדרו רשמית בתחילת שנות החמישים של המאה הקודמת, והם יתוארו בהמשך בחתך מגזרי, על בסיס המערכים השונים בחמ"ץ: שיטור, כליאה, חקירות, מודיעין, מעברים ומערך ההדרכה.

סמלה של המשטרה הצבאית (ראה משמאל) מתאר מגן בעל חמש לשונות אש, המסמלות את טוהר הנשק, טוהר הלב, טוהר המראה, טוהר היד וטוהר העין. חמש לשונות האש, כמותן כ"אמת הצרופה באש". צבעי החיל שנבחרו הם כחול-אדום, גם הם "ירושה" מהמשטרה הצבאית הבריטית בימי המנדט בארץ ישראל, שם נטמנו זרעי החיל.

עד סוף שנות התשעים של המאה העשרים חבשו חיילי החיל כומתה ירוקה "רגילה" בדומה לחילות הכלליים, ללא צבע ייחודי. בשנת 1997 הוחלט לייחד את המשרתים בחיל בכומתה משלהם. נדונו שני צבעי החיל – אדום וכחול. הצבע האדום ירד מהפרק, מאחר שכבר היה משויך לחטיבת הצנחנים. כך אושר הצבע הכחול ועמו הכומתה הכחולה.

בעבר חבשו השוטרים הצבאיים בתפקיד, פנימית של קסדה, שנצבעה בלבן ועליה נכתב באדום: מ"צ (הקלימרו). בסוף שנות ה-80, לאחר תלונות רבות מצד החיילים, החליט הקמצ"ר דאז, תא"ל שלום בן-משה, להחליף את הקסדה בכובע מצחייה לבן, שמשמש את החיל עד היום. שוטרי החייל חובשים כובע לבן זה רק במהלך פעילות מבצעית ייצוגית‏ (ראו את תמונת ה'קלימרו' במאמרי הקודם).

חמ"ץ נטל חלק במבצעים, במשימות הביטחון השוטף, במלחמות ישראל ובין המלחמות, כל זאת תוך חיזוק חוסנו המוסרי של צה"ל ומיגור תופעות עברייניות ופלילים. לאורך שנות קיומה של מדינת ישראל וצה"ל, הפכה המשטרה הצבאית לחלק מההווי הצה"לי והישראלי.

התפקידים והמשימות שביצע החיל מאז הקמתו ועד היום

חמ"ץ מגדיר כיום את ייעודו כך: "מתן מענה שיטורי, כליאתי, חקירתי בידוק ביטחוני: במלחמה, בביטחון השוטף ובשגרה, כל זאת על מנת לאפשר לצה"ל לממש את ייעודו" (קמצ"ר, 2015). חיל המשטרה הצבאית הוא הסמכות הראשית בצה"ל בתחומי אכיפת החוק והמשמעת, הכליאה, התעבורה, השיטור והבידוק הביטחוני במעברים ביהודה, שומרון ועוטף ירושלים. חזונו של החיל הוא: "המשטרה הצבאית תהיה חיל למופת: ערכי, אישי, מקצועי, משמעותי" (קמצ"ר, 2013).

חמ"ץ רואה עצמו כגוף היחיד המוביל את אכיפת החוק והסדר וכחיל הפועל בשיתוף המפקדים בצה"ל ובהתאמה לצרכיו. זאת, לשם חיזוק חוסנו המוסרי ושמירת איכות המשרתים בו.

יחידות החיל פועלות בכל אחד מהפיקודים המרחביים, וגם כנציגות מסוימת בפיקוד העורף ובבסיס המטה הכללי. חמ"ץ אמור לפעול בצמוד לפרקליטות הצבאית הראשית, לתביעה ולהגנה המשפטית, לפרקליטות לעניינים מבצעים וליועצים המשפטיים בפיקודים ובזרועות.

המשטרה הצבאית החוקרת (להלן מצ"ח) פועלת אף היא כיחידה משמעותית בחמ"ץ, תחת פיקוד הקמצ"ר. מצ"ח מפעילה מספר יחידות משנה, וגם היא פרוסה לכל אורכה של המדינה ובמרבית המקומות בהם פועל צה"ל. חמ"ץ מפעיל, בעיקר במצ"ח, מערך מודיעיני מצומצם.

[המקור: אתר צה"ל]

לצד מערך סדיר, מפעיל החיל מערך של כוחות מילואים בהיקפים גדולים.

חיל המשטרה הצבאית בנוי מסורתית כחיל המחולק למספר מערכים, מגזרים ומגזרי משנה. האופן בו נבנה חמ"ץ והתפתחותו ההיסטורית, קיבעה חלוקה מגזרית, מערכית וסקטוריאלית לארבעה-חמישה מערכים:

  • מערך השיטור והמבצעים;
  • מערך הכליאה;
  • מערך החקירות והמודיעין;
  • מערך, חדש יחסית, העוסק במשימת בידוק הביטחוני במעברים;
  • מערך ההדרכה החיילי – מערך רב מגזרי המקיים הדרכה לכלל המערכים.

בפרקים הבאים אסקור את המערכים הללו.

[לתוכן העניינים של 'משטרה צבאית הלכה למעשה']

One thought on “רן כוכב: חיל המשטרה הצבאית – התפתחות היסטורית

  1. דב כתב:
    מספר תיקונים היסטוריים:
    1. בבריגדה היהודית הייתה פלוגת משטרה צבאית ולא מחלקה
    2. מפקד הפלוגה היה הקפטן דניאל ליפשיץ שאחרי המלחמה שרת במנגנון הקבע של ההגנה ועברת את שם משפחתו למגן. והוא שהקים מאוחר יותר את המשטרה הצבאית בצה"ל
    3. סמל המ.צ. נגזר פשוט משמו מגן, כל הפרושים המאוחרים, תיקון הסמל לחומה עם להבות וכו אינם מדוייקים
    4. בקום המדינה משטרת ישראל כמעט ולא הייתה קיימת מאחר ורוב השוטרים המנדטוריים היו בריטים וערבים, כך שהמשטרה הצבאית ביצעה גם תפקידי שיטור אזרחיים ו"סייעה" למשטרת ישראל.
    5. בעת הפגנת השוטרים של משטרת ישראל בשנת 49 כמדומני המשטרה הצבאית דיכאה את שביתת השוטרים האזרחיים ואף עצרה אותם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *