אלעד רזניק: מי יצא שווארמה – דונלד טראמפ או נדב אייל?

[תמונתו של נדב אייל מימין נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Channel10israel קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0תמונתו של דונלד טראמפ משמאל היא נחלת הכלל]

האם כתבים בכירים בישראל מזייפים במתכוון ידיעות כדי לקדם אג'נדה? 

את הכתבה הבאה יבקשו בוודאי רביב דרוקר ונדב אייל שנשכח...

ב- 25 ביולי 2017 העלה הבית הלבן ליו-טיוב את מסיבת העיתונאים שערך הנשיא, דונלד טראמפ, לראש ממשלת לבנון, סעד חרירי (הנוצרי, שהוא - במסגרת האילוצים - בעל אוריינטציה מערבית - שהתארח בבית הלבן וושינגטון). הייתה זו מסיבת עיתונאים ערוכה היטב. טראמפ - שנאומו הוכן, מן הסתם, כרגיל, על ידי גורמים מקצועיים - היה רהוט, נאם היטב והראה בקיאות רבה באתגרים שעימם מתמודד חרירי.

לאלה מביניכם ששומעים אנגלית, הנה מסיבת העיתונאים לפניכם. תתרשמו בעצמכם:

באותו יום בשש בערב שעון ישראל, הופיע נדב אייל בתכנית "לונדון וקירשנבאום" שהונחתה באותו יום על ידי רביב דרוקר, כשהוא מסקר את הנאום. והנה, לשפשף את האזנים ולא להאמין... אייל יצר אייטם מחלק גזור ממסיבת העיתונאים שהציג את טראמפ כאידיוט גמור, כשהוא ודרוקר יושבים דקות ארוכות ולועגים לו, בחיוך זחוח של כאלה ש'יודעים'...

טראמפ אמר: "לבנון היא בחזית המאבק מול דאע"ש אל-קעידה וחיזבאללה" ואחר כך הסביר למה אמר. הוא סיפר על כך שהצבא הלבנוני הדף את דאעש מגבולה של לבנון. הוא גם הציג באריכות את יחסי חיזבאללה והמורכבות שהוא יוצר בחיי הלבנונים בכלל והפוליטיקה הלבנונית בכלל. אבל לכל אלה לא היה זכר בשיחתם של דרוקר ואייל.

במסיבת העיתונאים ניכר היה בטראמפ שהכין שעורי בית ומילא את תפקידו היטב; בשיחתם של דרוקר ואייל הוצג נשיא של המעצמה הגדולה בתבל, הידידותי ביותר שהיה עד היום - כהזוי.

נדב פותח את השיחה באמרו: "אני מאמין באופן אמתי באינטיליגנציה של הצופים שלנו באמת ולכן אני חושב שצריך להביא דברים בשם אומרם" אבל הוא מביא (במתכוון? ברשלנות?) רק חצי מהדברים! 

טראמפ של נדב אייל כלל איננו יודע, מיהו ארגון החיזבאללה, ואיננו מודע לעובדה, שחיזבאללה הוא חלק ממערכת השלטון הלבנונית... הוא מקנח במילים: "מסתבר שטראמפ כלל לא יודע מי זה חיזבאללה... באותה מידה אפשר היה לשאול אותו מה זה שווארמה!"

[בתמונה: רביב דרוקר (מימין) ונדב אייל (משמאל) בתכניות "לונדון וקירשנבאום". צילום מסך מערוץ 10]

למה זה קרה?

בואו נניח, שרביב דרוקר לא ידע (?). מה הביא את נדב אייל להביך כך את עצמו, את חברו ואת הערוץ שנותן לו בולטות?

ניתן לחשוב על כמה אפשרויות:

  • האם האנגלית שמדבר אייל אינה מספיק טובה?
  • האם הוא הוטעה על ידי מי מצוות העריכה שחפץ בכך?
  • האם הייתה זו רשלנות חמורה לשמה? האם אייל לא שמע את מסיבת העיתונאים כולה, ועצר מיד אחרי החלק הזה, כשהוא שמח שהדברים הסתדרו לו עם האג'נדה שבה הוא מאמין ואותה הוא מוביל?
  • האם יתכן שהוא יצר במתכוון חדשות מזויפות? 

[לפירוט על המושג 'חדשות מזויפות', לחצו כאן]

'תיבת תהודה'

המושג 'תיבת תהודה' מתאר עיתונאים לא מקצועיים ולא אמינים, שמקבלים חומרים ולא טורחים לבדוק אותם עד הסוף, ומשמשים הד לשקרים מכוונים שמטרתם לבנות נרטיב שקרי לדמות מסוימת, לגחך או להפוך אותה לדמונית בעיני הציבור, שסבור לתומו שעיתונאים הם אנשים מקצועיים שאמונים על כללים מקצועיים ואתיקה מקצועית.

[לדוגמה נוספת על תיבת תהודה בהקשר זה של הנשיא טראמפ, לחצו כאן]

בקרוב מנהל 'תיבת תהודה' אחרת באותו הקשר, בשם בן רוהדס, ימצא את עצמו במרכזה של חקירה שעיסוקה הדלפות של חומרים בסיווג שונה, מתוך כוונה לפגוע בממשל טראמפ.

מה יקרה לנדב אייל? האם יהיה מי שיתלונן ללשכת העיתונות? האם השגרירות האמריקנית תתבע את עלבון נשיאה מן הערוץ ותדרוש התנצלות?

הכתבה של דרוקר ואייל הועלתה ליו טיוב

הכתבה הזו של דרוקר ואייל הועלתה גם היא ליו-טיוב, ותחושתי היא שערוץ 10 יפנה אליהם להורידה משם, מהר ככל האפשר בתירוץ של גנבת זכויות יוצרים... אז אם הכתבה עדיין נמצאת פה למטה, האזינו לכל מסיבת העיתונאים; ואח"כ, ראו ושמעו מה עשה נדב אייל למסיבה הזו, ותשפטו בעצמכם.

ואם במקום כתבה יהיה פה חלל ריק, דעו שערוץ עשר מיהר להשמיד ראיות...

ותודה לא"ב

ובסוף הדברים, תודה לא.ב שהסב את תשובת ליבי למופע האיימים של נדב אייל וחפץ להישאר בעילום שם.

מקורות והעשרה

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *