פנחס יחזקאלי: שוב ממציאים את הגלגל במשטרה…

[בתמונה: 'נוער שוחר משטרה' במשמר האזרחי בבאר שבע, 1984]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

כמה פעמים שמענו מפקדי משטרה, בכל הדרגים, המצהירים, עם כניסתם לתפקיד, על כוונתם להפוך סדרי עולם ולהנהיג שינויים דרמטיים? כמה פעמים גילינו, כשעברה הסערה, כי השינויים הללו מוכרים לנו משום מה? כמה פעמים ניסו 'למכור' לנו 'חידושים' לכאורה, שלא היו אלא עטיפה מחודשת לשיטות עבודה שהכרנו היטב בעבר?

מי מאיתנו לא השתמש פעמים רבות במהלך שירותו במשטרה בביטוי השגור "שוב ממציאים את הגלגל"? מה יש בה במשטרה שהופכת אותה חממה למחזור של רעיונות במסווה של חידושים? מה ההשלכות של תופעה זו על הארגון ועל תפקודו? על כל אלה במאמר זה.

"לראשונה בתולדותיה מקימה המשטרה..." 

'המצאת הגלגל' התורנית הינה תנועת הנוער ה'חדשה' שיוזמת המשטרה. כך למשל כתב איציק סבן ב'ישראל היום':

"... לראשונה בתולדותיה, המשטרה מקימה תנועת נוער שתפעל לצד תנועות נוער אחרות, דוגמת השומר הצעיר ומכבי צעיר. חניכי התנועה ילבשו מדים הדומים למדי שוטר, ובמקום עניבות צבעוניות הם יענדו דרגות וסמלים. ההשתתפות בתנועה תהיה חלק מהמעורבות החברתית של תלמידים בקהילה, בתקווה שבעתיד הם יתגייסו לשורותיה (סבן, 2017).

מדובר בפרויקט ראשון מסוגו, שעל הקמתו שוקדים בצוותא המשטרה, משרד החינוך, רשויות מקומיות והמשרד לביטחון הפנים. בימים אלה נעשית במחלקת השיטור הקהילתי באגף המבצעים של המשטרה עבודת מטה בנושא, ופיילוט ראשון אמור לצאת לפועל בחודש ספטמבר ויימשך כשנה בחמש רשויות מקומיות: באר שבע, קריית גת, רהט, רעננה ועיר נוספת במרכז הארץ  (סבן, 2017).

[לכתבתו של איציק סבן בישראל היום, מה- 25/5/17, לחצו כאן]

בשלב הראשון יהיו מדריכי התנועה שוטרים, לצד עבודתם, ובהמשך הכוונה היא להפוך את התנועה לתנועה ארצית ממוסדת..."  (סבן, 2017).

למדנו מן הכתבה, כי "כי מי שהגה את הרעיון הוא תלמיד בכיתה ה', שלפני כשנה כתב מכתב למפכ"ל המשטרה, רב־ניצב רוני אלשיך, ובו הצעה להדק את שיתוף הפעולה בין בני נוער למשטרה, 'כדי לאפשר לי ולחבריי ולדור שלנו לשמור על החוק ועל ערכים'. המפכ"ל התרשם מהדברים והורה להתחיל בעבודת מטה להקמת תנועת הנוער החדשה, שבמסגרתה יהודק שיתוף הפעולה בין תלמידים למשטרה" (סבן, 2017).

כך רואיין גם קצין בכיר, שאמר: "מדובר בתוכנית שאני חולם עליה שנים, היא תהיה כזו שתחנך לערכים, כבוד, ציות לחוק, אהבת הארץ ותרומה, בשילוב עם הזווית המשטרתית. זאת בשאיפה להשקיע בנוער. אולי הדור הזה יהיה זה שינהיג שינוי"  (סבן, 2017).

אז, באמת פרויקט 'חדש'?

מה פתאום... עוד לפני שהתגבש הרעיון לבנות יחידות של מתנדבים בוגרים במדים (מתמי"ד), הוקמו בשנות השמונים של המאה הקודמת מעין תנועות נוער כאלה במסגרת המשמר האזרחי, בערים שונות, ביניהן העיר באר שבע (שאליה תגיע בקרוב 'הבשורה החדשה'). הנערים לבשו מדי חאקי, כמו בצופים, עם כומתות שחורות ועליהן סמל משטרה (ראו בתמונה למטה). לתנועות הללו הוקצו מפעילים בשכר, ובמקביל, היה להם גם פיקוד מתנדב מקרב הנערים.

כך למשל הייתה הקרימינולוגית לעתיד, ד"ר אורית שלו (ראו תמונה משמאל) המפקדת הראשונה של מה שכונה אז "נוער שוחר משטרה" (נש"ם), וכשהתגייסה לצה"ל, הוחלפה על ידי נערה אחרת, סיגל סלע (לימים יחזקאלי...; ראו בתמונה בראש הדף).

[בתמונה: הנערים לבשו מדי חאקי, כמו בצופים, עם כומתות שחורות ועליהן סמל משטרה]

למה הם לא אומרים לו?

מה? אף אחד לא יודע ש'המציאו את הגלגל מחדש'?

כמובן שכן. שהרי, אני מכיר כמה וכמה חברים מאותו 'נוער שוחר משטרה' שהיום הם שוטרים ואף קצינים במשטרה (אחד אפילו בכיר), ואיש אינו פותח פה ומצפצף. כולם מהנהנים אחר המפכ"ל בעיניים בוהקות, מתלהבים - לפחות לכאורה - וכשיעזוב את תפקידו יבעטו שוב בגלגל; ושוב המפכ"ל הבא ימציא חידושים "לראשונה בתולדות המשטרה", ושוב יהנהנו ויתרגשו, וחוזר חלילה...

ואגב, האם מודע המפכ"ל אלשייך (בתמונה משמאל), לכך שהרפורמה הקהילתית שהוא מבצע במשטרה מועתקת מזו שניסה אסף חפץ לבצע בין השנים 1997-1994, וזו דומה מאוד לניסיונו של המפכ"ל אריה איבצן לעשות את אותו הדבר, בין השנים 1981 עד 1985?

[בתמונה משמאל: המפכ"ל אלשיך - האם אמרו לו? מקור התמונה: פייסבוק]

'להמציא את הגלגל מחדש' - תיאור התופעה

הביטוי 'ממציאים את הגלגל מחדש' מבטא תופעה ארגונית, שמהותה מחזור של דרכי עבודה, הן ברמת המקרו והן ברמת המיקרו, במסווה של חידוש ושינוי. זאת, הן במקרה של ידיעה שמדובר ב'חידוש ממוחזר'; והן במקרה שנדמה ל'מחדש' שהמציא דבר מה חדש. התופעה נגרמת כתוצאה מהזלזול של המנגנון הביורוקרטי, באגירה של ידע ארגוני (התחליף הוא אגירה של נהלים, שהפער בינם לבין ידע אמתי משמעותי!).

בדרך כלל, אורך חייהם של ה'שינויים'" הללו כאורך חיי האיש ש'מחזר' אותם, והם נעלמים, אחר כך, על- מנת לצוץ שנית לאחר זמן, בכסות אחרת.

תופעה זו, של 'המצאת הגלגל מחדש' אופיינית לארגונים ביורוקרטיים, שהשמרנות הינה אחד המאפיינים הבולטים שלהם. היא רווחת בארגונים אלה, כיוון ששמירת המצב הקיים משרתת את מוקדי הכוח הקיימים בארגון, שאינם מעוניינים לאבד עוצמה בתהליכי שינוי.

'ממציאים את הגלגל מחדש' הוא, על כן, גם מעין 'אליבי ארגוני' להעדר שינוי מהמעלה השנייה בארגון, והוא מאפשר לארגון להמשיך את חייו בניחותא, למרות הלחצים המצטברים לשינוי אמתי.

[בתמונה מימין: "חשיפה לנוער על התנועה החדשה", במאי 2017. צילום: דוברות המשטרה. בתמונה משמאל: כנס נוער שוחר משטרה במלון זוהר בבאר שבע, בנוכחות ראש העיר, משה זילברמן (שני משמאל), 23/2/84]

למה זה קורה (גורמי התופעה) 

התופעה של "ממציאים את הגלגל מחדש היא תוצר מובהק של אנטי-אינטלקטואליזם ארגוני, האופייני לארגונים ביורוקרטיים, המדכאים, מעצם טיבם, חשיבה ויצירתיות אמיתית. ידועה אימרתו של לורד אקטון, "כי העוצמה... מצמיחה איוולת, וכי הכוח לצוות גורם לעיתים קרובות להימנעות ממחשבה" (טוכמן, 1986, עמ' 39).

מערכות ביורוקרטיות כמו המשטרה, מקדשות את העבודה לשמה על-פני חשיבה מקצועית. לדוגמה, הקריטריון העיקרי להצטיינות אצלנו יהיה, בדרך-כלל, השקעה של שעות רבות ביחס לאחרים, ולא רעיון חכם שהביא תוצאות.

פרופ' יחזקאל דרור (טרם פורסם) טוען, כי המערכת הציבורית בישראל נגועות ב"תרבות של 'עשייה' המזלזלת במחשבה אינטלקטואלית ומופשטת". כתוצאה מכך, "הגופים הישראליים המעטים והעמוסים בבעיות שוטפות... לוקים, בין השאר, במחסור בידע מקצועי מתודולוגי חיוני". דרור (2001) מספר, לדוגמה, כי הופיע בעבר בפני סגל הפיקוד הבכיר של המשטרה והציע מספר הצעות. את הדברים סיכם השר הממונה במילים הבאות: "שמענו רעיונות מעניינים מאוד ועכשיו נחזור לעבודה...".

[בתמונה: להמציא את הגלגל מחדש... תמונה חופשית שהועלתה על ידי ninee_luv_fm לאתר flickr]

לכאורה זה צריך היה להיות אחרת. מה הגיוני יותר מארגונים ביורוקרטיים - בייחוד ארגונים צבאיים - המשיגים את יעדיהם בעזרת ידע ובעזרת חשיבה נכונה? כאשר נפגע אכילס, המצטיין שבלוחמי צבא יוון שצר על טרויה, ומת כתוצאה מחץ מורעל שירה בו פאריס איש טרויה, היה אמור שריונו להימסר, על-פי המנהג, לאיש הצבא היווני הראוי לכך ביותר. היוונים - שנמצאו במצוקה קשה ושקלו לוותר על המצור - החליטו למסרו לאודיסאוס, החכם מכולם, ולא לאיאכס, אמיץ הלב ביותר. ואמנם, ערמתו של אודיסאוס ומלכודת סוס העץ המפורסם שהגה הביאה לנפילת טרויה (טוכמן, 1986, עמ' 47).

הבעיה היא שארגונים צבאיים מעדיפים, בדרך כלל את האומץ ואת העשייה על פני המחשבה. הדבר נובע משתי סיבות עיקריות:

  • האחת - אינטלקטואליזם מעודד שינוי אמתי, מהמעלה השנייה, וארגונים צבאיים שונאים, בדרך כלל, שינוי. על כן, הם מקדמים אינטלקטואלים רק כאשר הם עומדים בפני מצוקה אמתית, המחייבת שינוי כזה.
  • השנייה - אינטלקטואליזם אמתי מחייב גם ביקורתיות מתמדת. אולם, הבעת דעות (גם מקצועית) המנוגדות לאלה של הבכיר ממך יתפסו בארגונים צבאיים מיד בקונטקסט של הפוליטיקה הארגונית וכחלק ממערכת היריבויות הקיימות.

[לקריאה בהרחבה על אינטלקטואליזם בארגונים צבאיים, לחצו כאן]

התוצאה, לפי ולד (1994), המדבר על צה"ל של אמצע שנות ה - 80': "בורות תאורטית מנציחה את העדר האימון השכלי של הקצונה, ומלבה את האוריינטציות האנטי אינטלקטואליות המובנות בה". באופן כזה, טוען ולד, כי צה"ל דחה את כל ה"השתלות" של בעלי מקצוע, שהצטרפו אליו מהמגזר האקדמי, כיוון ששימוש בחשיבה ובכלים מקצועיים בסביבה שבמופגן אינו מקצועית, מעודד אנטגוניזם ומבודד את ה'עבריינים'". משום כך מוצאים עצמם אותם קצינים יחידי סגולה ובעלי כישורים מקצועיים גבוהים - מיעוט נדיר בצה"ל - ב'סוף הדרך', הרבה לפני שתרומתם האפשרית למערכת מוצתה.

[ראו משמאל את כריכת ספרו של עימנואל ולד: 'קללת הכלים השבורים]

הכלי העיקרי של האינטלקטואליזם הוא הידע (הכוונה לידע מקצועי ולא לנהלים. נהלים אינם ידע!) וההיפך, המאפיין העיקרי של האנטי-אינטלקטואליזם הוא העדר הידע (וריבוי הנהלים כתחליף).

פרופ' דרור (2001) טוען, כי "אחד המאפיינים של מקצוען היא קריאה רבה של חומר מקצועי, וכשאני בודק עם גורמי הערכה עד כמה הם קוראים מסתבר, כי הארגונים מהם באו לא מעודדים אותם לקרוא, בלשון המעטה. לכן אין יצירתיות בארגונים היררכיים, כי יצירתיות מחייבת ידע".

בהעדר ידע ארגוני, הידע נשאר בידיהם של פרטים, הצוברים אותו בדרך של התנסות ומנצלים אותו ככלי לצבירת עצמה אישית. לכן אין התחלקות בידע והארגון לא מפתח כלים המביאים לצבירת ידע, לא מעודד התחלקות בידע ולא יוצר כלים לבניית זיכרון ארגוני. אדם ניכר במקצועיותו כאשר מתגעגעים אליו, כאשר הוא עוזב את תפקידו ו"הכול התמוטט". זו הסיבה שמעטים מאיתנו יוצאים מגדרם על-מנת להעביר למחליפיהם ידע יקר עם כניסתם לתפקיד. השמצת מחליפינו בתפקיד הינה ערובה למקצועיותנו, נוסח "כשאני הייתי שם זה לא היה קורה…". באופן כזה עוזבים אנשים את הארגון בלי ששיתפו איש בידע שצברו וידע זה "מת" מבחינה ארגונית עם לכתם.

וכשאין ידע "ממציאים את הגלגל מחדש". ידע זה "נולד" בשנית על-ידי אנשים אחרים. "הגלגל מסתובב" וחוזר חלילה. ולד (1994) טוען, כי התנסות מעשית - אילתוריסטית, מניבה המצאות חדשות לבקרים וגיבוש קצינים אוטודידקטים, המתחפרים בתוך המצאותיהם. "כאשר אין יכולת לתפקד מקצועית, הופך האלתור להיות בלתי נמנע. האלתור, כעיקרון מנחה, מסיט במקרים רבים את הטיפול מהעיקר לטפל ונוטה לייחס לסימפטומים עדיפות ומשקל יתר, כיוון שהוא מבלבל ביניהם לבין בעיות היסוד שעליהן הם מצביעים… האלתור כעיקרון מנחה מהווה גם קרקע פורייה לצמיחתן של אוריינטציות אנטי מקצועיות בקרב קציני המטה הכללי, שהן תוצר בלתי נמנע של מנגנוני ההגנה העצמיים של קצינים לא-מקצועיים, המנסים למצוא לגיטימציה לחוסר מקצועיותם ולהצדיקה בעיני עצמם ובעיני אחרים" (עמ' 182-184).

לא רק ש"ממציאים את הגלגל מחדש" הינה שיטה למחזור דרכי עבודה, היא מהווה גם חסם אפקטיבי בפני שינוי אמתי, מהמעלה השנייה, כאשר מתרחש ניסיון ליישמו בארגון. אותם "ממחזרים" עצמם מסווגים שינויים מהמעלה השנייה כ"המצאת הגלגל מחדש", על-מנת לטרפד אותם ולשמור על חלוקת הכוח הקיימת בארגון. הבעיה הזו בולטת במיוחד ברמת המקרו, שבה סובלת המשטרה, מאז תחילת שנות השמונים, מהעדר מדיניות רציפה ושיטתית בפיקוד העליון. הדבר נובע משרשרת של מינויי מפכ"לים בעלי תפיסת עולם קוטבית לאלה של הקודם להם, ששקדו, כמסורת הארגון, "להפוך את הגלגל" ולשנות עד היסוד את מדיניות קודמם בתפקיד.

הערות

* "שינוי מהמעלה הראשונה" הינו שינוי המתרחש בתוך המערכת, כאשר המערכת עצמה אינה משתנה, בעוד ש"שינוי מהמעלה השניה" הוא שינוי במבנה המערכת, בחוקים השולטים בה או במבנה הפנימי שלהם. אחת הטעויות הנפוצות הינה מתן פתרונות סרק, "מהמעלה הראשונה", לבעיות "מהמעלה השניה" (וצלוויק ואח', 1979).

מקורות

  • דרור יחזקאל (טרם פורסם), אסטרטגיה-רבתי לעידן של "בין שלום למלחמה", מערכות. 
  • דרור יחזקאל, פרופ' (29/4-2/5/2001), סדנא בתכנון מדיני בטחוני, המכללה לביטחון לאומי, מעלה החמישה (בכתובים אצל המחבר).
  • ולד עימנואל (1987), קללת הכלים השבורים, הוצאת שוקן/ירושלים ותל-אביב.
  • טוכמן ברברה (1986), מצעד האיוולת, ספרית מעריב, תל-אביב.
  • וצלוויק פ., וויקלונד ג'., פיש ר. (1979), שינוי - עקרונות של יצירת בעיות ושל פתירת בעיות, ספרית הפועלים, תל-אביב.

One thought on “פנחס יחזקאלי: שוב ממציאים את הגלגל במשטרה…

  1. כל מלה בסלע. אבל, התופעה במשטרת ישראל לא מעידה רק על הוותיקים שלא מגלים למפכ"ל על הפרוייקטים הקודמים, אלא גם ובעיקר על המפכ"ל עצמו, שלא עושה עבודת מטה ראויה. או שגם אצלו העיקר זו הכותרת. עבודת המטה נדרשת לא רק כדי לנסות לחזור על הצלחות, אלא גם להפיק לקחים, למשל – מדוע נסגר הפרוייקט הזה בעבר. אבל… המפכ"ל הזה שטחי, שלפן (ראו עניין אל חיראן) ולא רציני. האדם הלא נכון במקום הנכון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *