צוללים בלי 'Happy End'

[בתמונה: יחידת הצוללים הצפונית]

[להזעקת כל יחידות החילוץ, התקשרו 100 מכל מקום]

[בחזרה לדף הבית של חילוץ והצלה בישראל, לחצו כאן]

הטרגדיה של טביעת שלושת הצעירים - איתמר אוחנה, נחמן איטח ולירון כראדי - בכנרת היא הזדמנות להעיף מבט לאחד מתפקידי ההתנדבות הקשים והסיזיפיים ביותר: צוללן באחת משתי יחידות הצוללים המתנדבים, המופעלות על ידי משטרת ישראל ומחובקות על ידי קרן ישראלייף.

בעוד שאחיותיהן - יחידות החילוץ - זוכות, בדרך כלל, להציל חיים; וטרגדיות הן רק חלק מחוויית העבודה של המתנדבים, הרי שכשמתנדבי הצוללים מגיעים אל הדורשים חילוץ, הם כבר אינם בין החיים...

שתי יחידות כאלה קיימות היום, אחת בצפון ואחת בדרום (יחידה שלישית שפעלה בתל אביב נסגרה). היחידה הצפונית בפיקודו של ספי מנצור (בתמונה למטה) עמדה בעיקר העומס של החילוץ האחרון בכינרת, ותוגברה על ידי מתנדבי היחידה הדרומית, בפיקודו של אבי שלם.

קין המבצעים של היחידה הצפונית, חאלד מסאלחה (בתמונה משמאל) הסביר את הפרדוקס שטמון בכינרת:

הכינרת נראית למתבונן מבחוץ שקטה ושלווה, אולם היופי הזה טומן בחובו סכנות, שהולכות וגוברות ככל שהכנרת מתכווצת. בסמוך לחוף המים רדודים, אבל בהמשך יש נפילה לעומק של 6-9 מטרים. עם ירידת המפלס, המתלול התקרב אל החוף, וסכנת הטביעה של מתרחצים רבה יותר.

תופעה נוספת - ומסוכנת אף יותר - היא ה'שרקיה': הרוחות החזקות בכנרת בשעות הצהריים. הגלים בצד המזרחי עשויים להגיע עד לגובה של שני מטרים, ובצד המערבי הרוחות גורמות לסחף עז. זוהי בדרך כלל השעה שבה מתפתחים אירועי החילוץ.

הטעות הקריטית אותה עושים אלה שנסחפים על מזרוני הים, היא כשהם יורדים ממנו, בניסיון לחזור לחוף. כך, הלחץ והמצוקה, גוברים, הזרם חזק מאוד, והנשימה מתקצרת. כאשר הם מתעייפים, נכנעים וצונחים לקרקעית, הם נלכדים בבוץ הטובעני, ונותרים שם. עבודתם של הצוללנים היא לחפש בתוך הבוץ בעבודה סיזיפית וארוכת זמן. פעמים, לוקחת מלאכת איתור הגופות חודשים! הפעם, מציאת הגופות בפרק זמן קצר יחסית התאפשרה בעזרת הסונר שהביא עמו חיל הים, כשהצטרף למבצע חילוץ.

כאשר נמצאות הגופות, וכולנו מאחדים עם המשפחות באבלן, חוזרים המתנדבים לביתם, אבל כל חילוץ כזה יוצר משקע, וההצטברות הולכת וגדלה...

לא פשוט, וראוי להערכה!

הערה: הכותב הוא מנכ"ל עמותת יחידות החילוץ.

[להזעקת כל יחידות החילוץ, התקשרו 100 מכל מקום]

[בחזרה לדף הבית של חילוץ והצלה בישראל, לחצו כאן]

העשרה

  • סרטון תדמית של יחידת צוללים צפון (2016):
  • סרטון תדמית של יחידת צוללים צפון (2013):
 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *