גרשון הכהן: כל משבר טומן בחובו הזדמנויות חדשות

 

[Image processed by CodeCarvings Piczard]

 גרשון הכהןאלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

*  *  *

ר' נחמן מברסלב מספר את סיפורו של יוסף, שנקרא מבית הכלא, כדי לפתור חידה למלך מצרים כך: זו הייתה חידה פשוטה מאוד: שבע פרות שמנות נאכלות על ידי שבע פרות רזות. האם זה אומר שהרעב עומד לבוא?

התשובה נראתה פשוטה כל כך... אם כך, מדוע, לא יכלו כל אנשי מצרים החכמים לא לפתור אותה? רבי נחמן הסביר כי הם אכן נתנו את הפרשנות האמתית לחלום, וכמו כל אדם המקבל בשורה פסימית, הוא חפץ בחוות דעת שנייה.

האסיר זה, יוסף, נקרא להביא חוות דעת נוספת. אבל, הוא הוסיף לאיום גם הזדמנות: כן. מה שאמרו לך נכון לחלוטין. הרעב עומד לבוא, ואני יכול לעוץ לך עצה איך תרוויח מזה: בואו נאסוף את כל האוכל, ונבנה את מרכז המזון של העולם. מכאן, שכל משבר טומן בחובו הזדמנויות חדשות.

[ציורי תנ"ך/ חלומו הראשון של פרעה/ציירה: אהובה קליין (c) שמן על בד]

אז אילו סוגים של הזדמנויות חדשות אנחנו יכולים למצוא במזרח התיכון?

הנטישה האמריקנית עוררה שאיפות הגמוניות אצל רוב הכוחות הגדולים באזור:

  • האיראנים רוצים לחדש את האימפריה וחותרים בהתמדה לרצף טריטוריאלי שיעי, מאיראן ועד לים התיכון.
  • ארדואן מדבר במפורש על החזרת האימפריה העות'ומנית לגדולתה. זה עומד בבסיס מעורבותו העניין שלו במוסול, וגם בבסיס יחסיו עם אבו-מאזן וחמאס.
  • גם סעודיה טוענת שקיבלה בעבר הבטחה בריטית, להיות הח'ליפות, ולהוביל את העולם הערבי ואת המזרח התיכון כולו.

את שיווי המשקל בשיגעון הזה יכול להביא רק זה שמוכן להתחכך בפועל בשטח, וליטול את הסיכונים, כדי להיות מעורב, וכיום, אלה רק הרוסים.

אתן לכם דוגמה להבדלים, בין החשיבה הרוסית לזו האמריקנית. גנרל נאגאטה, מפקד הכוחות המיוחדים של ארה"ב בצפון סוריה, אמר לניו יורק טיימס כי בלי הבנה מוקדמת של הרציונל האמתי של דאעש, לא ניתן להבין גם כיצד לנהוג בהם. הרוסים חושבים אחרת לגמרי. מנקודת מבט אפיסטמולוגית הם חושבים, שסוף מחשבה במעשה תחילה. החיכוך הוא שיוצר ידע רלוונטי. לכן, הם מבקשים להיות קודם חלק מהמערכת האקולוגית, וכך הם לומדים את המתרחש. צורה זו של חשיבה יכולה להיות יעילה מאוד כאשר בוחנים שיווי משקל.

לכן, הרוסים יכולים להיות פוטנציאל להזדמנות באזור. אֵיך? כמובן שהם באים כדי למנוע את ההגמוניה של האמריקאים וליצור הגמוניה חלופית משלהם. אבל בסופו של דבר, למרות שהמטרה העיקרית שלהם שלילית עבורנו, הם יכולים ליצור תנאים לשינוי חיובי  הם מחזיקים היום באותו מפתח שהחזיק שר החוץ האמריקני, הנרי קיסינג'ר ב -1973: את המפתח ליצירת הסדר, המאפשר לצאת מהמלחמה.

כמו האמריקנים אז, הרוסים היום הם הכוח הגמוני היחיד, שיכול לדבר עם כל השחקנים שמביאים כוחות לחזית: עם התורכים, עם האיראנים, עם הסורים, עם ישראל ועם הלבנונים, זה הרבה, וזוהי הזדמנות, ואולי הם יכולים לעזור להביא יציבות.

 

One thought on “גרשון הכהן: כל משבר טומן בחובו הזדמנויות חדשות

  1. מה זה כל גיבובי המילים הללו ? הסיבה היחידה שהרוסים בסוריה היא בשביל שיוכלו להעביר צינור גז מאירן לאירופה. כל הסיפור הוא סיפור של נפט וגז ושליטה על אנרגיה. ארדואן רוצה להמשיך למכור גז לאירופה ולכן הוא לא מעוניין בנוכחות הרוסית. האירנים רוצים להעביר את הגז שלהם דרך סוריה והסעודים מתחרים איתם על צינור משלהם. סוריה נמצא בצומת שבין הצינור האירני לבין הצינור הסעודי ולכן המלחמה שם לא נגמרת. לא קשור לאמפריה, לא קשור לשיעי לא קשור לנעליים ולא קשור למחשבה תחילה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *