אלעד רזניק: האזנות, החלטות מועצת הביטחון וחיות אחרות

[תמונה חופשית שהועלתה על ידי Jessica Spengler לאתר flickr]

בתאריך ה- 23 לדצמבר 2016 בשעה 17:00 התקבלה החלטה 2334 במועצת הביטחון של האו"ם. ההחלטה קבעה שההתנחלויות הישראליות בגדה המערבית ובמזרח ירושלים, אינן חוקיות. בהחלטה תמכו 14 מתוך 155 המדינות החברות במועצת הביטחון, תוך הימנעות של ארצות הברית, אשר נמנעה מלממש את זכות הווטו שלה במועצת הביטחון. להחלטה קדמה דרמה חובקת עולם...

ביום חמישי ה- 22 לדצמבר 2016, הייתה אמורה מועצת הביטחון לדון בהצעת החלטה מצרית, אולם מצרים ברגע האחרון משכה את הצעת ההחלטה שלה. ע"פ דיווח ברויטרס, המצרים החליטו למשוך את הצעת ההחלטה שלהם אחרי שיחה שהם קיבלו מהנשיא הנבחר טראמפ וציוותו (goo.gl/VoKLtF).

ביום שישי ה- 23 לדצמבר 2016 בשעה 17:00, התקבלה החלטה 2234, לאחר שארבע מדינות: ניו זילנד, מלזיה, ונצואלה וסנגל הגישו את ההצעה במקום המצרים.

התהליכים במועצת הביטחון הם תהליכים ארוכי טווח. הם לא מתקבלים על ידי השגרירים עצמם, הללו פועלים ע"פ הוראות ממשלותיהם. הצעה 2334 הסתובבה בנוסחים שונים במסדרונות האו"ם, כשנתיים לפני שהגיעה להצבעה. השגרירים במועצת הביטחון אינם פועלים עצמאית, ולאחר ביטול ההצבעה על ההחלטה המצרית, נזקקו להבהרות ממשלותיהם כיצד לנהוג. הטבלה המצורפת מציגה את הפרשי הזמנים בין וושינגטון די סי, לבירות המדינות שדחפו את הצעת ההחלטה המצרים למחרת:

העולם הנוצרי יצא לחופשת חג המולד וראש השנה האזרחית ביום שישי ה- 23 לחודש. סביר להניח שרוב המשרדים הממשלתיים היו סגורים ביום שישי ה- 23 לחודש, ואנשים עזבו את משרדיהם מוקדם מהצפוי.

במאמץ חובק עולם, הצליחו מחלקת המדינה האמריקאית והבית הלבן לתקשר עם הממשלות השונות בארצות שעמדו לצאת לחופשת חג המולד ביום שישי (שגם כך, הוא יום עבודה קצר למדי) לנהל איתם דיון בנושא הצעת ההחלטה, ולשכנע אותם להגיש את ההחלטה שהמצרים וויתרו עליה...

או ש....

מאחורי הצעד המצרי עמדה הקרבה שבין ממשלת ישראל לנשיא מצרים א-סיסי. מדינת ישראל היא זאת ש'תפרה' את הקשר בין הנשיא הנבחר טראמפ וציוותו והממשל המצרי.

ב- 17 לדצמבר 20166, ביקר ראש המוסד הישראלי את אנשי צוות המעבר של הנשיא הנבחר טראמפ, בניו יורק (ראו כתבת הארץ למטה). התכנית הישראלית לסיכול הצעה 2334 החלה עם הערכת מצב שבוצעה בלשכת רה"מ באפריל-מאי 2016. התכנית הגיעה לשיאה לאחר הבחירות בארה"ב, שנערכו בחודש נובמבר. במהלך מספר שיחות עם אנשי צוות המעבר -שבוצעו בין הבחירות למועד ביקור ראש המוסד במטה טראמפ בניו יורק - נסגרו הפרטים. ההפתעה מכך שאובאמה הצליח למנוע את הצעדים הישראלים מלהתממש, בדרך כל כך מתוחכמת, הייתה גדולה. 

[בתמונה: כתבת הארץ שעסקה בביקור ראש המוסד]

הפרסום של יו"ר וועדת המודיעין ביום חמישי ה- 23 למרץ, על ציתות לצוות המעבר של ממשל טראמפ, מצביע על הסיבה להצלחת ממשל אובמה לקדם את החלטת מועצת הביטחון: הוא הפעיל אמצעי ריגול אחרי ממשלו הנבחר של הנשיא טראמפ. לכן, התכנית הישראלית הייתה חשופה לפניו לפחות 55 ימים לפני מועד ההצבעה המצרית, והממשל הצליח למנף את הזמן ולעצור את התכנית הישראלית. 

הסיפור במערכת הפוליטית האמריקאית הוא, שהאזנות לטראמפ בוצעו כחלק מהאזנות לגורמי חוץ. במידה רבה של סבירות האזנות שבוצעו לרוסים. לא סביר בעיני, שנציגי ממשל טראמפ דיברו עם הרוסים על התכנית הישראלית. מאוד סביר בעיני, שבוצעו בצורה כזו או אחרת האזנות לצוות המעבר של טראמפ, באיזו תואנה? לא ברור. 

הסיפור הזה יהפוך לסיפור גדול יותר מווטרגייט, אם בווטרגייט לקח כשנתיים עד שיצאו הדברים החוצה, השינויים התקשורתיים יקצרו את לוחות הזמנים בפרשה הנוכחית!

   

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *