למדוד את הביורוקרטיה

[בתמונה: כריכת חוברת 'מדד קלות עשיית עסקים' (Doing Business) לשנת 2017, שפרסם הבנק העולמי]

[לקובץ המאמרים, 'הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

כבר בחצי השני של המאה העשרים, היה ברור, שמודל הביורוקרטיה הובריאנית 'חורק', שדרושה מהפכה בחשיבה הניהולית-ארגונית. לכן, המומחים הארגונים חדלו מלהסתפק בביקורת לשמה, והתחילו לחפש הצעות קונקרטיות לרפורמה במבנה הביורוקרטי.

חלק מהצורך לשנות את מבנה הארגון הביורוקרטי למבנה גמיש יותר - שיאפשר התמודדות טובה עם מציאות מורכבת ודינאמית, המשתנה במהירות - היה למסד מדידה של רמת ה'ביורוקרטיזציה' של המינהל הציבורי במדינות השונות.

מדידה בין לאומית

קיימים גופים שונים המודדים אספקטים שונים של רמת הביורוקרטיה באופן השוואתי בין מדינות.

  • הבנק העולמי מפרסם את 'מדד קלות עשיית עסקים' (Doing Business) (ראו כריכת הדו"ח לשנת 2017 בראש הדף). המדד בוחן, עד כמה קל ופשוט להקים עסקים במדינות העולם. על פי מדד זה, ישראל ישראל 'מנתנדדת' מעבר למקום ה-50 (לוי, 2016).
  • ארגון ה- OECD מיסד מנגנון לבדיקת היעילות הרגולטורית של מדינותיו, ופותחו תורות הערכה של השפעות הרגולציה, לבחינת יתרונות-חסרונות ולהגברת האפקטיביות, הן עבור הרשות השלטונית והן עבור המגזר המפוקח והציבור כולו. תהליך זה נקרא RIA - Assessment Impact Regulatory, מ (OECD, no date). על פי מדד זה הגיעה ישראל למקום האחרון בין מדינות הגוש (לוי, 2016).

מדידה בישראל: מדד הביורוקרטיה של איגוד לשכות המסחר וחברת SQ

הגוף שלקח על עצמו את ההובלה במאבק בביורוקרטיה הינו איגוד לשכות המסחר. במסגרת זו, הונהג פרסום קבוע, מאז 2008, של ’מדד הביורוקרטיה’ המבוצע באמצעות חברת המחקר SQ (מערכת ספונסר, 2016),

המדידה נעשית באמצעות סקר טלפוני בקרב מדגם ארצי ומייצג של העסקים בישראל, תוך שמירה על מכסות לפי ענפי הפעילות (מסחר, שירותים ותעשייה) ולפי גודל העסקים. שאלות הסקר נבנו על סולם מילולי בן חמש דרגות, של "כלל לא מרוצה" (1) עד "מאוד מרוצה" (5); אלה תורגמו לסולם של 1 - 10 (מערכת ספונסר, 2016),

לאורך השנים, בלט לטובה משרד התעשייה והמסחר ואילו משרד המשפטים ומערכת בתי המשפט נמצאו, בדרך כלל, במקום האחרון בסולם (מערכת ספונסר, 2016),

[לקובץ המאמרים, 'הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *