אלעד רזניק: הצוות הביטחוני הבכיר בממשל טראמפ מתגבש…

[תמונה חופשית שהועלתה על ידי Kristof לאתר flickr]

בנוסף למזכר הנשיאותי "בניה מחדש של כוחות הצבא האמריקאים" (ראה במאמר: "טראמפ בעקבות רייגן?") כתב הנשיא, דונלד טראמפ, ב- 28 לינואר מזכר נשיאותי נוסף: "ארגון מחדש של המועצה לביטחון לאומי והמועצה לביטחון האומה". המזכר מגדיר מחדש את סמכויות היועץ לביטחון לאומי ותחומי אחריותו, במועצה לביטחון לאומי ובמועצה לביטחון האומה.

על פי המזכר, היועץ לביטחון לאומי, מייקל פלין, יהיה אחראי על צוות שתי המועצות. בראש המועצה לביטחון האומה יעמוד תומאס בוסארט (שהיה הסגן של היועץ לביטחון המולדת בממשל בוש) והמנהל האדמיניסטרטיבי של שתי הוועדות יהיה הג'נרל קית' קלוג שמשמש כיו"ר המטה של המועצה לביטחון לאומי.

הגנ'רל קלוג (3 כוכבים) שימש כמפקדה של הדביזיה המוטסת ה- 822, והיה ראש הממשלה הזמנית מטעם הקואליציה לאחר כיבוש עיראק ב- 2003. קלוג הצטרף לקמפיין של טראמפ במרץ 2016, ושימש כמרכז נושא הביטחון בצוות המעבר, לאחר נצחונו של טראמפ בבחירות.

ב- 26 לאקטובר 2016 כתבו קלוג ופלין לרשת פוקס ביקורת קשה על מתקפת הקואליציה במוסול עם דגש על קביעת המסגרת על ידי ממשל אובאמה:

[בתמונה: מאמרם של קלוג ופלין ברשת פוקס]

השניים הזהירו, שלתכנית ממשל אובאמה יש שלושה כשלים עיקריים:

  1. הממשל לא פיתח תוכנית שליטה ליום שאחרי שחרור מוסול מידי דאע"ש, תוכנית שבה יצוינו אזורי השליטה ונגזרות האחריות של הכוחות השונים המשתתפים במערכה.
  2. הממשל מינף את המערכה על מוסול לצרכים פוליטים, והודיע מספר חודשים מראש על מועד המערכה, דבר שאפשר לדאע"ש להתכונן צבאית: לפרוס מערכי צלפים ומטענים ברחובות מוסול, ולהבריח נכסים מהאזור.
  3. ממשל אובאמה הרשה לכוחות בשליטה איראנית להשתתף במערכת על שחרור מוסול.

המאמר המשיך ומיקד את ביקורתו בממשל אובאמה, באיראן וביעדיה במזרח התיכון באומרו כך: "בשנת 2004, המלך עבדאללה השני מלך ירדן (ראו תמונה משמאל) הזהיר מהרחבת ההשפעה האיראנית ברחבי המזרח התיכון ובמיוחד בעיראק. האזהרה של המלך מאז הפכה למציאות בעזרת מדיניות החוץ הכושלת של מזכירת המדינה קלינטון והעדר מנהיגות מצידו של ממשל אובאמה. היום הסהר האיראני מהווה איום ממשי, לא רק על בני בריתנו הסונים בדגש למצרים וירדן אלא גם איום ישיר על האינטרס הביטחוני הלאומי של ארה"ב".

[התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי World Economic Forum. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 2.0] 

פלין - שהיה קצין המודיעין של Centcom, בין 2006 ל- 2007 - אייש חלק מהמשרות במטה המועצה לביטחון לאומי עם פורשי צבא אחרים ששירתו עמו בפיקוד המרכז ובמנהל המודיעין הלאומי.

מנהל דסק המזרח התיכון בצוות המועצה לביטחון לאומי הוא הקולנל דרק הארווי, שהיה סגנו בפועל של פלין בפיקוד המרכז לעיראק, לסוריה ולאפגניסטן.

בפנטגון , שר ההגנה, ג'יימס מאטיס, השתמש בסמכותו בכדי לבחור את צוות הניהול הבכיר של משרד ההגנה. בהוראתו של מאטיס, הוארכה כהונתו של רוברט וורק כסגנו בשבעה חודשים (בניגוד לרצון הבית הלבן). סגנו של מזכיר ההגנה אחראי על ניהול כלל הביורוקרטיה והחלק האזרחי במשרד ההגנה.

וורק, שרת כ 27 שנה במארינס והשתחרר כאל"מ. הוא הצטרף - עם בחירתו של אובאמה ב- 2008 - לציוותו, ושימש כמרכז נושא הצי בצוות המעבר. עם השבעתו של אובאמה לתפקידו בשנת 2009 מונה לשמש כסגנו של שר הימייה, תפקיד בו החזיק עד 2013.

בשנת 2013 מונה לראש המכון לחקר המערכה העתידנית (Third Offset Strategy) ועסק בין השאר באיומים א-סימטרים מצד סין ואיראן. בשנת 2014 מונה לתפקידו הנוכחי.

אורך כהונתו של וורק בממשל אובאמה היווה מקור לדאגה לבית הלבן. ביומו הראשון בתפקיד - ב-23 לינואר - מינה מאטיס את האדמירל קרייג פאלר כיועצו הצבאי, ואת האדמירל קווין סוויני כראש המטה שלו. מינוי שני קציני צי מעיד, בין השאר, על סדר הקדימויות של מזכיר ההגנה החדש, בדגש על התעבורה המסחרית בים סין הדרומי ומייצרי הורמוז.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *