פנחס יחזקאלי: 'מפעל הזבל' של השוטרים המתפטרים במשטרה

הר הזבל של המשטרה

[מפעל הזבל של המשטרה... התמונה המקורית היא חופשית, והועלתה על ידי Brad Perkins לאתר flickr]

[לקובץ המאמרים על קליטה והשתלבות של עובדים חדשים, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים, 'הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן]

המאמר הזה מוקדש בהערכה רבה למיה ויינשטיין, שיודעת למה!

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

'מפעל הזבל של הארגון' הוא כינוי למכלול פעולות הסרק המבוזבזות של ארגון, שאינן מייצרות ערך: כשלים ונפל בפס הייצור; בזבוז בחומר, באנרגיה, בזמן, במקום, ובמאמצים פקידותיים וניהוליים.

ארגונים בריאים נאבקים בתופעה הזו של 'מפעל הזבל' עד חורמה. על כן, 'מפעל זבל' גדול במיוחד מאפיין ארגונים שאיבדו את דרכם. למשל, כאלה הסובלים ממה שמכונה שלטון הביורוקרטיה ושלטון הנהלים. הארגון שורף אנטרופיה רבה על פעולות סרק ומכלה את משאביו.

רוני אלשיך מנהל מיומן. כיוון שהמושג שלטון הביורוקרטיה ושלטון הנהלים מתאר בדיוק רב את מצבה הארגוני המדויק של משטרת ישראל, אני מניח שאחת מפעולותיו הראשונות היה תיעוד המוקדים של מפעל הזבל המשטרתי. 

פנחס יחזקאלי - מפעל זבל גדול מאפיין ארגונים חולים

גילה גזיאל

אחת הערימות הגדולות ביותר של 'זבל ארגוני' מצויות בחצרה של ראש אגף משאבי אנוש במשטרה, ניצבת גילה גזיאל (ראו תמונה משמאל; המקור: אתר המשטרה); והיא ממוקדת בסוגיית הקליטה - או ליתר דיוק - אי הקליטה של שוטרים חדשים במשטרה:

כחמש מאות שוטרי סיור עוזבים מידי שנה את משטרת ישראל. אלה שוטרים בשנותיהם הראשונות במשטרה. שוטרים שהושקעו בהם ממון ומאמצים רבים בהכשרות, והכל לטמיון.

אחד התחומים החשובים לארגונים בתחום משאבי אנוש הוא קליטה נכונה ומהירה של עובדים חדשים; והיטמעותם במבנים החברתיים - הלא פורמליים - של החברה. במהלך הזמן הזה החברה משקיעה בעובד הרבה מעבר לתפוקה שהיא עשויה להפיק ממנו. פעמים, קליטתו אינה עולה יפה והוא נפלט.

הזמן הנדרש לקליטתו של עובד קרוי זמן 'הבשלה' של עובד חדש (Time to Value Generation או: Time to Integration). הוא מוגדר כ"זמן הדרוש לעובד חדש להתאקלם ולהפיק ערך כמו יתר עובדי הארגון". רק שבמהלך ההבשלה המשטרתית, יותר מידי פרות נושרים מהעץ בגלל מחלה, טרם הבשלתם...

[לקובץ המאמרים על קליטה והשתלבות של עובדים חדשים, לחצו כאן]

[בתמונה: דווקא הטובים נושרים... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Ervins Strauhmanis לאתר flickr]

למה הם עוזבים?

ההסבר השגור בדרך כלל בפי אנשי משאבי אנוש במשטרה הוא, ששיטור הוא מקצוע מפרך, ואלה שאינם מתאימים לעומס, נוטשים. נכון? לא נכון! מה, הוא לא מפרך עבור אלא שנשארו? הם אוהבים לעבוד שלדי ולעלות לתגבורים בירושלים? הם אוהבים את המשכורת ואת התנאים? את ה'בליץ' הציבורי עליהם? את חוסר הגיבוי של המפקדים?

מבחן הקליטה האמתי של שוטר, הוא מבחן התרבות הארגונית. צעירים, בוגרי צבא בדר"כ, שהוחדרו בהם עד אז ערכים, נאלצים להסתגל לתרבות בעייתית המקדשת שקר וחיפוי על מעשים שמקומם לא יכירם בארגון מתוקן, קל וחומר ארגון אוכף חוק. מבחן הכניסה הזה הוא אכזרי. מי שלא מתאים נפלט. אני יכול להפגיש כל קורא שיחפוץ בכך עם חלק מאותם נפלטים: הם איכותיים, ערכיים... הפסד נטו למשטרה!

אראלה שדמי על תרבות ארגונית

הנה לכם הפרדוקס בהתגלמותו:

  • מי שנפלט איננו מי שלא מתאים, או מי שלא עמד בעומס, אלא מי שלא הסכים לעמוד בדרישות התרבות הארגונית... מי שאינו מתאים לתרבות השקר והחיפוי... מי שאינו מסתגל לכפל המילים והמשמעויות; משמע, אותם שוטרים, שאזרחים היו רוצים לפגוש בהם, עוזבים... אותם קצינים - בכל דרגי הפיקוד - שהיינו רוצים לראות במשטרה!

אז מי נשאר?

נשארים שני סוגים של שוטרים:

  • המיעוט, הנגוע בסטייה ובשחיתות, שהגיעו למשטרה מתוך הצורך להגדיל את עוצמתם האישית, שגורמת את הנזק הגדול כל כך לאמון הציבור וללגיטימציה של המשטרה;
  • והרוב, שוויתר על ערכיו, התאהב בארגון והתמסר לתרבותו הארגונית. הוא רואה הכל ושותק, ולכן, גם מאפשר זאת ומהווה שותף מלא!

"ועדת קנאפף" (The Knapp Commission, 1973) - שמונתה ב - 1971, לחקור, בין היתר, את השחיתות המשטרתית בניו-יורק - טבעה את הכינויים לשני סוגי השוטרים הללו, המקובלת כיום בספרות המקצועית:

  • שוטרים "אוכלי בשר" (“Meat Eaters”)שמבצעים את מעשי השחיתות;
  • שוטרים "אוכלי עשב" (“Grass Eaters”), המחפים עליהם בשל קוד הנאמנות, המהווה מרכיב חשוב בתרבות השוטרים.

[להרחבת המושג 'פרדוקס', לחצו כאן]

פנחס יחזקאלי - שוטרים נפלטים כי אינם מסתגלים לתרבות

כך נתקעת משטרת ישראל עם שוטרים בעייתיים (סוד גלוי הוא, שכמות גדולה יחסית של שוטרים - בעיקר בתחומי הסיור והבילוש - אינם מתאימים לתפקידם...); ועם האחרים, שהחליטו להשלים עם המצב ולתת לגרועים שביניהם להוביל.

זו נקודת פתיחה גרועה מאוד לשינוי ארגוני, שמן הסתם, כבר לא יבוא בשנים הקרובות...

[לקובץ המאמרים על קליטה והשתלבות של עובדים חדשים, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים, 'הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

19 thoughts on “פנחס יחזקאלי: 'מפעל הזבל' של השוטרים המתפטרים במשטרה

  1. אני לא מצליח להבין למה רושמים על השוטר שתקף באכזריות וחירף וגידף בצורה של שפת עבריינים במוסד סגור קבוצה של אנשים בירושליים "השוטר המכה"!!!!!
    זה לא שוטר מכה כלל וכלל.שוטר מכה לדעתי זה אחד שהעיף סטירה לאדם כתגובה לחירוף או ניסיון תקיפה של אותו אדם.
    מה שרואים כאן זה שוטר שתוקף באכזריות עם נגיחה בזוית ראש כלפי מרכז הפנים של נהג המשאית בכל כוחו וכן אגרופים ובעיטות .זה לא מכות זה תקיפה חמור ולפי דעתי צריך להפסיק לכתוב השוטר המכה ולכתוב"השוטר שתקף באכזריות"
    כמו כן לא חייב רק לראות את הסרטון של השוטר שתקף באכזריות אפשר גם רק לשמוע את הMP3 "אני יזיין …אני יזיין אני יזיין ….בני שרמוטות אימהשלכם…אימאשלכם…בני שרמוטות יזיין ……"כאן שומעים אדם בשפת דיבור שאפילו במוסדות סגורים לנוער עבריין לא משתמשים בכזאת שפה נאלחת ברברית וחסרת מקום בין בני חירות!!!!!!!!!
    ואני שואל איך זה שאותו שוטר שתוקף באכזריות קבוצה של בני אדם ומחרף ומגדף את אימהות אותם האנשים ובכלל אותם באיומי אונס !!!איך אותו בהמה עדיין חפשי ????????!!!!ובכלל גם חבריו שהיו לידו !!!!
    כמו כן אין לי שום ספק ולו קל שבקלים שאותו בהמה גסה עומד לשלם המון המון כסף פיצויים וגם יישב בכלא .אין לי ספק בכך!!!ואני שואל למה אני ממס ההכנסה שאני משלם אמור לשלם את הפיצויים של החזיר הבהמה הגסה הזאתי!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  2. חמאס , חיזבאללה , דאעש , קן צפעונים , משטרררעת ישראל !
    הכיצד התמלאו שורות המשטרררע באוסף חורעני , סדיסטי , עבריינים חסרי בינה , וסוטי מין סדרתיים שפלים שהפכו את השורות לשורעות ? ? ?
    הכיצד הפכה המשטרררע לגוף זדון בוגדני , בזוי , אפל , דמוני , שמאוס על האזרחים ?
    משטרררע מזוהמת שנמנעת מלהתמודד עם עבריינים אמיתיים משתפת עימם פעולה ומטרידה אזרחים הגונים !
    משטרררע שיותר בזויה מביב שופכין של דיר חזירים !
    משטרררע שתופרת תיקים לאזרחים הגונים ומאיימת על אזרחים ישרים לבל יתלוננו כנגד עבריינים !
    אחד שגם יודע , מהכרות אישית עם צחנת השכונות המאוסה המזוהמת בזויה והרקובה דרום ת-א , עם מפקדים בזויים , שם מקובל לקבל שוחד מעבריינים ולשתף עימם פעולה כנגד אזרחים הגונים ושומרי חוק או יותר נכון העבריינים הם שבעצם מנהלים את התחנה ! ! !

  3. עו"ד פיני פישלר:
    מילת תודה. מאמרך על מפעל הזבל הוא מאלף, קצר וקולע. כל מילה בסלע. רק שתי הערות. 1. לא מפעל אלא קונגלומרט. 2. רק בגלל תוכן המאמר ומסקנותיו יש להקים ועדת חקירה ממלכתית.

  4. Sara Konforty:
    אני פשוט סומכת עליך פיני שלא היית כותב מאמר שכזה אם לא היית בטוח בכך. איזו פצצה זרקת כאן, וואוהו, והאמת היא שאני בטוחה שאפשר למצוא מצב שכזה זאת גם בגופים רבים לצערי

  5. קרא חוברת לואי דה פינס. זה לא מפעל זבל זה קונגלומרט של זבל מושחת. תתעורר

  6. מישאל עידן:
    האמת יותר פשוטה ! השכר העלוב ,המשמרות הארוכות חוסר תגמול ולעתים מפקדים שאינם מתאימים.התנאים של היום צעיר יכול לעבוד במקומות עבודה אחרים בהם מציעים תנאי שכר טובים יותר,היום צעירים מעדיפים לעבוד ברשות הכבאות מאשר במשטרה (ראה מספר המועמדים לגיוס ברשות הכבאות בייחס למתקבלים)

  7. כל מי שידבר עם העוזבים, ולא ישער השערות, יגלה שהשכר הנמוך, שעות העבודה הרבות ויחס החברה הם פרמטרים חוזרים בכל הסיפורים. היתקלות בנורמות פסולות וקבלתן או דחייתן לא יתרחשו בשלב כה מוקדם.

  8. רציתי להיכנס ולהגיב לך לתוכן המאמר אבל בתור נצ״מ לשעבר במשטרה ציפיתי לקצת יותר רצינות בכתבה שלך ובטח מאחד שמרצה באוניברסיטה, היית נצ״מ במשטרה משמע לפחות 20 שנה בשירות ומכאן אני מניח שגם אתה מושחת וגם אתה חיפת על חברייך וככה התקדמת כי לפי דברייך רק מושחתים ושוטרים וקצינים סורחים שורדים במשטרה!!! אתה דוגמא טובה לאדם שיורק לבאר שממנו הוא שתה לרוויה במשך שנים רבות וטובות!!! להזכירך אתה מקבל במה ומרצה היום באוניברסיטה גם בגלל שירותך במשטרה! שוטרים חדשים עוזבים כי השכר נמוך, כי הפנסיה כבר לא תקציבית, כי להיות שוטר היום זה להיות שק חבטות של הציבור ויש עוד מספר גורמים שאני מוכן לשבת מולך ולפרט, ועוד דבר אולי אם היית דואג לשינוי ולא לקידום שלך השינוי במשטרה היה מתחיל מזמן ולא רק עכשיו. בהצלחה באזרחות!!!

  9. סתם לצורך הדיון וגם אם נשמעת ביקורת הרי שהיא ביקורת בונה כמובן,

    1. המאמר שלך כתוב בהחלט בשפה גבוהה המתאימה למאמר אקדמי מהמדרגה הראשונה.. אבל.. הוא נתמך במשהו? נערכו מחקרים אמפירים בארץ המוכיחים את טענותיך? האם לא יהיה זה בבחינת הוצאת דיבת השוטרים בארץ אם אין מחקרים כאלו?

    2. ניכר שכתיבה בשפה גבוהה היא מלאכה השגורה היטב על ידך. היטבת לנסח, לשבץ מילים גבוהות במקומות הנכונים, להנעים את הקריאה לקורא עד אשר קריאת המאמר גורמת לקורא הממוצע להזדהות באופן מוחלט עם המאמר כאשר תשומת ליבו נתונה ליופי הכתיבה ולחן המילים אך לצערי אינה נתונה לתוכנן או יותר נכון לבדיקת אמיתותן.
    הנחת הרבה הנחות אשר הצגת אותן כעובדות וכאמיתות חתומות מבלי שהבאת ולו ראיה או מחקר אחד התומכים בעמדתך.
    אם תאמר שמדובר במאמר דעה הרי שלא ראיתי את המילים "לעניות דעתי,לטעמי" ואף לא ציינת שמאמר זה הוא מאמר דעה דבר הנחוץ כל כך.

    3. האם ניתן להשוות בין ערכי הצבא לערכי המשטרה? האם אלו בכלל אמורים להיות אותם ערכים? על מה אתה נסמך כשאתה קובע שהצבא ערכי יותר? האם ניתן לבצע השוואה כזו? אם יש לך תימוכין לכך היית שמח לקבל מראי מקום. כמובן שישנם ערכי מוסר בסיסיים הדרושים גם בצבא וגם במשטרה אך הם דרושים לכל ארגון ולכל אדם באשר הוא אדם.

    4. אביא רק דוגמא אחת (מיני רבות) מתוך המאמר ואפריך אותה. טענת שצעירים המסיימים צבא לאחר שספגו שם ערכים (אני מניח שהתכוונת למכלול ערכים ראויים לפי הקשר הדברים), מתגייסים למשטרה ונחשפים לתרבות של שקר וחיפוי, לא יכולים לעמוד בזה ולכן נפלטים. האם בדקת מה ממוצע הגיל בגיוס למשטרה? אני סבור שלא היות וממוצע הגילאים ממש אינו עומד על גיל 21, גיל השחרור מצה"ל, ממוצע הגילאים גבוה בכמה שנים טובות (לצערי). האם עדיין יש משמעות לערכים שספגו בצה"ל?? (וזאת כמובן מבלי לדבר בכלל על אילו ערכים ספגו בצה"ל). טענת שהראויים נפלטים – עשית בדיקה מדגמית? מחקר? בדיקה? ראיונות? מהיכן אתה יודע שדווקא הראויים נפלטים??? הוכחה אמפירית כלשהי? טענת שמשטרת ישראל נגועה בתרבות חיפוי ושקר, הוכחות כלשהן שמדובר בתרבות ארגונית? בוודאי שישנם עשבים שוטים כמו בכל ארגון, אך האם מדובר בתרבות ארגונית?? שוב, הוכחות??? מחקרים??

    5. מצב כמו שאדוני מתאר הוא מצב שלבטח לא יכול לקרות ביום אחד.. זה תהליך שלוקח שנים רבות, אם אינני טועה כבודו שירת במשטרת ישראל שנים לא מועטות ואף הגיע לדרגת ניצב משנה – דרגה מכובדת מאוד לכל הדעות ששכרה השמן בצידה.
    האם אדוני בתקופת כהונתו כקצין בכיר במשטרת ישראל היה מ"מלחכי העשב" או מ"מלחכי הבשר"?? סתם חשוב לי לדעת.. שהרי גם אם היית ממלחכי הבשר (משכורת של ניצב משנה ללא ספק היא בשר שמן) משמע שהיית נגוע בתרבות השקר והחיפוי באקטיביות.. למה אנחנו צריכים להאמין לך עכשיו? וגם אם היית ממלחכי העשב (שפשוט העלמת עין מהזוועות הקורות במשטרת ישראל) הרי שגיבוב המילים היפות וצירופן למשפטים גבוהים במאמרך אינם אלא נסיון להשקיט את מצפונך? או שמא למצוא חן בעיני קהל כזה או אחר?

    6. אספק לך הסבר פשוט יותר לסיבת הנשירה מהמשטרה בשנים הראשונות,
    עבודה במשמרות קשה אך נסבלת, עבודה שבתות חגים ולילות קשה אך נסבלת, עבודה מול כל תחלואי החברה הישראלית קשה אך נסבלת, עבודה והיתקלות יומיומית עם המיץ של הזבל בחברה הישראלית קשה אך נסבלת, עבודה תוך סיכון עצמי תמידי על מנת לשמור על חייו ואפילו רכושו של האחר קשה אך נסבלת, ההבנה כי אזרח רואה בך את נציג המדינה, האדם שכל הפתרונות נמצאים בידיים שלו, תולה בך את יהבו, סומך עליך ואתה נדרש לעמוד בציפיות גם כשאין לך פתרונות כלל, שלמרות שאתה נציג המדינה לא תמיד המדינה נותנת לך את הכלים לבצע את עבודתך, עבודה במתווה כזה קשה אך נסבלת. העובדה שהמשכורת אינה מאפשרת לך לחיות בכבוד, לשלם משכנתא, לחיות חיי רווחה במדינה וזאת על אף העבודה הכל כך קשה ותובענית שאתה מבצע.. גם ידיעת עובדה זו קשה אך נסבלת.
    אך העובדה, החשובה מכל, שלמרות כל שעברת וכל שאתה עובר, ההקרבה היומיומית שלך בעוד אתה שם את ערכי המדינה, טובת האזרחים שאינך מכיר מעל טובת משפחתך (שלעיתים קרובות מתפרקת בשל כך) ובסופו של דבר מגיע אדוני, או כל אדון אחר, מבטל במחי יד את כל שהשקעת וכל שעשית את כל שהקרבת ומקריב וטוען שאתה מלחך בשר או במקרה הטוב מלחך עשב זו עובדה שאינה נסבלת.

    7. אני כותב בצורה הברורה ביותר! אינני מלחך עשב ואינני מלחך בשר! אני קצין משטרה שגאה ללבוש את מדי משטרת ישראל, אני גאה שיש לי את הזכות לענוד את דגל המדינה המתנוסס על כתפי!
    אני גאה שזכיתי להציל לא פעם את חייהם (ורכושם) של אזרחי מדינת ישראל למרות שחלקם כפויי טובה. עשיתי ואמשיך לעשות הרבה מעבר לנדרש ממני על מנת להשלים את תכלית תפקידי ושליחותי!

    8. אמשיך לבצע את עבודתי כאשר אני מתעלם התעלמות מוחלטת ממאמרים שכסותם נאה אך תוכנם ריק שלא לומר שקרי.

    מאחל לך שתמשיך ללחך בהנאה את משכורת 'ניצב המשנה בדימוס' שלך שקיבלת לאחר שנים רבות של ליחוך עשב או בשר (כדבריך כמובן).

    • יקירי
      גם אני קצין משטרה וכמוך גאה ללבוש את המדים ולעשות את עבודתי. לצערי תרבות השקר והטיוח נפוצות מידי בארגון שלנו.
      כמונו יש אנשים טובים במשטרה שאינם אוכלי בשר או מלחכי עשב אלא אנשים טובים וישרים שעושים מלאכתם נאמנה מתוך שליחות. חבל שיש מיעוט של מושחתים שמורידים את ערכנו בעיני הציבור.
      תרשה לי להאשים גם את התקשורת שעטה על כל מושחת כזה במקום להאדיר כל שוטר וקצין שעושים מלאכתם נאמנה

    • מי בדיוק יכול לבצע מחקרים אמינים ולהציג תוצאות מחקרים אמינות המשטרה או גורם חיצוני בלתי תלוי שיהיה חייב ליהיזון מנתוניםשינתנו על ידי המשטרה שכידוע אפשר להטות לכאן או לכאן

  10. Dovi Yung
    מה כוונת המאמר? הוא לא מבוסס על נתונים.האם בדקת את השוטרים הצעירים ואת מניע עזיבתם.אתה בטוח שמדובר בהלם תרבות כי הם נכנסו לעולם של שקר וטיוח???? ואולי הסיבה העיקרית היא הפנסיה הצוברת? אולי דרגת שכר נמוכה יחסית להשקעה? וההשוואה שלך בין הצבא למשטרה מתבססת על איזה קווי אופי ארגוני משותפים? הצבא נקי? המשטרה מזוהמת?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *