ורק לאזרחים לא נשאר…

שחיתות 6

[תמונה חופשית שהועלתה על ידי Democracy Chronicles לאתר flickr]

[לריכוז המאמרים על על שחיתות שלטונית ואחרת, באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

איך הייתם מגדירים איש ציבור שבמסגרת עבודתו, מקבל כסף כדי לשנות את החלטתו המקצועית? לפי הספרות המקצועית מגדר מעשה זה כשחיתות שלטונית...

שחיתות שלטונית (Government Corruption) מוגדרת כמעשה או כמחדל של איש ציבור (עובד ציבור או נבחר ציבור), המנצל לרעה את תפקידו ומעמדו, פועל בניגוד לנורמות המקובלות בחברה, במטרה להשיג רווח כלשהו שאיננו קשור להגדרת תפקידו.

על מנת להבטיח את העברת תקציב המדינה, חילק השבוע משרד האוצר 600 מליון ש"ח, "דמי העברת תקציב", לחברי כנסת "חשובים" ו"בעייתים" (משמע, לבעלי העוצמה שבכנסת) על מנת שייאותו ברוב טובם למלא את חובתם הפרלמנטרית ולהצביע לפי המשמעת הקואליציונית, שבלעדיה אין משילות תקינה.

האם מתן כסף למישהו שהחליט להצביע בדרך מסוימת כדי שישנה את החלטתו, או שמתנה את הצבעתו בכסף היא שחיתות? חד משמעית! גם מצד המקבל וגם מצד הנותן. הכספים אמנם מסומנים ומועברים לארגונים מסוימים, אבל למרות הניסיונות לייצר שקיפות, התחום הזה הוא שטח אפור מלא במוקשים...

כך לדוגמה קיבל יו"ר הכנסת, יורי אדלשטיין 38 מליון ש"ח למקוואות, ליד ושם ול"קשרים רוחניים". מה לתפקיד יו"ר הכנסת ולכל אלה? ומה מסתתר מאחורי המושג המעורפל (בכוונה) "שקרים רוחניים"? ח"כ מיקי זוהר, יו"ר הקואליציה בוועדת הכספים קיבל 37 מליון ש"ח לביטחון יהודה ושומרון, ולמרכז להעצמה יהודית. האם תפקידו בוועדת הכספים הוא שלם מתקציבו את הוצאות הביטחון ביהודה ושומרון?

שחיתות? לפי ההגדרה, חד משמעית כן! האם תפעל המשטרה עכשיו על מנת למצות עימם את הדין, וגם כדי למנוע מצב, שתיווצרנה שחיתויות נוספות בתגובת שרשרת, נוסח "שמור לי ואשמור לך", העסקת מקורבים בתגובה לכך שחבר הכנסת ולא הרשות המוסמכת היה זה שהעביר את הכסף? חחח... המעשה הזה נעשה בברכת היועץ המשפטי לממשלה!

אם זו שחיתות אז למה זה "כשר"? כי הכנסת היא הקובעת מהי שחיתות ומהו מעשה לגיטימי. החתול שומר על השמנת...

11659500_10153426778664699_5446370913893354192_n

[כרזה שפורסמה באינטרנט ב- 2014]

ה"חתול" הזה כזכור, רק לפני שבוע העלה לעצמו את שכרו כתגמול על העבודה הטובה שהוא מבצע. למה? פשוט כי הוא יכול...

שכר חברי הכנסת במדינות העולם

המעשה הזה מושחת גם כיוון שהוא מערבב בין הרשות המבצעת והמחוקקת: חברי כנסת תפקידם לחוקק. לא להתחפש לרשות המבצעת וכשהם מצוידים במיליונים, להרעיף אותם על ארגונים שהם חפצים ביקרם.

וגם, האמנם כל זה מתבצע לשם שמים? האם לא יקבלו בתמורה מאומה? הכל אידיאולוגיה יוקדת ודבקות במשימה? - תלוי כמובן לאיזו משימה מתכוונים...

אחת התיאוריות הנאיביות והיפות במדעי אכיפת החוק היא ה- אבוליסיוניזם. היא דורשת לבטל את הענישה הפלילית, מאחר ובצורתה כיום יוצרת יותר בעיות חברתיות מאשר שהיא פותרת. על כן, היא מוסד מנוון ומיותר, שמפלה באופן מובנה בין החזקים לחלשים, שהרי, רק לעתים רחוקות מוגדרות פעולותיהם של החזקים כפשע, וגם אז, יחס המערכת אליהן סלחני ומתעלם... אודה על האמת, ברגעים שכאלה, מתחשק לי מאוד להיות נאיבי ו"יפה נפש"...

ולמרות שהכלב ינבח והעגלה נוע תנוע, נזכור כולנו כי "הדג תמיד מסריח מהראש". יש לאדונים היקרים הללו בירושלים חלק מהותי בהשחתה של המדינה; ושל מוסדות הממשל שלה; ושל נורמות החשיבה והפעולה של אזרחים ומנהיגים כאחד.

שחיתות 5

[תמונה חופשית שהועלתה על ידי Control Arms לאתר flickr]

הקרקס העצוב הזה ייפסק רק שתשתנה שיטת בחירת חברי הכנסת הנוכחית, ונעבור לשיטה שבה כל חבר כנסת ייבחר באזורו, ישירות על ידי אזרחים, ויהיה מחויב באחריותיות כלפיהם.

[לריכוז המאמרים על על שחיתות שלטונית ואחרת, באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *