יאיר רגב: צדק פרוצדורלי

 

צדק פרוצדורלי (2)

יאיר רגב

עו"ד יאיר רגב הוא קצין משטרה בגמלאות, שמילא תפקידים רבים במערך החקירות והמודיעין. בין היתר שימש כעוזר לראש האגף לחקירות ולמודיעין, ראש מפלג חקירות כלכליות וביטחוניות ביאחב"ל, ראש לשכת החקירות במרחב השפלה ועוד.

רגב ניהל מספר רב של חקירות - בישראל ובחו"ל - כנגד ארגוני הפשיעה - הפעילים בישראל, ופענח מקרי שוד ורצח רבים.

הוא משמש כיום כעורך דין פרטי (משרד עורכי-דין‏ יאיר רגב ושות'); וכמרצה בסוגיות של חוק ופשיעה.

*  *  *

תיאורית ה'צדק הפרוצדורלי' (Procedural Justice) - שפותחה על ידי הפילוסוף האמריקאי ג'ון רולס ב-1971 - היא אסטרטגיה ללחימה בפשיעה. היא שואפת לצמצם את חוסר האמון של הציבור במערכת המשפט על ידי מתן הזדמנות לאזרחים להשמיע את קולם ולהבין את הליכי קבלת ההחלטות של שוטרים ושופטים.

התיאורייה מעודדת שקיפות, ובהתאם לכך, קוראת לשוטרים להסביר לאזרחים את החלטותיהם בזמן אמת, ולפעול להרגעת הרוחות, גם אם שיחות אלו דורשות זמן רב.

שופטים שבוחרים לנהל את בתי המשפט שלהם בהתאם לעקרונות אלו, מבקשים מנאשמים לספר את סיפורם האישי ואת הסיבות שהביאו אותם לעבור על החוק, ואף משוחחים איתם על דרכים לתקן את מצבם. ההנחה במרכז התיאוריה היא כי האמונה של האזרחים בצדק ובהגינות החלטות המשטרה ובתי המשפט, חשובה לא פחות מהגינות וצדק בפועל.

"כוחות שיטור בערים אוקלנד ושיקאגו נדרשים לפעול על פי עקרונות הצדק הפרוצדורלי. בריאיון לרדיו הציבורי הלאומי (NPR) בארה"ב בשבוע שעבר, סיפר השוטר קייל היי מאוקלנד, כי הוא מנסה להרגיע עימותים המתעוררים בעת מעצרים, ונמנע מלהחמיר קנסות המוטלים על אזרחים מתחצפים או כאלו המוחים על קנסות שקיבלו, כפי שהיה נהוג בעבר.

בריאיון סיפר השוטר כי ראה יום אחד צעיר אפרו־אמריקאי אוחז אקדח רודף אחרי צעיר נוסף. לאחר מרדף ובירור זהיר, התברר להיי כי שני הצעירים הם אחים וכי האקדח הוא אקדח צעצוע. היי נשאר בזירת האירוע כדי לשוחח עם אמם של הצעירים ולמזער את טראומת המרדף והמעצר. "אחרי שהכל נגמר, כולנו התכנסנו במעגל. זה הזמן ליישם צדק פרוצדורלי – לומר להם: תשמעו, תודה שהאזנתם להוראות שלי. אני מעריך את זה שהגענו להסכמה וככה המצב לא הידרדר"."

מקורות והעשרה

One thought on “יאיר רגב: צדק פרוצדורלי

  1. יאיר, אני מתפלא על הדוגמא של השוטר היי שבכתבה. שני צעירים רודםים עם אקדח צעצוע אחד אחרי השני. נו, באמת… אתה הרי מכיר את אופי העבריינות האלימה פה בארץ. צעצועים זה לא.
    את העקרון " הפרוצדורלי" אני מאמץ, אבל תצטרך למצוא דוגמא טובה יותר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *