פנחס יחזקאלי: קריסת הרשת של הפועל באר שבע…

אלונה ברקת ואלישע לוי

[תמונת אלונה ברקת מתוך פייסבוק; תמונת אלישע לוי צולמה/הוכנה על ידי טל לוי]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

איך קבוצה מלוכדת, מגובשת ויציבה, ששמרה על מקומה בצמרת לאורך כל העונה חוטפת עשרה שערים בתוך עשרה ימים?

קבוצה של ספורט תחרותי היא רשת שמרכיביה מחוברים בקשרי גומלין. הרשת הזו היא התוצאה המצרפית של הרשת המקצועית והרשת המנטלית של הקבוצה. לארגונים שונים יש מבנה שונה של רשתות בתחומים שונים (ברבאשי, 2004, ע' 19).

קבוצת כדור רגל יכולה להכיל מבנה שונה של רשתות בתחומים שונים בהם ניתן להגדיר רשת: התחום המקצועי, תחום היחסים הבינאישיים, התחום המנטלי וכדומה. כל הרשתות הללו מתלכדות לרשת מצרפית אחת המבטאת, בין היתר, את מידת החוסן של הקבוצה. מידת החוסן של כל רשת כזאת היא פועל יוצא של המבנה שלה. ככל שהיא ריכוזית יותר, פגיעה ברכזת שלה עלולה להיות זרז הגורם לקצר כללי במערכת (הרשת השמאלית בתרשים למעלה).

פגיעות של רשתות

[מתוך: ברבאשי, 2004, ע' 195]

התופעה הזו מוכרת בארגונים בעת פיטורין. אדם מפוטר בלי הבנה של מיקומו האמתי בארגון, שלעתים הוא סמוי מן העין (הוא לא צריך לבלוט או להצטיין על מנת להיות גורם מקשר בין קליקות שונות ברשת). מיד אחרי הפיטורין מוצף הארגון בסדרת תקלות הנוחתות על שולחן המנכ"ל, מבלי שתהיה להן סיבה נראית לעין, פשוט מפני שמרכיב חיוני בתהליך הוסר מהרשת.

כך ללא ספק קרה גם בפועל באר שבע. בדיעבד נראה כי ברשת המנטלית של הקבוצה שיחק אלישע לוי תפקיד קריטי. לכן, די היה בגלי ההדף שיצר ה"פיצוץ" של איזי שרצקי בקרית שמונה על מנת להקריס את המבנה המנטלי של הפועל באר שבע, דווקא ברגעי המבחן הקריטיים של "סוף המירוץ".

אבחון וניתוח רשתי תקופתי בקבוצות ספורט תחרותי מאפשר הערכה של סיכונים מתהווים עוד בזמן התהוותם, ומונע פעולות המתבררות בדיעבד כבעיה משמעותית לקבוצה; ולהפך: הוא מאפשר למצוא את החיבורים הנכונים על מנת להפוך קבוצה לפרודוקטיבית יותר!

העשרה ומקורות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *