מה משמעות ההתקפות חסרות התקדים על המפכ"ל בתקשורת?

ב- 7.5.2015 השתלח השדרן, גבי גזית, במפכ"ל המשטרה, יוחנן דנינו, ברדיו ללא הפסקה 103FM, בצורה בוטה וחסרת תקדים. זה רק ה"דובדבן" במסע של השמצות אישיות שמקורו בארגון ובפורשיו, ושיצאו לציבור הרחב. אינני זוכר מקרה דומה של קברניט משטרתי מושמץ כך בתקשורת. מה הסיבה לכך?

דנינו הגיע לתפקידו אחרי שמילא בהצלחה תפקיד לא קל כמפקד המחוז הדרומי, עם קשיים לא מעטים מבחוץ (רצועת עזה...) ומבפנים -כניסה לתפקיד בעת משבר פנימי גדול במחוז, שנוצר עם עזיבת קודמו,  אורי ברלב, שהיה נערץ על אנשיו ושהמפכ"ל לשעבר, דודי כהן, אילץ אותו לעזוב את תפקידו מהיום להיום (הרבה לפני פרשת אורלי אינס) - לפני כן ביצע דנינו (ביחד עם קודמו, כהן) רפורמה ראויה לציון במערך החקירות ברמה הארצית.

יוחנן דנינו

[הצילום הועלה לויקיפדיה ע"י משטרת ישראל. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

אודה על האמת, למרות ההשמצות, ראיתי כבר מפכ"לים גרועים ממנו. הקשיים שהמשטרה נתקלת בהם: תרבות השקר וההטרדות, אינם מעשה ידיו של דנינו, אלא פרי הזנחה של עשרים שנה. לא הוא העניק דרגת ניצב לרוב הקצינים שדרדרו את המשטרה לתהומות בפרשת ההטרדות המיניות. אם ניתן להלין עליו, זה רק בשל כך שלא ביצע רפורמה מקיפה מיד עם כניסתו לתפקיד, אבל הקדנציה של קודמו כהן עברה ללא חריגות יוצאות דופן, וניתן להבין מדוע דנינו החליט שלא לפתוח חזית משמעותית עם כניסתו לתפקיד. לדעתי, הייתה לו גם תרומה חיובית לא מבוטלת לכך שהארגון לא הידרדר לכאוס ב"כדור השלג" של פרשת הניצבים, והוא מעביר למחליפו ארגון יציב ומתפקד. אבל מעבר לכך, מאימתי התקפות על מפכ"ל גרוע ככל שיהיה היו נעשות בתקשורת? הרי קוד הנאמנות המשטרתי קובע, ש"לא מכבסים כביסה מלוכלכת בחוץ".

נטען כלפי דנינו שלא היה מפקד תחנה ומפקד מרחב, אבל גם יעקב טרנר וגם רפי פלד לא היו, והם לא עברו את שדנינו נאלץ לעבור. גם מפכ"לים שסיימו את תפקידם בנסיבות קשות - כמו משה קראדי למשל, שהואשם ששיקר לוועדת זיילר - לא עברו את מרחץ ההכפשות הזה. אז על מה יצא הקצף?

זו אינה התעוררות עממית של אזרחים ושדרנים. עיקר הביקורת כלפי דנינו שאני מזהה באה מגורמים פנים משטרתיים, בעבר ובהווה; וסביר להניח שגורמים אלה מזינים גם את התקשורת. כזה למשל גם הפרסום של דברי ניצב קובי כהן על המפכ"ל ועל אישיותן (ושוב, גם אם כל מילה נכונה, אני יכול לזכור מפכ"לים שהתנהלותם הייתה גרועה בהרבה...).

הסיבה היחידה שאני מסוגל להעלות ברגע זה היא שבירת קוד הנאמנות המשטרתי:

"קוד הנאמנות" ("Code of Loyalty") הוא מאפיין של התרבות הארגונית המשטרתית. זהו חוק בלתי כתוב הטבוע בתרבות הארגונית של המשטרה, לפיו, על השוטר / קצין המשטרה להיות נאמן לארגונו (משמע, לא להוציא דיבתו רעה "בחוץ"), ובעיקר, למפקדו הישיר. זוהי ברית בלתי כתובה בין המפקד לפקודו, לפיה יפגין הפקוד נאמנות למפקדו; והמפקד יתגמל אותו על בסיס נאמנותו.

בשנתיים האחרונות אנו עדים לניפוץ חלק משמעותי מהקוד הזה: שוטרים וקצינים מדווחים על עבירות מין שביצעו בכירים, ונוצר תהליך מרתק של "כיבוס הכביסה המלוכלכת בחוץ". גם המפכ"ל דנינו מצידו לא התחשב בקוד הנאמנות כאשר יצא נגד "תרבות השקר" המשטרתית, ובניגוד לקודמיו, אף פיטר בכירים תוך פגיעה בזכויותיהם הפנסיוניות.

מטוטלת

אם זו הסיבה להתרחשויות, יכולות להיות לכך גם השלכות חיוביות: קוד הנאמנות הוא אחד הגורמים שמזינים את "תרבות השקר" של המשטרה. ניפוץ הקוד מרמז אולי שבדרך של מטוטלת, הארגון משנה כיוון, ומתחיל לתקן את עצמו בדרך של התארגנות עצמית. אם זה המצב, ההשמצות כלפי דנינו הן רק השבבים שמתעופפים לכל עבר בתהליך הריפוי העצמי הזה.

ועוד אנקדוטה לסיום, לאור הישגי הדוברות המשטרתית: בעבר הלא רחוק - כשתפקדו דובר ושני עוזרים בלשכת המפכ"ל - היא הייתה מופת של תפקוד אפקטיבי. כיום, היא מפלצת המונה 90 תקנים. אם מבול ההשמצות על המשטרה ובכיריה זו התפוקה שלה, האם לא נכון להחזיר עטרה ליושנה, ולהעביר את התקנים לשטח, שם היו צריכים להיות מלכתחילה?

2 thoughts on “מה משמעות ההתקפות חסרות התקדים על המפכ"ל בתקשורת?

  1. ראשית , לא צריך להתרגש מביקורת מפי גבי גזית. הרי הוא חי מפרובוקציה…
    לא מנחם אותי כאזרח שהיו מפכ"לים גרועים ממנו. מגיע לנו מפכ"ל אחר , פחות דברן, פחות מתראיין, שלא חושש "לפתוח חזית מול ניצביו". אגב בתקופתו 8 מ-16 ניצבים (!) לא סיימו תפקידם בטבעיות. זו לא סיבה מספיק טובה שיניח את המפתחות?
    כתבת כי "הוא מעביר למחליפו ארגון יציב ומתפקד". לא נכון .
    יכול להיות שקידם את החקירות במשטרה, כפי שכתבת (אין לי כלים לשפוט זאת), אבל המשטרה בראשותו סובלת מלא מעט חולשות , בראש ובראשונה אובדן אמון הציבור.
    השמועות בכלל אומרות כי קיבל את המינוי כי "חבר של ביבי".
    המשטרה זקוקה לשידוד מערכות כולל ויסודי.
    המפכל הבא, אם יבוא מתוך המשטרה, יהיה אחד מהשניים: ניצה יורם הלוי או ניצב זוהר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *