עפרון רזי ופנחס יחזקאלי: מינהל ציבורי על פרשת דרכים; מאנוכיות לשיתוף פעולה

[בתמונה: כריכת הספר הספר 'מינהל ציבורי על פרשת דרכים; מאנוכיות לשיתוף פעולה' לעפרון רזי ולפנחס יחזקאלי, שראה אור ב- 2007 בהוצאת המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות, המכללה לביטחון לאומי, צה"ל, וניתן להורדה חינם כאן]

[בתמונה: כריכת הספר הספר 'מינהל ציבורי על פרשת דרכים; מאנוכיות לשיתוף פעולה' לעפרון רזי ולפנחס יחזקאלי, שראה אור ב- 2007 בהוצאת המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות, המכללה לביטחון לאומי, צה"ל, וניתן להורדה חינם כאן. הציור על הכריכה: עופרה רזי]

מטרת הספר 'מינהל ציבורי על פרשת דרכים – מאנוכיות לשיתוף פעולה' היא הצגת הצורך והיכולת לפתח תרבות ודרכי ניהול חדשות במינהל הציבורי, כאשר הכלי העיקרי לשינוי הינו קיום פעילויות משותפות לסוגיהן במשרדי הממשלה ובארגונים הכפופים להם. הוא ראה אור בהוצאת המכללה לביטחון לאומי, צה"ל ניתן להוריד אותו בחינם כאן. קריאה נעימה!

[להורדה חינמית של הספר בפורמט pdf לחצו: Cooperation[לאוסף המאמרים אודות שיתוף פעולה לסוגיו, לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 21 בספטמבר 2021

ד"ר פנחס יחזקאלי ואינג' עפרון רזי הם מומחים בתחום האבחון הארגוני.

ד"ר פנחס יחזקאלי ואינג' עפרון רזי הם מומחים בתחום האבחון הארגוני.

*  *  *

בקיץ 2005 חברו יחד שני ענקי זמר ישראלי – שלמה ארצי ושלום חנוך – לסדרת מופעים משותפים. הופעות אלה הפכו ללהיט ענק שנמשך הרבה מעבר למתוכנן.

בתחילה ההופעה ביחד לא הייתה קלה לסוליסטים כמו שלמה ארצי ושלום חנוך: היה להם קשה להתרגל לעובדה שעליהם לחלוק במה אחת, להתחלק בתשומת הלב של הקהל ולהתבונן באומן אחר שר את שיריהם. הם נדרשו לגלות רגישות, להתרכז יותר ולעשות קולות ליווי איש לרעהו.

הם החליטו שכל אחד ישמור לעצמו את צוות הליווי שלו. הדבר חייב גם את הצוותים להסתגל זה לנוכחותו של זה, וללמוד לשתף פעולה. היה צורך בהתחברות בין כל הנגנים, אנשי הסאונד והתאורה, על מנת למנוע כאוס מאחורי הקלעים, שישבש את ההופעות. הדבקות של ה"בוסים" בשיתוף פעולה, וה'כימיה' שנוצרה ביניהם חייבה גם את אנשיהם להסתגל למציאות החדשה ולמצוא בה יתרונות.

[לאוסף המאמרים אודות שיתוף פעולה לסוגיו, לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'כאוס', לחצו כאן]

האגו כמכשול לשיתוף פעולה

הרעיון לשים את שלמה ארצי ושלום חנוך על במה אחת, הועלה כבר חמש עשרה שנים לפני כן, אולם הוא נכשל בגלל בעיות של אגו של שני האומנים. רק כשהתבגרו וכשהחלה להסתמן דעיכת מה בקריירה שלהם, התקהה הצורך במלחמות על טריטוריה; והתרכך גם החשש משיתוף הפעולה. כששיתוף פעולה כבר התבצע, נוכחנו כי השנים לא הפסידו מאומה אלא להיפך. הוא היה כדאי לשניהם.

שיתוף פעולה המאוחר הזה בין שני הזמרים יכול לשמש לקח עבור המינהל הציבורי בישראל, הסובל מאוד מהיעדר פעולות משותפות בתוך הארגונים וביניהם. ההכרה בדבר חולשת השירות הציבורי בישראל; ובדבר הצורך הדחוף שלו ברפורמה מקיפה היא נחלת הכלל. זה גם הרקע לכתיבת ספר זה.

מטרת הספר היא הצגת הצורך והיכולת לפתח תרבות ודרכי ניהול חדשות במינהל הציבורי, כאשר הכלי העיקרי לשינוי הינו קיום פעילויות משותפות לסוגיהן במשרדי הממשלה ובארגונים הכפופים להם. הוא ניתן כאן להורדה בחינם.

[להורדה חינמית של הספר בפורמט pdf לחצו: Cooperation[להרחבת המושג: 'שיתוף פעולה', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'פעולות משותפות', לחצו כאן]

ד"ר רות קבסה אברמזון ב'גלובס': הכשל העמוק בתפקוד משרדי הממשלה נמצא בדרג המקצועי

[לכתבה המלאה של ד"ר רות קבסה אברמזון ב'גלובס', לחצו כאן]

מהן פעולות משותפות?

אנו משתמשים במושג פעולות משותפות לתיאור מכלול הסוגים של עבודה משותפת של שני אנשים ויותר, של יחידות או של ארגונים. בספרות המקצועית קיימים מונחים רבים המתארים פעולות משותפות.

פעולות משותפות כלי חיוני להשגת משילות. משילות היא יכולת הקברניטות האזרחית הנבחרת להפעיל את סמכותה הלגיטימית. משילות כוללת הנהגה והכוונה מערכתיות מצד הקברניטים; יצירה של תנאים שבהם יוכל המינהל הציבורי לתפקד; העצמה של היכולת לפעול; פתרון בעיות ושילוב המשאבים הנדרשים להשגת היעדים הלאומיים של כל חברה (שוחט, 2007, ע' 31).

ניתן להבחין בנקל ביתרונות הרבים של יכולת משרדי הממשלה והארגונים ציבוריים לעבוד יחד, שהרי במורכבות המאפיינת כיום את עולמנו לא ניתן לתאר תכנון פרויקט לאומי – מהקמת רכבת תחתית ועד מלחמה בפשיעה – ללא פעולה משותפת של הרשויות הפועלות באותה סביבה משימתית. למרות זאת, פעולות משותפות הן תופעה נדירה ביחסים הבין-ארגוניים במינהל הציבורי בישראל, ולא רק בה.

בעשורים האחרונים מתפרסם מידע רב אודות 'תורות המדע החדש' (The New Science), כמו: תורת המערכות המורכבות (Complex Systems Theory) ותורת הרשתות (Networks Theory), וההשלכות שיש לתורות הללו על ניהול ארגונים. ספר זה נולד עקב רצוננו להשליך את המשמעויות ואת המסקנות שנאספו בתחומים הללו על פונקציה ניהולית חשובה.

[לקובץ המאמרים על משילות באתר, לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'יעדים לאומיים', לחצו כאן] [להרחבת המושג 'סביבה משימתית', לחצו כאן] [להרחבה על 'תורות המדע החדש', לחצו כאן] [להרחבה על 'תורת המערכות המורכבות', לחצו כאן] [להרחבת המושג 'תורת הרשתות', לחצו כאן]

[בתמונה: פעולה משותפת... תמונה חופשית שהועלתה על ידי novriwahyuperdana לאתר flickr]

[בתמונה: פעולה משותפת... תמונה חופשית שהועלתה על ידי novriwahyuperdana לאתר flickr]

סברנו שהפעולות המשותפות יכולות להיות פונקציה טובה למחקר ולבדיקה, משתי סיבות עיקריות:

  • סיבה אחת היא שזו תופעה, שספרות המינהל הציבורי ממעטת לעסוק בה, ביחס לאקוטיות שלה.
  • סיבה שנייה היא שלפי דוחות מבקר המדינה, ועדות בדיקה, אמירות של אנשי ציבור וההד שניתן לדברים על ידי התקשורת – היעדר הפעולות המשותפות מצטייר כשורש הרע בשירות הציבורי.

מצאנו כי הסביבה המושגית של מכלול הפעולות המשותפות, מיושנת, ואינה מאורגנת. היא מכילה מונחים רבים כמו: שיתוף פעולה, שיתוף פעולה תוך תחרות, תיאום מנהלי, שילוביותסנכרון וכדומה. מושגים אלה מיושנים, כיוון שנטבעו בעידן שקדם למהפכת האינפורמציה האחרונה ולמהפכת האינטרנט. הם קרובים זה לזה במובנם ובפרשנות הניתנת להם, ולכן נוצרו חוסר בהירות מושגית ובלבול.

[להרחבת המושג: 'תיאום מנהלי', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'שילוביות', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'סנכרון', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'שיתוף פעולה תוך תחרות', לחצו כאן]

תורת הניהול אפיינה איכויות שונות של "פעולות משותפות" במושגים נפרדים

[הכרזה: 'ייצור ידע']

בספר הזה עשינו כמיטב יכולתנו להסדרת הבלבול הזה.

[תמונה חופשית שהועלתה על ידי Miles Bannan לאתר flickr]

[להורדה חינמית של הספר בפורמט pdf לחצו: Cooperation[לאוסף המאמרים אודות שיתוף פעולה לסוגיו, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *